سلیمی نمین:
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: اطلاع‌رسانی و کار خبری در جوامع بشری یکی از عوامل موثر در زمینه رشد سیاسی ملت‌ها به شمار می‌رود.
کد خبر: ۴۵۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳ 03 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،، عباس سلیمی نمین در نشست علمی نهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی که در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ملت ایران در ارتباط با نقض یا عملکرد علیه اطلاع‌رسانی و کار رسانه‌ای در کشور تجربیات گسترده‌ای دارد که برای دیگر ملت‌ها می‌تواند مفید باشد.

اطلاع‌رسانی از عوامل رشد سیاسی جوامع بشری به حساب می‌آید

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و کار خبری در جوامع بشری یکی از عوامل موثر در زمینه رشد سیاسی ملت‌ها است گفت: هرچه این اطلاع‌رسانی بتواند موجب وقوف ملت‌ها بر امور و تاثیرگذاری آنها بر سیاست‌گذاری‌ها باشد قطعا آن ملت موفق تر و سرفراز تر خواهد بود.
سلیمی نمین تصریح کرد: به منظور ایجاد انحراف و اینکه چگونه می‌شود ملت‌ها را از این موهبت محروم کرد تاریخ ما گواه مسائل بسیار تلخی است.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در عرصه اطلاع‌رسانی این است که چرا برخی دولت‌ها توانمندی‌ بارزی در عرصه اطلاع‌رسانی نشان می‌دهند اما ملل اسلامی در این زمینه عقب هستند گفت: این مساله به دلیل پیوندی است که در غرب بین کار اطلاع‌رسانی و کار اطلاعاتی ایجاد می‌شود؛ یعنی پشتیبانی که سرویس‌های اطلاعاتی از کار اطلاع‌رسانی به عمل می‌آورند و بسیاری از اطلاعات را از طریق روزنامه نگاران تامین می کنند پشتیبانی جدی از رسانه‌های خاص دارند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی در ایران نه تنها در خدمت ملت برای آگاهی قرار نگرفت بلکه برای سرکوب ملت ایران از طریق کودتا ایفای نقش کرد ،گفت: این مساله یک قدرت ضد مردمی را در تاریخ ایران به وجود آورد.

سلیمی نمین تصریح کرد: پیوند بین دستگاه اطلاعاتی و رسانه‌ها موجب شد خبرنگاری آزاد در جهان مورد استقبال قرار بگیرد تا بتوانند علیه کارتل‌های رسانه‌ای جریان آزاد و سالمی را در جهان به وجود آورند اما همین امر نیز موجب تهاجم و انحراف قرار گرفت.

وی اشاره به نحوه شکل گیری خبرنگاران آزاد در قرن نوزدهم گفت: در ابتدا غرب در مواجهه با خبرنگاران آزاد اقدام سرکوب‌گرانه داشت، اما تداوم آن ممکن نبود و شیوه‌های دیگری از جمله تطمیع به کار گرفته شد و به تدریج روزنامه‌نگاران آزاد در مسیر دیگری قرار گرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار