رئيس مرکزتحقيقات ريزمغذي هاي پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به اينکه نمک دريا داراي يد کافي نبوده و مصرف طولاني مدت آن مضراتي هم به دنبال دارد به مردم توصيه کرد به هيچ وجه نمک دريا را جايگزين نمک هاي يددار نکنند.
کد خبر: ۴۴۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ 26 June 2017
به گزارش تابناک مازندران، وجود يد براي سنتز هورمون هاي تيروئيد اهميت اساسي دارد؛ در حقيقت غده تيروئيد مصرف کننده اصلي يد در بدن است و کمبود آن به اختلالاتي در کار تيروئيد منجر مي شود.
 
دکتر حسين دلشاد درگفت و گو با خبرنگارعلمي ايرنا گفت: باتوجه به اينکه نمک دريا يد کافي را ندارد، مصرف طولاني مدت آن در دوران بارداري سبب اختلال عملکرد جنين شده و اين اختلال در دوران نوزادي و کودکي خود را به صورت اختلال عصبي، عقب ماندگي ذهني و رواني و کاهش ضريب هوشي، نشان مي دهد.
وي اظهار کرد: نمک هاي دريا علاوه بر اين مشکلات، داراي ناخالصي هاي زيادي از جمله فلزات سنگين است که مصرف طولاني مدت آن سبب بروز سرطان مي شود.
دلشاد تاکيد کرد: تاکنون هيچ انجمن و مراکز علمي داخلي و بين المللي به مردم توصيه نکرده که مصرف نمک دريا را جايگزين نمک يددار کنند وصاحب نظران ومحققان اين حوزه در کشورهاي مختلف هم استفاده از نمک دريا را منع کرده اند.
وي به مردم توصيه کرد که به هيچ وجه از نمک دريا استفاده نکنند و فقط نمک هاي يد دار را مصرف کنند که اين کار علاوه بر تامين يد مورد نياز بدن، هيچگونه ضرر و زياني براي آنان ندارند.
رئيس مرکز تحقيقات ريزمغذي هاي پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم به تبليغات در مورد مصرف نمک دريا اشاره کرد و گفت: تبليغات از طرف برخي افراد سودجو در مورد نمک هاي دريايي صورت مي گيرد که مي تواند سلامت وتندرستي مردم را به مخاطره اندازد که مسئولان و دست اندراکاران اين حوزه بايد با اينگونه تبليغات برخورد قاطع کنند.
دلشاد ادامه داد که در دنيا از چندين سال پيش و در ايران هم از حدود 30 سال قبل از نمک هاي يدار براي رساندن يد کافي به بدن استفاده مي شود که توانسته کمبود يد مردم را تا حد زيادي برطرف کند.
وي افزود: استفاده از هر نمکي اعم از پخت و پز يا ساير مصارف روزانه بايد نمک يدار باشد تا يد مورد نياز بدن را تامين کند.
دلشا گفت: هرچند در هنگام پخت و پز مقداري از يد در نمک از بين مي رود اما در نمک هاي يدار موجود در کشور يد به اندازه کافي باقي مي ماند تا نياز بدن را تامين کند.
وي ادامه داد که يد به دو نوع يدور پتاسيم و يدات پتاسيم تقسيم مي شود و معمولا از يدات پتاسيم براي يدار کردن نمک به دليل پايداري بيشتر، استفاده مي کنند يد موجود در يدور پتاسيم در اثر نگهداري و حرارات معمولا از بين مي رود.
رئيس مرکز تحقيقات ريزمغذي هاي پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم گفت: يدات پتاسيم هيچگونه عارضه جانبي براي سلامت فرد ايجاد نمي کند و تبليغات سوء عليه اين محصول از نظر علمي هيچ صحتي ندارد.  
 
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار