دعوت رسانه ای برای حضور در نهمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزون های اسلامی از سوی روابط عمومی استان قدس رضوی صورت گرفت و در اخرین ساعات روز قبل از اجلاس خواسته شد، تا عکس و مشخصات شناسنامه ای خبرنگار و عکاس روزنامه ارسال شود.
کد خبر: ۴۵۴۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ 07 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،این اجلاس از 11 تا 13 تیرماه در مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 با حضور بیش از 230 شبکه بین المللی از 36 کشور برگزار و با حضور 30 شبکه تلویزیونی به صورت زنده پوشش تصویری داده شد.

اجلاسی که با همکاری آستان قدس، شهرداری مشهد، اداره کل ارشاد و برای رسانه های جهان اسلام برگزار شد و قطعا میزبان اصلی این اجلاس را مدیران ارشد رسانه کشور و ارشاد باید دانست؛ اما عدم حضور مقام ارشد وزارت ارشاد و حضور رییس رسانه ملی  در ساعات پایانی اجلاس  نشان از بی توجهی به این اجلاس که در اندازه های جهانی برگزار میشد داشت.

برگزاری اجلاس در مرحله اول با بی مهری از سوی وزیر ارشاد اغاز شد و علی رغم اعلام قبلی ایشان در مراسم افتتاحیه و حتی در اختتامیه هم حاضر نشد و تایم سخنرانی اقای صالحی امیری به دکتر ولایتی داده شد.

همچنین رییس صدا و سیما در حالیکه انتظار می رفت برای رایزنی و نیز میزبانی به مشهد سفر کند  در اخرین روز تنها سخنرانی کوتاهی داشت.

شهردار مشهد نیز علی رغم اعلام برای سخنرانی  در افتتاحیه بازار فیلم اسلایم در این مراسم  حاضر نشد.

در افتتاحیه  بازار فیلم های اسلامی در ورودی نمایشگاه های استان قدس که محل برگزاری همایش اعلام شده بود و نیز به خبرنگاران گفته شده بود برای  دریافت کارت در این محل حضور یابند هیچ مسولی از روابط عمومی حاضر نبود و نیروهای فنی در حال نصب داربست بودند که هنگام ورود مانع عبور از درب اصلی نمایشگاه شده و سبب سر گردانی برای حضور اصحاب رسانه از جمله خبرنگار رسانه ملی شد و سرانجام با چند بار رفت و برگشت مسیر ورودی توسط نیروی امنیتی اعلام شد. 

مسیر ورودی از اسانسور جنب سرویس بهداشتی و  از محل پارکینگ انتخاب شده بود و هر چند که با دسته های گل اذین شده بود اما از زیبایی یک ورود با شکوه به اجلاسی در سطح جهان اسلام می کاست.

شلوغی روز  افتتاحیه در سالن اجلاس  مشخص بود  انتطامات  سالن توجیه نبوده و بسیاری از میهمانان سرگردان نشستن در صندلی ها بودند از جمله  یکی از میهمانان، دکتر انوشه مدیر بازار فیلم اسلامی  در کنار خبرنگاران در ردیف اخر نشست و حتی با حضور بیشتر خبرنگاران  مجبور به جابجایی شد.

با توجه به اینکه اجلاس مختص رسانه ها بود هیچ جایگاهی مختص خبرنگاران تعبیه نشده بود که از ضعف های اجرایی بود و نیز پذیرایی مناسبی از خبرنگاران صورت نگرفت و در روز اول افتتاحیه بازار فیلم ؛ خبرنگارستاد خبری در اخرین لحظه با فلاکس شربت  از خبرنگاران حاضر در ستاد خبری که اغلب خبرنگاران تهران و کشور  بودند  پذیرایی کرد.

در روز اصلی همایش ؛ روز دوم افتتاحیه مجمع در سالن صبا با وضعیت امنیتی حاکم بود و با توجه به نیروهای چک خنثی در بیرون درب ورودی ساختمان صبا ، بازرسی و تفتیش وسایل به صورت جداگانه توسط خانم های نیروی انتظامی همراه شد و در ادامه در جلوی ورودی درب سالن همایش مجدد وسایل همراه را در ایکس ریل چک کردند وخبرنگاران از محفظه چک خنثی عبور داده شدند.

متاسفانه عدم حضور اقای شکیبا ( مسئول هماهنگی رسانه ها)   و اعلام نشدن صدور کارت ها از ورود اصحاب رسانه جلوکیری شد و پس از انتظار و حضور اقای شکیبا خبرنگاران به محل ورودی برگشت داده شده و کارت را دریافت کردند تا سرانجام  موفق به ورود به مراسم با توجه به ثبت ایدی کارت شوند.

همچنین در سومین روز اجلاس خبرنگاران رسانه های مختلف از صبح سه شنبه برای حضور در سالن اصلی محل جلسات میهمانان مجمع اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در انتظار به سر بردند.

این در حالی بود که واحد پخش صدا و سیما در جلسه حضور داشت و مسئول حراست مجمع اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در خصوص علت برگزاری سومین روز از این مجمع پشت درهای بسته گفت: بحث و گفت وگوهای پیرامون مسائل داخلی کشورهای مختلف از علل ممانعت حضور خبرنگاران در این جلسه است.

بر اساس اعلام قبلی، برنامه صبح امروز مجمع اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در مشهد، گزارش عملکرد این اتحادیه در سال 2016 و 2017 و انتخاب دبیر کل و اعضای جدید شورای عالی اعلام شد.

در زمان سخنرانی  مدیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی ؛ حجت السلام رییسی وارد مراسم شدند  که با استقبال عکاسان و تصویربرداران مواجهه شد و سخنرانی قطع شد.( که نشان از زمانبندی نامناسب و  ضعف در برگزاری و باز هم عدم هماهنگی داشت.)

مدیر کل  هم چون فردی که وارد اجلاس شده را  نمی دید هیچ خیر مقدمی نگفت و پس از حول و حوش ۶ -۷ دقیقه  ادامه صحبت را داشت و اخر  سخنرانیش به  تولیت استان قدس  خیر مقدم گفت.

سپس تولیت استان قدس حجت الاسلام  رییسی را بری اهدای جوایز به روی  صحنه فراخوان  کردند که با توجه به اینکه همه مسئولان استانی مشاور یا نماینده فرستاده بودند؛ اقای رییسی هم  قائم مقام استان قدس را به جایگاه فرستادند و بعد از نوبت نخست اهدا جوایز سخنرانی ایشان انجام شد.

آئین اختتامیه نهمین اجلاس رادیو و تلویزیون‌های اسلامی که با حضور مدیر حوزه علمیه خراسان، نماینده ولی فقیه در خوزستان، تولیت آستان قدس رضوی، تعدادی از مسئولان و فعالان رسانه ای داخلی و خارجی در سالن صبای مشهد با تجلیل از خانواده های شهدای شبکه های ماهواره‌ای جبهه مقاومت برگزار شد که اعطا لوگوی میکروفون شهید محسن خزایی به عنوان نماد شهدای رسانه مقاومت در این مراسم توسط فرزند شهید به رئیس رسانه ملی یکی از ارزشمندترین هدایای معنوی از جنس رسانه  در این همایش بود.

همچنین در آیین اختتامیه نهمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی برترین های هفتمین جشنواره اتحاد معرفی و با حضور آیت الله سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، آیت الله جزائری نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز، علی عسکری، رییس سازمان صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین کریمیان، دبیر کل این اتحادیه و محسن نصر پور، مدیرکل  صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی تجلیل شدند. 

در این مراسم نجدت اسماعیل از کشور سوریه به عنوان فیلمساز برتر، سید مرتضی الموسوی از کشور عراق به عنوان خبرنگار برتر و سازمان اوج از ایران و شبکه لولوء به عنوان غرفه های برتر معرفی شدند و در بخش تلویزیونی و در موضوع مستند، از آثار «کویرس» تولید شده در موسسه حقیقت، کودکان شنگال تبعید شده توسط داعش تولید شده در پرس تی وی و علی تماس تولید شده در شبکه المنار تجلیل شد. 

در ادامه مستند القتل بالجمله تولید شده در شبکه المسیره جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد و از مستند بصیرت تولید شده در شبکه تمدن به علت نگاه ویژه به وحدت بین شیعه و سنی تجلیل و از مستند «ذاهب الی انصار» از شبکه «ابداع» نیز تقدیر شد. 

در بخش داستانی دو اثر «حکایت مسلمانی» از شبکه «سحر» و «شهربانو» از «نما رسانه» تجلیل شد و در بخش برنامه های گفت وگو محور «الحرب الناعمه» از شبکه ثقلین، «مع الحدث» از شبکه المیسره و انقلاب الصوره از شبکه العالم به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند. 

با تصمیم هیات داوران برنامه تجاره الاعضا محصول اشراق در بخش برنامه های گزارشی را و بخش پخش زنده شبکه العالم برای برنامه اصابه المراسل فی بث المباشر حیدرقاسم نیز حائز رتبه های برتر و در بخش برنامه های زنده سه برنامه المناراز زمن النصر، فلسطین الیوم از صباح فلسطین و مجلس العراقی –فلوجه از شبکه آفاق به تشخیص هیات داوران برگزیده اعلام شدند.

در بخش کودک و انیمیشن به سه اثر آی از شبکه کربلا، آخرین فرستاده از شبکه سحر و یومیات مرمر از الایمان ودر بخش برنامه های ترکیبی به ترتیب به سه برنامه مشاکل از النعیم، الملف السابع از شبکه آسیا و انت بالعراق از شبکه النجباء جوائز اهدا شد. 

همچنین در بخش تولیدات رادیویی هفتمین جشنواره «اتحاد»، برنامه عبرت از شبکه معارف در ژانر کلیپ، برنامه شکیلا از شبکه دری در ژانر مستند، خبر و گزارش از شبکه صوت الفلسطین در ژانر خبری، قبل الهاویه از شبکه فرقان در ژانر گفتگو محور، علی صعید متصل از شبکه رای العالم در ژانر ترکیبی و رجال بلاد فارس از شبکه عربی تهران در ژانر نمایشی به عنوان آثار برگزیده تجلیل شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار