مدیرکل استاندارد استان قم خبر داد
مدیرکل استاندارد استان قم گفت: استاندارد ملی پارچه چادر مشکی به شماره 21744، در کمیته تدوین استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران به نام استان قم تصویب شد.
کد خبر: ۴۵۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶ 10 July 2017
به گزارش تابناک قم، منصور فرزانه اظهار کرد: استاندارد ملی پارچه چادر مشکی به شماره 21744، در کمیته تدوین استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران به نام استان قم تصویب شد.

وی افزود: تدوین استاندارد ملی پارچه چادر مشکی از مدت‌ها پیش در دستور کار اداره‌کل استاندارد قم بود که با توجه به اهمیت موضوع و اهتمام کارشناسان اداره کل در اجلاسیه شماره 466 به نام استان قم به تصویب رسید.

مدیرکل استاندارد استان قم ادامه داد: این استاندارد به دبیری مجتبی محمودی از کارشناسان اداره کل استاندارد قم در حوزه صنعت نساجی و با همکاری پژوهشگاه استاندارد، تولیدکنندگان، آزمایشگاه‌های همکار و سایر صاحبنظران این حوزه تدوین شده است.

فرزانه بیان کرد: چون چادر مشکی به عنوان حجاب برتر شناخته شده است و قم به عنوان پایتخت جهان تشیع خاستگاه آن شناخته می‌شود، انتظار سازمان ملی استاندارد این بود که استاندارد ملی پارچه چادر مشکی توسط اداره‌کل استاندارد قم تدوین شود که بالاخره با عنایت خداوند و تلاش کارشناسان این امر محقق شد.

وی اضافه کرد: ضروری است تدوین استاندارد در حوزه‌های تخصصی به ویژه مواردی که مختص جامعه و ساختار فرهنگی استان قم است با کمک و همیاری نهادها و سازمان های مربوطه در دستور کار قرار گیرد؛ اداره کل استاندارد استان قم از همه پیشنهادهای عملیاتی در حوزه تدوین استاندارد توسط کارشناسان و دست‌اندرکاران صنایع مختلف استقبال خواهد کرد و نهایت توان خود را برای تحقق اهداف مشترک به کار خواهد گرفت.

مدیرکل استاندارد استان قم ادامه داد: با توجه به اینکه استاندارد خارجی برای پارچه چادر مشکی وجود ندارد، طرح پژوهشی دکتر مرتضوی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتر سمنانی رهبر عضو هیئت علمی پژوهشگاه استاندارد اجرا و از نتایج آن در تدوین محتوای اصلی استاندارد ملی پارچه چادر مشکی استفاده شده است.

فرزانه افزود: علاوه بر ویژگی‌های عمومی پارچه‌های مخصوص پوشاک، ویژگی‌های فنی خاص پارچه چادر مشکی مانند ثبات رنگ در برابر نور برای سنجش میزان بوری چادر در برابر آفتاب، باز شدگی درز دوخت در راستای سنجش قابلیت دوخت پارچه، افت پارچه در راستای سنجش میزان آویزش چادر و مقاومت الکتریکی برای سنجش چسبندگی چادر نیز در این استاندارد مورد توجه قرار گرفته است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار