فراغت زمانی را شامل می‌شود که فرد در آن مسئولیت خاصی ازنظر اجتماعی و امرار معاش و مسائل خانوادگی را بر دوش ندارد با توجه به اینکه افراد امروزه با فقر حرکتی ناشی از تکنیک و تمدن عصر حاضر مواجه هستند و این نه‌تنها سبب ضعف‌های عضلانی و ارگانی شده، بلکه باعث نارسایی و اشکالات خاص روانی نیز می‌شود، خالی بودن اوقات فراغت و یا عدم امکان دسترسی به امکانات و برنامه‌های سالم سبب گرایش‌های غیراصولی و غیراخلاقی در افراد خواهد شد.
کد خبر: ۴۵۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 05 July 2017
در حالیکه خانواده‌ها به فکر مدیریت اوقات فراغت نوجوانان و جوانان هستند اما هزینه‌های سنگین گذران اوقات فراغت بر دوش خانواده‌های همدانی سنگینی می‌کند.

خبرگزاری مهر، با پایان امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها فصل اوقات فراغت نوجوانان و جوانان آغاز می‌شود اوقات فراغت زمانی است به معنای رهایی موقت از کار و اشتغال رسمی زندگی و انجام فعالیت‌هایی که موردنظر و به‌دلخواه فرد باشند و کارکردهای اصلی را رفع خستگی، سرگرمی، تفریح، رشد و شکوفایی شخصیت انسان برشمرده‌اند.

فراغت زمانی را شامل می‌شود که فرد در آن مسئولیت خاصی ازنظر اجتماعی و امرار معاش و مسائل خانوادگی را بر دوش ندارد با توجه به اینکه افراد امروزه با فقر حرکتی ناشی از تکنیک و تمدن عصر حاضر مواجه هستند و این نه‌تنها سبب ضعف‌های عضلانی و ارگانی شده، بلکه باعث نارسایی و اشکالات خاص روانی نیز می‌شود، خالی بودن اوقات فراغت و یا عدم امکان دسترسی به امکانات و برنامه‌های سالم سبب گرایش‌های غیراصولی و غیراخلاقی در افراد خواهد شد.

تربیت‌بدنی و ورزش به‌عنوان بخشی از نیاز ساختاری انسان بایستی موردتوجه همه افراد جامعه اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ باشد.

همه ما فصل تابستان را فصل تعطیلی مدارس می‌دانیم درحالی‌که امام خمینی (ره) با یک جمله کوتاه اما زیبا به تعطیلی مدارس معنا بخشیده و فرمودند: «مدارس تعطیل می‌شود اما تعلیم و تربیت هرگز تعطیل نمی‌شود.» با تکیه‌بر این کلام پرمعنا باید برای ایام تابستان کودکانمان برنامه‌ریزی صحیح و درست داشته باشیم.

یک خانواده، تنها زمانی قادر خواهد بود راه ترقی و تکامل را طی کند که متشکل از افرادی سالم، با ارزش و پاک باشد با توجه به این مهم تربیت‌بدنی و ورزش به‌عنوان بخشی از نیاز ساختاری انسان بایستی موردتوجه همه افراد جامعه اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ باشد.

تربیت‌بدنی یک پدیده انسانی و یک ابزار مؤثر برای پرورش جسم و روح و ارتقاء فرهنگ و تربیت اخلاق است.

چالش جدی تمام پدران و مادران نیز پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود است که بتوانند در ۳ ماهه فصل تابستان باعث شوند فرزندان خود بهترین استفاده را داشته و حرفه، درس و یا رشته ورزشی را آموزش ببینند.

بی‌توجهی به جوانان تشدید انحرافات و آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت
نیمی از جمعیت ایران را جوانان تشکیل می‌دهند؛ جمعیتی که با برنامه‌ریزی صحیح از انرژی‌های فراوان و متراکم آن‌ها می‌توان برای سازندگی کشور استفاده کرد و درعین‌حال بی‌توجهی به آن‌ها تشدید انحرافات و آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت.

به همین جهت غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان مسئله مهمی است و نباید آن را به برنامه‌های محدودی خلاصه کرد که معمولاً ادارات آموزش‌وپرورش و ورزش و جوانان پس از پایان سال تحصیلی و آغاز تعطیلات تابستانی تدارک می‌بینند. پر کردن بهینه اوقات فراغت بحثی فرا بخشی تلقی می‌شود و تمام مجموعه‌های فرهنگی در این کار دخیل هستند.

بارزتری
 ن ویژگی اوقات فراغت آزادی انتخاب و نوع فعالیت است؛ ولی والدین به تصور این‌که باید وقت نوجوان و جوان فارغ شده از درس و مدرسه را لزوماً پر کنند، بدون توجه به علایق آن‌ها کلاس‌های درسی، هنری، ورزشی، اردو و غیره را برای آن‌ها تجویز و فرزندانشان را ملزم به شرکت در آن می‌کنند که این خود باعث عدم استقبال نوجوانان و جوانان می‌شود.

این در حالی است که اگر فراغت زیر سلطه و عقیده افراد دیگری غیر از خود جوانان باشد، دیگر فراغت محسوب نمی‌شود؛ چرا که افراد در این ساعات دست به‌گزینش می‌زنند و در برابر فرصت‌های پیش روی خود انتخاب می‌کنند.

اسلام به‌منظور آمادگی جسمانی مسلمانان برخی از ورزش‌ها را مورد تأکید قرار داده است
ورزش به‌عنوان یکی از روش‌های گذراندن اوقات فراغت در تمام دوران زندگی به‌ویژه دوران نوجوانی نقش مهمی دارد. ورزش علاوه بر آن‌که موجب می‌شود فرد مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت خود داشته باشد، در تأمین سلامت روانی و جسمانی او نیز مؤثر بوده و بسیاری از آثار نامطلوب محیط اجتماعی، اقتصادی را می‌توان از طریق ورزش کاهش داد. مکتب اسلام به ورزش توجه داشته است تا هم سلامت فرد حفظ شود و هم از ورزش در راه کسب عزت و عظمت مسلمانان و دفاع از مرزهای کشور اسلامی بهره‌جویند. اسلام به‌منظور آمادگی جسمانی مسلمانان برخی از ورزش‌ها را مورد تأکید قرار داده است.

متأسفانه هزینه‌های سرسام‌آور کلاس‌های تابستانی که نظارتی دقیق هم بر روی آن‌ها نیست باعث شده بسیاری از خانواده‌ها نتوانند فرزندان خود را راهی این کلاس‌ها کنند که این موضوع مدیریت مسئولان امر را می‌طلبد.

بیش از ۲۸۰ پایگاه فرهنگی ورزشی در طرح اوقات فراغت همدان فعالیت می‌کنند

رسول منعم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرارسیدن فصل تابستان و موضوع اوقات فراغت نوجوانان و جوانان اظهار داشت: برای تشکیل کلاس‌های آموزشی اوقات فراغت ورزشکاران در تابستان امسال ۲۸۰ پایگاه در ۳۰۰ فضای ورزشی مهیا شده و ۹۰۰ مربی نیز مسئولیت آموزش ورزشکاران را بر عهده خواهند داشت.

وی افزود: برنامه‌های خوبی را برای بعد از ماه مبارک رمضان تدارک دیده‌ایم که در آن با استفاده از ظرفیت‌های هیئت‌ها و اماکن ورزشی و تعامل با ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دیگر شاهد غنی‌سازی اوقات فراغت در سطح گسترده‌ای توسط حوزه‌ها و ادارات در کنار جوانان عزیز استان خواهیم بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان بابیان اینکه سال گذشته در طرح اوقات فراغت ورزش و جوانان استان‌همدان دو هزار کلاس دایر شد که ۴۷ هزار ورزشکار در قالب هیئت‌های ورزشی فعالیت کردند، گفت: امسال نیز دستورالعمل غنی‌سازی، اوایل اردیبهشت به هیئت‌های ورزشی اعلام‌شده و ۴۷ هیئت متولی آموزش و اجرای مسابقات ورزشی هستند.

منعم خاطرنشان کرد: قطعاً بدون اجرای برنامه‌های فرا دستگاهی توسط سایر نهادها در استان‌همدان نمی‌توان برنامه‌های جوانان را اجرا کرد و لازمه این مهم، برنامه‌ریزی است که به‌عنوان یک وظیفه سازمانی، جمع‌آوری آمار از این نهادها و یکسان‌سازی و اجرای آن با استفاده از شاخص‌ها می‌تواند اثربخش فراوانی داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم اختصاص یک درصد بودجه دستگاه‌های بر اساس ماده ۵۳ به ورزش و اوقات فراغت جوانان بیان کرد: تصمیم اختصاص یک درصد از بودجۀ اداره‌های دولتی به ورزش استان در مرحله اجرا قرارداد و اداره کل ورزش و جوانان استان از استان‌های برتر کشور در اجرای این ماده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان عنوان کرد: تحقق بودجه یک درصد اداره‌ها به ورزش با پشتوانه همت جمعی محقق می‌شود و اختصاص بودجه در این زمینه نشان از توجه ویژه مسئولان و مدیران و اهمیت بالای ورزش و اوقات فراغت برای جامعه است.

با غنی‌سازی اوقات فراغت، نوجوانان و جوانان از آسیب‌های اجتماعی دور خواهند شد

منعم با اشاره به اهمیت بسیار بالای توجه به اوقات فراغت نوجوانان و جوانان گفت: زمانی که اوقات فراغت جوانان را غنی‌سازی کنیم به‌طورقطع آسیب‌های اجتماعی به‌طور چشمگیری در جامعه کاهش پیدا خواهد کرد و نوجوانان و جوانان ما از آسیب‌های اجتماعی دور خواهند شد.

زمانی که اوقات فراغت جوانان را غنی‌سازی کنیم به‌طورقطع آسیب‌های اجتماعی به‌طور چشمگیری در جامعه کاهش پیدا خواهد کرد
وی یادآور شد: همچنین فصل تابستان بهترین زمان برای هیئت‌های ورزشی ما است که بتوانند از این فرصت طلایی در جهت استعدادیابی و در ادامه اماده‌سازی و قهرمان‌پروری استفاده کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان بابیان اینکه نظارت خوبی بر مدارس ورزشی داریم بیان کرد: خیال خانواده‌ها کاملاً آسوده باشد که امسال با طرح و برنامه‌ریزی و سرکشی به مدارس نظارت بسیار دقیقی بر نحوه اداره کلاس‌های تابستانی تحت پوشش اداره کل ورزش و جوانان خواهیم داشت.

منعم افزود: به هیئت‌های ورزشی هم الزام کرده‌ایم که در انتخاب مربیان این کلاس‌ها فیلترهای لازم را انجام دهند.
 استان‌همدان سال گذشته در طرح اوقات فراغت مقام سوم را در سطح کشور به دست آورد

اسدالله ربانی مهر در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی و توجه به فضای مجازی باید هدف اصلی برنامه‌های اوقات فراغت باشد و مدنظر دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد، اظهار داشت: اجرای برنامه‌های اوقات فراغت جوانان نیازمند همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی استان است.

وی افزود: سال گذشته استان‌همدان در طرح اوقات فراغت مقام سوم را در سطح کشور به دست آورد اما باید سال‌به‌سال با توجه به آسیب‌های اجتماعی برنامه‌های بیشتری را برای اوقات فراغت جوانان در نظر بگیریم.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان‌همدان بابیان اینکه بحث اوقات فراغت مختص رده سنی جوانان ۱۴ تا ۲۹ سال است، گفت: ۲۱۲ هزار از جمعیت استان را افراد ۲۹-۱۴ سال تشکیل داده‌اند و نباید اوقات فراغت تنها برای عده‌ای محدود باشد.

ربانی مهر خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خانه جوان و برگزاری کارگاه تخصصی با موضوع آسیب‌های اجتماعی و سواد رسانه‌ای از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان در حوزه اوقات فراغت خواهد بود.

پایان تابستان برنامه‌های اوقات فراغت دستگاه‌ها ارزیابی خواهد شد
وی با اشاره به نظارت بر نحوه اجرای برنامه‌های فراغت ادارات و دستگاه‌های دولتی بیان کرد: پایان تابستان برنامه‌های اوقات فراغت دستگاه‌ها ارزیابی خواهد شد و از دستگاه‌های برتر در اجرای مطلوب طرح‌های اوقات فراغت تجلیل به عمل خواهد آمد.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان‌همدان عنوان کرد: یکی از وظایف ستاد ساماندهی امور جوانان غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان است که باید موردبررسی دقیق قرار گیرد.

نباید غنی‌سازی اوقات فراغت را محدود به یک یا دو دستگاه شود

احمد حسینی پدر یکی از دانش آموزان همدان با اشاره به لزوم توجه دستگاه‌های مختلف به امر غنی‌سازی اوقات و فراغت اظهار داشت: غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان با توجه به اینکه اکثریت جامعه ما را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چون جوانان و نوجوانان به‌راحتی می‌توانند در دام آسیب‌های اجتماعی گرفتار شوند، از اعتیاد گرفته تا بزهکاری و چندین و چند ناهنجاری دیگر از همین رو باید مسئولان گوش‌به‌زنگ باشند.

با توجه به اهمیت موضوع، باید از استانداری تا تمامی دستگاه‌های استان برای غنی‌سازی اوقات فراغت اعتبار و هزینه کنند و برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام دهند.

وی افزود: نباید غنی‌سازی اوقات فراغت را محدود به یک یا دو دستگاه مانند آموزش‌وپرورش و اداره ورزش وجوانان کردواین موضوع آن‌قدر اهمیت داردکه باید ازاستانداری تاتمامی دستگاه‌های استان برای غنی‌سازی اوقات فراغت اعتبار و هزینه کنند و برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام دهند.

این شهروند همدانی بابیان اینکه باید زیرساخت‌های لازم را هم فراهم کنیم، گفت: تعداد باشگاه‌های ورزشی، استخرها، کلاس‌های درسی اوقات و فراغت و سایر محل‌های تابستانی غنی‌سازی اوقات و فراغت باید به‌تناسب جمعیت جوانان ما افزایش پیدا کند.

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین هزینه این کلاس‌ها باید به گونه باشد که تمامی اقشار جامعه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

گفتنی است؛ موضوع اوقات فراغت نوجوانان و جوانان از دغدغه‌های جدی عصر حاضر است و با توجه به ماشینی شدن زندگی‌ها و آپارتمان‌نشینی گسترده که لطمات جبران‌ناپذیری به نسل آینده ما زده است خانواده‌ها باید از فرصت ۳ ماهه تابستان به بهترین نحو برای آشنایی فرزندان خود با رشته‌های مختلف ورزشی استفاده کنند تا فقر حرکتی که در طول ۹ ماه ایجادشده تا حدودی مرتفع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار