کد خبر: ۴۵۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵ 18 July 2017
قرار گرفتن مواد رنگی با منشاء خارجی در زیر پوست باعث تغییرات رنگی می شود که این حرکات را خالکوبی یا تاتو می نامیم.

به گزارش شیعه آنلاین ؛ انجام تاتو یا خالکوبی می تواند به دلیل یک رفتار فرقه ای و مذهبی و یا به خاطر زیبایی و یا جهت یک عقیده خاص و خیابانی باشد.

تتو یا خالکوبی همان نقش‌هایی با ماندگاری طولانی هستند که روی پوست زده می‌شوند، روزگاری این طرح‌ها نمادی برای تمایز قبیله‌ها با هم بود، بعدتر می‌شد خالکوبی به روش سنتی را در میان بزرگان هر روستا دید، اما امروزه جریان تا جایی ادامه پیدا کرده که خالکوبی برای پسرها و دخترها تنها یک «مُد» به حساب می‌آید.

برخی متن‌های سوزناک را به هرچیزی ترجیح می‌دهند، همین که بخشی از کمبودهای زندگی را با استفاده از سرنگ‌های رنگی روی پوست حک کنند، احساس می‌کنند کار بزرگی انجام داده‌اند.

خیلی‌ها تتو را به خاطر داشتن ظاهر و قیافه متفاوت انتخاب می‌کنند، لذت می‌برند از اینکه درد را تحمل کنند، از اینکه در مرکز توجه گروه‌های دوستان باشند، دوست دارند از اینکه آن‌ها را افرادی با تحمل بالا خطاب کنند و بزرگ بدانند، برای خیلی‌های‌شان اصلا طرح تتویی که می‌زنند معنی خاصی ندارد، مثل کامران؛ می‌گوید که فقط دلش تتو می‌خواسته، از دفتر طرح‌ها هرکدام که بزرگتر و پر جزئیات بوده را انتخاب کرده و حالا دست‌ها و پاهایش پر از طرح‌های عجیبی است که تنها برای نشان دادن و شاید قدرت‌نمایی زده است.

در این میان دخترهای جوان هم از قافله عقب نمانده‌اند، کافی است سری به استخرها بزنید تا انواع و اقسام خالکوبی‌ها را روی بدن آن‌ها ببینید، فرق عمده تتوی دخترها با پسرها در حجم و انگیزه انجام این کار است، دخترها بیشتر در جاهایی که دیده نمی‌شوند، خال می‌زنند و معمولا هم طرح‌های کوچک مانند پرنده‌، گل‌ها و از این اقسام را انتخاب می‌کنند. انگیزه اکثر آن‌ها هم زیبایی و به مد روز بودن است، اصلا دخترها از اینکه کسی درباره خالکوبی پرستوی روی شانه‌شان حرف بزند، خوشحال می‌شوند و همین دلیلی است که این کار را انجام می‌دهند و با اینکه بعضی قسمت‌ها مثل داخل بازو، مچ پا و یا پشت گوش درد زیادی دارد، اما آن‌ها تحمل می‌کنند، چون طرح‌های دخترانه بیشتر به درد این قسمت‌ها می‌خورند.

خالکوبی روزگاری تنها برای یاغی‌ها و سرکش‌ها بود، نگاه چندان مثبتی نسبت به آن‌ها وجود نداشت، اما ستاره‌های دنیای بازیگری و ورزشکاران کسانی بودند که این شوی بزرگ را در تمام جوامع به راه انداختند، روزهایی بود که اگر یک بازیکن فوتبال خالکوبی داشت، تلویزیون صحنه‌های مربوط به او را خیلی نشان نمی‌داد یا عکس‌هایش را منتشر نمی‌کرد، اما حالا کار به جایی رسیده که در رسانه‌ای داخلی و خارجی اخباری می‌خوانیم مبنی بر اینکه «خالکوبی‌های مسی چه معنایی دارند؟» و داخل خبر، عکس تک‌تک تتوهای رنگی این بازیکن آرژانتینی را به وضوح منتشر می‌کنند. یا جانی دپ بازیگر مشهور هالیوودی روی تک‌تک انگشتان دستش نوشته‌هایی را خالکوبی کرده و روی بازو و ساعدش هم همین‌طور. اصلا چرا راه دور بویم؛ بعضی بازیگران و ورزشکاران خودمان هم این روزها نمایش تتو راه انداخته‌اند!

با این اوصاف حالا در هر آرایشگاهی می‌توان کسانی را پیدا کرد که مشغول انجام تتو برای افراد هستند، به نظر می‌رسد خالکوبی کردن هویت اصلی خودش را از دست داده، گذشت زمانی که خالکوبی ابهت داشت و باعث ترس دیگران می‌شد، نسل جدید همه چیز برایش سرگرمی شده و از اینکه طرح داشته باشد، فقط بخش مُد بودن را مد نظر قرار می‌دهد.

نگاهی به تتوی اسلامی

شاید عبارت "تتوی اسلامی” تا پیش از این در جایی به کار نرفته باشد. در واقع ما آن را هنگام آماده کردن این گزارش ایجاد کردیم زیرا در زمان آماده کردن و تهیه این گزارش، به بسیاری از تصاویر تتو برخوردیم که عکس یا عبارت های دینی و اسلامی بودند.

در واقع شاید بتوان گفت "تتوی اسلامی” تتوهایی هستند که در آن فرد به دلایل مختلف اعم از عشق و علاقه و یا محیطی که در آن زندگی می کند، از تصاویر مربوط به مراجع تقلید و یا شخصیت های دینی و مذهبی و یا حتی عبارت های اسلامی استفاده کرده است.

البته بر اساس بررسی های انجام گرفته، بیشتر این اتفاق در کشورهای عربی به خصوص لبنان رخ داده است. یعنی بسیاری از جوانان لبنانی اعم دختر یا پسر که عرق دینی هم دارند و نیز به مد و زیبایی هم علاقه دارند، به استفاده از این گونه تصاویر و عبارت ها روی می آورند.

در دیگر کشورها همچون سوریه و عراق نیز چنین تصاویری به چشم می خورد. در ایران کمتر دیده شده جوانان از این گونه تصاویر و عبارت ها استفاده کنند اما نمی توان گفت اصلا در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. بلکه در ایران نیز بسیاری از افرادی که نه از روی زیبایی بلکه به نشانه قدرت و لوتی گری از خالکوبی استفاده می کنند، تلاش کرده اند که تصویر یا عبارتی هم که استفاده می کنند مذهبی باشد. برای مثال از شمشیر ذوالفقار حضرت علی (ع) و یا دستی که نشانه دست حضرت عباس (ع) است، استفاده می کنند.

البته در ایران پیش بینی می شود اگر دستگاه های مربوطه مانند نیروی انتظامی و غیره دایره برخورد خود با پدیده تتو را محدودتر کنند و بیش از پیش به جوانان سخت بگیرند، یکی از راه های فرار از این موضوع، روی آوردن به تتوی اسلامی خواهد بود تا شاید بتوانند جلوی گیر دادن را بگیرند. اما بحمدالله تا به این لحظه دستگاه های مربوطه در این زمینه خوب عمل کرده و فشار بیش از حد روی جوانان نیاورده اند.

ناگفته نماند که می توان گفت "تتوی اسلامی” به کشورهای اسلامی یا جهان اسلام محدود نیست بلکه گاهی در کشورهای غیر اسلامی نیز مسلمانانی زندگی می کنند و یا حتی غیر مسلمانانی هستند که شخصیت ها و چهره های اسلامی را الگوی مبارزاتی خود قرار می دهد.

برای نمونه اینجا «بوینس‌آیرس» است؛ قلبِ «آرژانتین» و این یک جوانِ آرژانتینی است که تمثالِ «خمینی کبیر» بر بازوی پرتوانش نقش بسته است. اینجا حدود ۱۴ هزار کیلومتر دورتر از «تهران»؛ پایتختِ انقلابِ «خمینی». بُردِ انقلابِ «خمینی» حتی بیشتر از موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست. سربازانِ «خمینی» همه جای دنیا هستند.

خالکوبی از نظر مراجع تقلید

در این قسمت برای تکمیل بحث از نظر فقهی نظر بعضی مراجع عظام را در این مورد جویا شدیم که به این شرح است:

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد عکس هاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال براى وضو و غسل مشکلى ایجاد نمى کند. حرام نیست مگر اینکه عکس های مستهجن باشد و یا اسامی مقدس که در حال عدم وضو یا جنابت مایه اشکال شود.

حضرت آیت الله خامنه ای: مانع ندارد، و اگر در نظر عرف زینت محسوب مى‌شود باید از نامحرم بپوشانند.

به طور کلی حکم خالکوبی براساس فتوای رهبر انقلاب اسلامی چنین است: خالکوبی حرام نیست و اثری که از آن در زیر پوست می گذارد مانع از رسیدن آب نیست و وضو و غسل با آن صحیح است.

حضرت آیت الله سیستانی: کاشتن ابرو به جهت وضو و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار