رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی؛
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: فضای کسب و کار برای ارتقا وضعیت اقتصادی باید امنیت داشته باشد؛ هم‌اکنون برای یک فرد داخلی که قصد سرمایه‌گذاری داشته باشد مشکلات زیادی به وجود می‌آید و به همین علت جذابیت سرمایه‌گذاری برای افراد خارجی نیز از بین می‌رود.
کد خبر: ۴۵۲۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸ 03 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،راضیه علیرضایی در نشست خبری امروز عصر که به مناسبت آغاز هفته صنعت معدن و تجارت برگزارشد، با اعلام این مطلب افزود: در سال جاری برای ۶۰ درصد طرح‌های نیمه تمام، ۲۰۰ واحد صنعتی و معدنی کوچک، ۱۰۰ کارگاه قالیبافی و غیره اعطا ی وام و اختصاص تسهیلات ویژه  را درخواست کردیم. 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه رونق تولید اشتغال در ۵ بسته تعریف شده ،خاطرنشان کرد: این ابلاغ در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید_اشتغال برای وزارت‌خانه‌های اقتصادی بوده که یکی از آن‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده که ۳ بسته آن مربوط به خراسان رضوی است.
علیرضایی خاطر نشان کرد : درسال 95  بخش صنعت خراسان رضوی رشد قابل توجهی داشته  که در سال قبل ۱۳۳۰ میلیارد تومان بوده است که پیش‌بینی می‌کنیم این عدد در سال ۹۶ به ۳ هزار میلیارد تومان  افزایش پیدا کند.
و ی با اشاره به میزان سهم اشتغال استان گفت: سهم اشتغال   ۶.۵ درصد و سهم سرمایه‌گذاری ۵ درصد کشور است و ۲۰ هزار شغل در سال جاری در  خراسان رضوی ایجاد می شود.
علیرضایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۶ معدن طلا با ۱۸۶ شاغل در استان داریم افزود: ۵ معدن هم در حال گواهی کشف  قرار دارند  و در مطالعات صورت گرفته  از معادن ، نکات امیدبخشی شناسایی شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره معدن فیروزه استان گفت :تعاونی معدن استان دارای  ۳۴۲ عضو محلی  است  که این معدن تا سال ۹۰ سالانه ۱۵ تن  استخراج داشتند که این عدد از سال ۹۰ به بعد به بیش از ۴۰ تن رسیده است؛
وی همچنین درباره برداشت غیر مجاز از معادن  افزود : معادنی  نیز  به دلایل زیست محیطی سلب صلاحیت شدند و ۳۶ پروانه بهره‌برداری شن و ماسه در استان به ثبت رسیده است و موارد غیر مجاز جرم مشهود است و تمام ضابطان دادگستری موظف و مکلف به اجرای قانون هستند.
علیرضایی درباره آخرین وضعیت موجود معدن استان گفت : در استان ۳ معدن مجاز، و 38 پروانه بهره‌برداری صادر شده  که  سرمایه‌گذاری آنها  ۴۱۶۶ میلیارد ریال و اشتغال ۹۲۴۱ نفر بوده است .
و ی افزود : در سال ۹۵ معادن خراسان رضوی به  میزان مساحت ۴۵۳ متر مربع افزایش  داشته و در سه ماه نخست امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل رشدی ۲۸ درصدی در تولید، ۱۸۸ درصد افزایش در کشفیات و ۳۶ درصد رشد اشتغال را داشتیم.
علیرضایی درباره سهم اشتغال معادن  استان خاطر نشان کرد: ۱۰ درصد  سهم اشتغال استان است که  معادل هزار نفر سهم بخش معدن است و  با توجه به اینکه امسال موضوع رونق تولید در بخش معادن و صنایع معدنی  در دستور کار است ، برای هزار و 560 واحد معدنی طلا مجوز صادر شده است .
وی در ارائه امار سال گذشته افزود: در سال ۹۵ تعداد ۸۱ پروانه معدنی صادر شد که نسبت به سال ۹۴ رشدی ۴۲ درصدی داشتیم  و برای سال ۹۶ اشتغال ۴ هزار نفری در دستور کار قرار گرفته است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در سال‌های ۹۴ و ۹۵  در تولید  رشد قابل توجهی داشتیم،گفت: این میزان رشد از ۲.۸ درصد تا ۴۵.۴ درصد بوده است و به طور میانگین رشدی بالای ۲۵ درصد را رقم زدیم.
علیرضایی با اعلام این خبر که خراسان رضوی با برگزاری  ۹ دوره کلاس ایمنی در استان بالاترین آمار کشور در این بخش داشته است،افزود: اکتشاف بخش  پرریسک معادن است  که از هر ۱۰۰ معدن تنها ۵ معدن و معادل ۵ درصد کل معادن با نتیجه همراه است.
 وی خاطر نشان کرد: ۸۳ درصد کشورهای توسعه  یافته شغل اولشان در حوزه معدن است و درآمدزایی قابل توجهی در امر گردشگری در این حوزه دارند ،  با توجه اینکه  در ایران و خراسان رضوی هم معادن قابل توجهی داریم ، ۳ معدن فیروزه، طرقبه و گناباد در استان جاذبه‌های گردشگری بالایی دارند.

با تفکیک وزارتخانه ها مخالفیم و نیازمند مشارکت سرمایه گذاری خارجی هستیم

در ادامه این نشست  سیدحسن حسینی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: رسانه‌ها باید در انعکاس صحیح اخبار امانت‌دار خوبی باشند و متاسفانه برخی از رسانه‌ها مطالبی غیرمنصفانه و خلاف واقع منتشر کردند.
وی افزود: یکی از مواردی که در تولید و اشتغال موثر بوده برقراری زبان گفت‌گو است و وقتی که این زبان قطع باشد امکان برقراری ارتباط مطلوب و رشد در عرصه صنعت امکان‌پذیر نیست.
 حسینی درباره  طرح تفکیک وزارتخانه ها گفت :یکی از مشکلات صنایع ادغام وزارتخانه‌های اقتصادی بود که مخالف این تصمیم بودیم و پس از چند سال که با این وضعیت خو گرفته‌ایم مجدد صحبت از تفکیک مطرح شده است و معتقدیم که وزارت‌خانه یکی باشد و بخش‌های تخصصی در زیرمجموعه فعال باشد و امیدوارم که با رای مثبت مجلس همراه نباشد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه بخشی از ماشین‌آلات وارداتی هستند، خاطرنشان کرد: این مشکل به ناچار در برخی صنایع به دلیل عدم در اختیار داشتن تجهیزات کافی وجود دارد و متاسفانه در برخی صنایع مانند نساجی با مشکلاتی مواجه هستیم.
حسینی تصریح کرد: باید زمینه مشارکت سرمایه‌گذار خارجی را فراهم کنیم  زیرا وقتی که در شرایط فعلی سرمایه‌گذار داخلی ورود پیدا نمی‌کند انتظاری بابت ورود سرمایه‌گذار خارجی نباید داشته باشیم.
وی به فرجام رسیدن برجام را گام مثبت دولت یازدهم  ارزیابی   کرد و گفت: نتایج مثبت برجام در حوزه اقتصاد بسیار خوب بود و بانک‌های آلمان هم به‌زودی مشکلات  را حل خواهند کرد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به رشد ۵۰۰ برابری صادرات ایران در یک سال گذشته ،افزود   صادرات ایران یک اقدام قابل توجه در اقتصاد ایران است و نکته مثبت دیگر کاهش بهره بانکی از ۴۰ درصد به ۱۸ درصد بود که همین میزان هم قابل توجیه نیست و باید این نرخ کمتر باشد‌..
حسینی  در پایان از برگزاری مراسم جشن روز صنعت و معدن خراسان رضوی  در روز پنجشنبه ۱۵ تیر ماه با حضور مدیران و مسئولان کشوری و استانی و تولیدکنندگان برتر استان در نمایشگاه بین‌المللی مشهد خبرداد.

شهرک های صنعتی خراسان رضوی  برای بهره برداری بیشتر نیازمند 53 میلیارد تومان است

مسعود مهدی‌زاده ، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: در یک سال اخیر دولت آرامش خاصی در حوزه اقتصاد و به‌خصوص فعالان شاغل در شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است.
وی افزود: در مجموعه شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ۴۵ شهرک داریم که ۳۸ شهرک آن فعال است و ۴۹ درصد رشد اشتغال و ۳۸ درصد رشد صنعت مربوط این شهرک‌ها بوده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی  گفت :خواسته ما از سازمان برنامه و بودجه ۵۳ میلیارد تومان است،  تا به همان میزان از بودجه استانی تزریق شود.
 و ی گفت : برخی شهرک‌ها مانند  شهرک کاویان فریمان  که به دلیل اینکه توسط شرکت‌های دانش بنیان مدیریت می‌شود و تا کنون  مشکلاتی داشته و ۵ شهرک دیگر نیز  در سال ۹۶ در استان به بهره‌برداری برسد  که  از جمله  این شهرکها ،شهرک صنعتی  در سرخس است.
مهدی‌زاده با اعلام این خبر که ۶ واحد صنعتی در استان تعطیل شده است ، افزود: حجم واحدهای تعطیل و راکد خراسان رضوی از میانگین کشوری پائین‌تر است و ۵۸ واحد راکد استان در سال ۹۶ احیاء خواهند شد.
وی  با اعلام این خبر که پیرو تفاهم نامه با شرکت مخابرات خراسان رضوی ، امسال ۳۹ شهرک استان تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند گفت : در حال حاضر ۸ تصفیه خانه مجهز در استان داریم که حدود ۱۴ هزار مترمکعب در روز تصفیه دارند و دو تصفیه خانه در توس و کاشمر در سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد .
مهدی زاده  افزود : در سال ۹۵ تصفیه خانه چرم‌شهر کلید خورد که به‌زودی مراسم کلنگ‌زنی آن را  در دستور کار داریم و با توجه به اینکه این تصفیه خانه  طی  مدت ۲ سال به بهره‌برداری می‌رسد و مطالعات تصفیه خانه کاشمر به اتمام رسیده و مطالعات تصفیه خانه‌های سبزوار و چناران هم به‌زودی شروع می‌شود و امیدواریم مشکلات موجود در شهرک صنعتی بینالود هم با حمایت مسئولان برطرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار