کد خبر: ۴۴۸۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶ 26 June 2017
رئیس مرکزتحقیقات ریزمغذی های پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه نمک دریا دارای ید کافی نبوده و مصرف طولانی مدت آن مضراتی هم به دنبال دارد به مردم توصیه کرد به هیچ وجه نمک دریا را جایگزین نمک های یددار نکنند.

به گزارش ایرنا، وجود ید برای سنتز هورمون های تیروئید اهمیت اساسی دارد؛ در حقیقت غده تیروئید مصرف کننده اصلی ید در بدن است و کمبود آن به اختلالاتی در کار تیروئید منجر می شود.
دکتر حسین دلشاد درگفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا گفت: باتوجه به اینکه نمک دریا ید کافی را ندارد، مصرف طولانی مدت آن در دوران بارداری سبب اختلال عملکرد جنین شده و این اختلال در دوران نوزادی و کودکی خود را به صورت اختلال عصبی، عقب ماندگی ذهنی و روانی و کاهش ضریب هوشی، نشان می دهد.
 
وی اظهار کرد: نمک های دریا علاوه بر این مشکلات، دارای ناخالصی های زیادی از جمله فلزات سنگین است که مصرف طولانی مدت آن سبب بروز سرطان می شود.
 
دلشاد تاکید کرد: تاکنون هیچ انجمن و مراکز علمی داخلی و بین المللی به مردم توصیه نکرده که مصرف نمک دریا را جایگزین نمک یددار کنند وصاحب نظران ومحققان این حوزه در کشورهای مختلف هم استفاده از نمک دریا را منع کرده اند.
 
وی به مردم توصیه کرد که به هیچ وجه از نمک دریا استفاده نکنند و فقط نمک های ید دار را مصرف کنند که این کار علاوه بر تامین ید مورد نیاز بدن، هیچگونه ضرر و زیانی برای آنان ندارند.
 
رئیس مرکز تحقیقات ریزمغذی های پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم به تبلیغات در مورد مصرف نمک دریا اشاره کرد و گفت: تبلیغات از طرف برخی افراد سودجو در مورد نمک های دریایی صورت می گیرد که می تواند سلامت وتندرستی مردم را به مخاطره اندازد که مسئولان و دست اندراکاران این حوزه باید با اینگونه تبلیغات برخورد قاطع کنند.
 
دلشاد ادامه داد که در دنیا از چندین سال پیش و در ایران هم از حدود 30 سال قبل از نمک های یدار برای رساندن ید کافی به بدن استفاده می شود که توانسته کمبود ید مردم را تا حد زیادی برطرف کند.
 
وی افزود: استفاده از هر نمکی اعم از پخت و پز یا سایر مصارف روزانه باید نمک یدار باشد تا ید مورد نیاز بدن را تامین کند.
 
دلشا گفت: هرچند در هنگام پخت و پز مقداری از ید در نمک از بین می رود اما در نمک های یدار موجود در کشور ید به اندازه کافی باقی می ماند تا نیاز بدن را تامین کند.
 
وی ادامه داد که ید به دو نوع یدور پتاسیم و یدات پتاسیم تقسیم می شود و معمولا از یدات پتاسیم برای یدار کردن نمک به دلیل پایداری بیشتر، استفاده می کنند ید موجود در یدور پتاسیم در اثر نگهداری و حرارات معمولا از بین می رود.
 
رئیس مرکز تحقیقات ریزمغذی های پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم گفت: یدات پتاسیم هیچگونه عارضه جانبی برای سلامت فرد ایجاد نمی کند و تبلیغات سوء علیه این محصول از نظر علمی هیچ صحتی ندارد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار