مدیر کل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در کارگاه آموزشی مددکاران خانه‌های امن در مشهد خبر داد:
مدیر کل امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور گفت: بیشترین میزان خشونت علیه زنان از ناحیه‌ی نزدیکان و خانواده‌ اعمال می‌شود.
کد خبر: ۴۵۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷ 03 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،فریبا درخشان‌نیا در نخستین کارگاه آموزشی مددکاران مراکز غیر دولتی متولی تأسیس خانه‌های امن در استان‌های کشور در مشهد صحبت می‌کرد افزود: امنیت نیاز اولیه‌ی همه‌ی انسان‌هاست و زنانی که مورد خشونت قرار می‌گیرند در اولویت این نیاز قرار دارند.
وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در بیست سال گذشته اقدامات روشنگرانه‌ی بسیار خوبی در زمینه‌ی خشونت علیه زنان انجام داده گفت: آخرین فعالیت سازمان بهزیستی در این زمینه، تأسیس خانه‌های امن برای حفاظت و حمایت از زنانی است که مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرند.
وی با یادآوری اینکه هنوز آمار دقیقی از میزان خشونت علیه زنان در کشور نداریم گفت: در سال گذشته طرح غربالگری زنان خشونت‌دیده با کمک وزارت بهداشت در 5 استان کشور به صورت آزمایشی انجام شد که البته هنوز نتایج آن منتشر نشده اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این نوع خشونت، متأسفانه گسترش زیادی دارد و زنان زیادی در کشور هستند که از این خشونت‌ها رنج می‌برند.
وی اضافه کرد: امسال این طرح در سطح 10 استان کشور انجام می‌شود و امیدواریم در سال آینده بتوانیم تمام استان‌ها را تحت پوشش طرح ببریم و با کمک اطلاعات بدست آمده از این طرح، نقشه‌‌ای از وضعیت خشونت خانگی علیه زنان در کشور ترسیم نماییم.
دکتر درخشان‌نیا با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در تأسیس و اداره‌ی خانه‌های امن تأکید کرد: حسن نیت بهزیستی در مشارکت‌دادن شهروندان در امور اجتماعی، در این برنامه بخوبی مشهود است.
وی گفت:‌واگذاری این خانه‌ها به بخش خصوصی، نمود عملی اعتماد دولت به مردم است و امیدواریم پاسخ مثبتی از این طرح بگیریم و در سایر زمینه‌های اجتماعی نیز کارها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
مدیر کل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور در خصوص وضعیت خشونت خانگی علیه زنان در جهان گفت: نیمی از کشورها درگیر موضوع پیشگیری از خشونت خانگی هستند و یک سوم کشورها نیز مشغول اجرای برنامه‌های مداخله‌ای و برون‌سپاری خدمات اجتماعی به بخش خصوصی می‌باشند.
وی با بیان اینکه خانه‌های امن در تمام استان‌ها ایجاد می‌شوند گفت: انتظار داریم از طریق این مراکز، کار غربالگری خشونت علیه زنان را پیش ببریم و بتوانیم به اطلاعات درست و کاملی از وضعیت فعلی جامعه در این بخش دست یابیم تا برنامه‌های عملیاتی برای کاهش و کنترل این مشکل را بر اساس نتایج بدست آمده، تدوین کنیم.
وی با تأکید بر اینکه محور کار خانه‌های امن، مددکاری اجتماعی است گفت: مداخله، مشاوره، توانمندسازی و آموزش، از اهم فعالیت‌هایی است که در راستای کاهش و کنترل خشونت خانگی در این مراکز انجام می‌شود.
وی در پایان با بیان اینکه اولین پناهگاه زنان خشونت دیده در کشور اسلامی ما، خداوند و ائمه هستند گفت: استان خراسان رضوی که منور به نام حضرت رضا(ع) می‌باشد و پناهگاه دردمندان جسمی و روحی از سراسر کشور است برای برگزاری این کارگاه انتخاب شد تا توجه بیشتری به این موضوع جلب گردد.
وی افزود: امیدواریم با حمایت‌های قانونی و مدنی، زندگی بهتری را برای قربانیان خشونت خانگی و زنان خشونت‌دیده، رقم بزنیم.
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی:
خشونت خانگی علیه زنان رو به افزایش است
معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز در آغاز این کارگاه گفت: خشونت خانگی در جامعه رو به افزایش است و این موضوع از افزایش پیامدها و خروجی‌های این مشکل مثل طلاق، روابط فراخانوادگی و سایر آسیب‌های مشهود، معلوم می‌شود.
دکتر غلامحسین حقدادی افزود: خشونت خانگی در رسانه‌ها و بخصوص در فضای مجازی، بازتاب زیادی دارد و افکار عمومی نسبت به آن حساسیت بالایی نشان می‌دهد.
وی گفت: فشار افکار عمومی در پرونده‌ی زن شکنجه شده خراسانی به نام اعظم باعث شد که بیشترین مجازات در مورد آزار دهنده‌ی وی که همسرش بود اعمال شود.
وی گفت: در طول سال صدها زن مورد خشونت شوهران و نزدیکان خود قرار می‌گیرند و بعضی هم از ناحیه‌ی افراد غریبه مورد آزار واقع می‌شوند.
وی گفت: در این میان، هم شخص خشونت دیده و هم فرد خشونت‌گر، هر دو قربانی هستند زیرا هر کدام به نوی دچار آسیب می‌شوند.
وی تصریح کرد: زنان و کودکان، قربانی‌های اصلی این آسیب هستند و هر گونه خبری در این زمینه، افکار عمومی جامعه را بشدت جریحه‌دار می‌کند.
حقدادی ادامه داد: خشونت خانگی، فقط به همان لحظه و روز بروز خشونت محدود نمی‌شود زیرا عواقب و مسائلی که در خود افراد و در خانواده برجا می‌ماند تا مدت‌ها زمینه‌ی بروز مشکلات جدید و مصایب اجتماعی را فراهم می‌آورد.
وی با تصریح این نکته که طرح ایجاد خانه‌های امن، اولین تجربه‌ی مشارکت بخش خصوصی در مسائل اجتماعی است گفت: خراسان رضوی، در حال حاضر، خانه‌ی امن برای قربانیان خشونت خانگی دارد و در پرونده‌ی معروف به اعظم، زن خشونت دیده و فرزندانش تا یافتن مکانی امن و مورد حمایت دولت برای زندگی، در آنجا مهمان بودند.
شایان ذکر است در این کارگاه دو روزه، 35 مددکار از مراکز غیر دولتی که در استان‌های مختلف کشور، طرف تفاهم بهزیستی برای ایجاد خانه‌های امن بوده‌اند شرکت دارند.
این کارگاه عصر روز یازدهم تیرماه پایان می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار