معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه درخصوص استفاده از گوشت کشتار غیرمجاز و مخاطرات آن هشدار داد.
کد خبر: ۴۴۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ 28 June 2017
به گزارش  خبرنگار خبرگزاری تابناک، دکتر علیرضا امیری معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه  در جمع خبرنگاران با اشاره به شروع فصل گرما و احتمال افزایش شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام به ارائه نکاتی در خصوص کشتار غیرمجاز و لزوم خودداری جدی شهروندان از مصرف گوشت این نوع کشتار پرداخت.

وی با بیان مخاطرات بهداشتی عرضه دام و کشتار غیر مجاز آن اظهار داشت: در پروسه تهیه،  انتقال و کشتار  دام و  توزیع و مصرف گوشت حاصل کشتار غیرمجاز مخاطرات فراوانی وجود دارد که سلامت شهروندان را به خطر می اندازد.

دکتر امیری عرضه دام بیمار، دام تب دار، دام با تغذیه نامناسب، قیمت غیرواقعی و فروش دام مسن یا ماده به خریداران، خطر آلودگی فردی ناشی از ورود به این مراکز و احتمال آلودگی خود شخص خریدار از مخاطرات ناشی از تهیه دام از مراکز عرضه غیر مجاز عنوان کرد.

به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، برخی از دامها به دلیل نگهداری در شرایط بد، وضعیت نامناسب تغذیه و حمل و نقل در زمان عرضه جزو دام هایی هستند که قابلیت کشتار نداشته و لاشه این دام ها علاوه بر کیفیت پایین می تواند زمینه مناسبی برای فساد و انتقال بیماری باشد. 

دکتر امیری افزود: دام های با تغذیه ناصحیح و لاغری مفرط، دام هایی که در حمل و نقل استراحت قبل از کشتار به آنها داده نشده است و یا دام های دارای تب بالا برای کشتار بسیار نا مناسب هستند.

وی اظهار داشت: در برخی بیماری ها دام ها اصولا اجازه کشتار ندارند و عدم دقت در این موضوع و عدم معاینه دام قبل از کشتار توسط دامپزشک و کشتار این گونه دامها سبب آلودگی شدید محیط و به خطر افتادن سلامت استفاده کنندگان این گوشت ها می شود. 

به گفته معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه در سیستم کشتارگاهی دام قبل و بعد از کشتار توسط کارشناسان دامپزشکی معاینه می شود و به دام های مبتلا به بیماری هایی نظیر کزاز، هاری، شاربن و... اجازه کشتار داده نمی شود و باید با رعایت اقدامات قرنطینه ای قبل از ورد به سالن کشتار به صورت بهداشتی معدوم و همچنین در برخی از موارد پس از کشتار قسمت هایی از لاشه دام که قابل مصرف نیست توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی ضبط و سپس معدوم می شود.

دکتر امیری در مورد مخاطرات انتقال دام نیز گفت:  برخی از بیماریها می توانند در صورت تماس با دام به انسان سرایت کنند؛ بیماریهای پوستی همچون بیماریهای قارچی و جرب ها می توانند از طریق پوشش خارجی دام و تماس مستقیم با دام به انسان منتقل شوند.

وی یادآور شد: نقل و انتقال غیرمجاز دامها به منظور کشتار، علاوه بر احتمال انتقال بیماری به افراد سالم، می تواند سبب انتقال عامل بیماری دامی از یک منطقه به منطقه دیگر و فراگیر شدن بیماری در منطقه جدید شود.

این مقام مسئول با اشاره به تهدیدهای عرضه کشتار غیر مجاز دام اظهار داشت: تقریبا 30% وزن یک دام پس از کشتار جزو ضایعاتی است که در چرخه مصرف انسانی قرار نمی گیرد ضایعاتی نظیر خون دام، برخی اجزای درونی دام نظیر محتویات شکمبه و... که در صورت دفع نامناسب بهداشتی می توانند علاوه بر از بین بردن زیبایی شهری با ایجاد فساد و بوی تعفن در محیط زمینه تکثیر و تزایدحشرات و حیوانات موذی و موجب انتقال عوامل بیماریزا را به محیط اطراف می شود.

امیری از مخاطرات کشتار خطر گسترش عوامل بیماری زا از طریق پراکنده شدن خون و دفع غیربهداشتی ضایعات دامی، خطر برگشت اجزای غیر خوراکی دام به چرخه مصرف انسانی، خطر خونگیری ناقص دام،تغذیه حیوانات ولگرد نظیر سگ و گربه از ضایعات دامی و احتمال انتقال آلودگی از طریق این حیوانات عنوان نمود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار