کد خبر: ۴۵۴۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱ 06 July 2017
رفتار صداوسیما در قبال دولت حسن روحانی باز هم مورد اعتراض قرار گرفته است. انتشار یک خبر کذب و زیرنویس تحریف شده سخنان رییس جمهور باعث شده است مقامات دولتی از تیم حاکم بر صدا و سیما انتقاد کنند. محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در این باره گفت: «کارکنان صدا و سیما شریف هستند اما آن گروه سیاسی خاص باید تغییر رفتار دهند، صدا و سیما باید ملی باشد.»

 این اولین بار نیست که دولت از نقش  یک تیم خاص در صداوسیما انتقاد می کند.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و همزمان با انتشار برخی گزارش ها از صداوسیما درباره وضعیت اقتصادی کشور و انتقادات شدید از دولت، سخنگوی دولت از وجود یک تیم سیاسی خاص در جهت تخریب دولت در رسانه ملی سخن گفت.

نوبخت در آن زمان تاکید کرد که "تیم سیاسی ویژه در صدا و سیما” برخی از برنامه‌ها را "حساب شده” و "با هدف تخریب” تهیه می‌کند.

حالا پس از پایان انتخابات نیز به نظر می رسد این رویه صداوسیما نه تنها متوقف نشده بلکه تشدید هم شده است. به اعتقاد ناظران برنامه های سیاسی صداوسیما آشکارا جهت‌دار است و در این بین برخی گروه های سیاسی اساسا از داشتن تریبون از این رسانه محروم هستند.

آش برنامه خبری و سیاسی صداوسیم آنقدر شور شده است که چندی پیش رییس این سازمان نسبت به رویکرد بخش خبری ۲۰:۳۰ اعتراض کرد. او گفت: «قبلا این بخش را با بسته های خبری جذاب و البته آمیخته به طنز می شناختیم؛ ولی گاهی می بینیم این بخش وارد حواشی شده و نگاه منفی به وقایع دارد که باید این رویه تغییر کند.»

علی عسکری با بیان اینکه "این بخش خبری بستر مناسبی برای طنز اجتماعی و سیاسی است”، افزود: «این بخش باید به دور از هر نوع سیاه نمایی، اخبار را از زاویه ای متفاوت رصد کند، در این صورت همه جناح ها و دستگاه ها دوست دارند خبرشان در این بخش منتشر شود.»

عملکرد ضعیف خبری و سیاسی صداوسیما فقط به یک برنامه خاص نیست. این رسانه گرفتار انحصار است، به گونه ای یکی از شبکه های آن یعنی "افق” در انحصار یک گروه ساسی است و دیگر شبکه ها نیز در همان خط سیاسی و خبری حرکت می کنند.

شاید همین انحصار باعث شد که نقل قول شفاف و صریح رییس جمهور به شکل عجیبی تحریف شود.

دو روز پیش حسن روحانی در همایش سراسری قوه قضائیه در بخشی از سخنانش گفته بود: «من چند بار برای مسئولیت‌هایی به قوه قضائیه دعوت شدم؛ اما ترسیدم که در این قوه حضور یابم و هیچ‌گاه جرئت ورود به این دستگاه را نکردم، چراکه کاری بسیار سخت بر دوش قضات قرار دارد.»

 

شبکه خبر اما در زیرنویس خود صحبت‌های رئیس‌جمهور را این‌گونه بازتاب داد: «رئیس‌جمهور: بعد از انقلاب هم چند بار به قوه ‌قضائیه احضار شدم، ترسیدم بروم.»

این عمل صداوسیما با اعتراض شدید در فضای مجازی روبه رو شد. اما معاون سیما، مرتضی میرباقری درباره این زیرنویس گفت: «می‌شود یک ایراد اولیه گرفت و آن اینکه در ارتباط با واژگان، تلویزیون باید دقت بیشتری داشته باشد؛ اما انصافا تلویزیون در قبال دولت مخالفت ندارد.» میرباقری در ادامه تأکید کرد: «درحال‌حاضر دولت آقای روحانی مستقر هستند و حمایت همه‌جانبه رسانه ملی پشت سر دولت ایشان براساس چارچوب‌ها و ضوابط‌ خواهد بود.»

این اظهار نظر میرباقری نیز با اعتراض شدید روبه رو شد و از دید بسیاری از ناظران غیر قابل توجیه بود.
در روزهای اخیر یک خبر دیگر نیز از صداوسیما منتشر شد که کذب بود و با اعتراض دولت روبه رو شد. انتشار خبر کذب” جیره بندی آب در خوزستان” در رسانه ملی بازتاب وسیعی پیدا کرد به گونه ای که بر مبنای این خبر محسن رضایی از دولت انتقاد کرد.

اسحاق جهانگیری  به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «متاسفانه رواج برخی شایعات با هدف کشاندن دولت و کشور به بحران صورت می گیرد.»

این انتقادی تند به صداوسیماست. آیا این انتقاد وارد است و یا اینکه باید آنطور که مقامات صداوسیما می گویند این موارد از خطاهای حرفه ای است.

صادق زیباکلام تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در این باره به فرارو گفت: «من تصور می کنم رویکرد خبری صداوسیما، حاشیه های روز قدس، ماجرای روز عید فطر و بسیاری از انتقادات علیه حسن روحانی ذیل یک جریان و مجموعه قرار می گیرد.»

او با بیان اینکه "همه این رفتارها واکنش به رای ۲۴ میلیونی آقای روحانی است.”، افزود: «اصولگرایان تندرو فکر می کردند که پیروز انتخابات ریاست جمهوری خواهند بود، آن ها تصور می کردند انتخابات ۲۹ اردیبهشت به دور دوم خواهد رسید و در دور دوم موفق می شوند بازی را به سود خود به اتمام برسانند.»

زیباکلام گفت: «آنها محاسبه کرده بودند که آرای روحانی ریزش کرده است، اما ۲۴ میلیون رای روحانی محاسبات آنها را بهم ریخت و مجبور به قبول شکست شدند. اصولگرایان دچار شوک شدند، ابتدا بازی تخلف را براه انداختند و پس از آن حملات را علیه دولت سازماندهی کردند. اینها همه حاصل رای ۲۴ میلیونی مردم به حسن روحانی است.»

به گفته این استاد دانشگاه "اصولگرایان می گویند ۱۶ میلیون ناراضی داریم، روحانی با اینها چه می کند؟ او باید این ۱۶ میلیون را راضی کند. در ادامه حتی گفتند مشروعیت حکومت با رای مردم نیست! بعد بحث خط قرمز فتنه برای کابینه و بحث برجام و تحریم های جدید را مطرح کردند. تنها چیزی که برایشان مطرح نیست رای ۲۴ میلیونی مردم به حسن روحانی است.”

او افزود: «این طیف سیاسی به هر کاری دست می زند تا به مردم ثابت کند، اشتباه کردید به آقای روحانی رای دادید. عجله دارند و نمی خواهند اجازه دهند که مردم خودشان به جمع بندی برسند. من واقعا ندیده ام با هیچ دولتی اینگونه برخورد شود. حتی با دولت سید محمد خاتمی نیز اینگونه برخورد نشد.»

زیباکلام رفتار صداوسیما را هم در همین راستا دانست و گفت: «باید تاسف خود که صداوسیما با بودجه مردم اداره می شود اما در جهت خواست و اراده مردم عمل نمی کند.  علیه مردم است. این نقص سیستم است که صداوسیما به هیچ کس پاسخگو نیست.»

او در این باره که صداوسیما حواشی اخیر اخبار و رویکرد سیاسی اش درباره دولت را ناشی از اشتباه حرفه ای می داند، اظهار کرد: «من فرض می گیرم اشتباه بوده است. اما پیشنهاد می دهم یک نظرسنجی واقعی در کشور انجام شود، از تمام اقشار جامعه تا روشن شود نظر مردم درباره رویکرد صداوسیما چیست؟ آیا مغرضانه است یا منصفانه؟ آیا رسانه ملی است یا میلی؟ اگر بیش از ۸۰ درصد مردم نگفتند رویکرد صداوسیما یک‌سویه، میلی و مغرضانه است من نام خود را به صادق ضرغامی یا صادق علی عسکری تغییر می دهم.»
این استاد دانشگاه گفت: «صداوسیما اینقدر غیرمنصفانه و یک‌سویه عمل کرده است که تبدیل به باور شده است که به هیچ وجه رسانه منصف و مسئول نیست. همه باور دارند که صداوسیما در خدمت اقلیتی تندرو قرار دارد.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار