معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد در نشست خبری امروز مطرح کرد:
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد گفت: با وجود ارسال ساختار تشکیلاتی جدید شهرداری مشهد در اسفند 95، هیچ پاسخی مبنی بر تصویب آن از سوی وزارت کشور دریافت نکردیم.
کد خبر: ۴۵۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴ 10 July 2017
به گزارش تابناک رضوی ، موسی شربتدار در نشست خبری  صبح امروز خود با موضوع عملکرد 4 ساله حوزه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد اظهار داشت: توسعه شبکه فیبر نوری، طراحی و اجرای طرح ساماندهی دکل‌های مخابراتی و ارتباطی شهر مشهد، راه‌اندازی سامانه تجمیع خدمات شهروندی، راه‌اندازی سامانه شهروند سپاری خدمات الکترونیک شهرسازی، ارائه 100 خدمت الکترونیک در بستر پرتال مشهد، یکپارچه‌سازی سامانه‌ها از جمله اقداماتی بوده که از شهریور 92 تا خرداد 96 در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد انجام شده است.
وی افزود: شبکه فیبر نوری شهرداری ضمن اینکه جوابگوی کل نیاز ستاد، مناطق و سازمان‌های تابعه با 250 کیلومتر است، به عنوان زیرساخت ارتباطی شهر هوشمند جهت توسعه سرویس‌های ارتباطی در اختیار شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات نظیر اپراتورهای موبایل و شرکتهای FCP قرار گرفته و علاوه بر ارتقاء و گسترش ظرفیت ارائه خدمات الکترونیک شهری از منابع پایدار درآمدی برای شهرداری به شمار می‌آید.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد افزود: در این پروژه المان‌های ارتباطی زیباسازی و جایگزین دکل‌های فعلی اپراتورها شده است که ضمن تجمیع دکل‌ها و کاهش تعداد آن‌‌ها باعث پایداری بیشتر ارتباطات شهری و اصلاح فضا و منظر شهری می‌شود.
شربتداربا بیان اینکه ، این طرح با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی اجرا شده گفت :هزار و 100 دکل در سطح شهر وجود دارد که  با این طرح به یک سوم کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به راه‌‎اندازی سامانه تجمیع خدمات شهروندی در مشهد، ابراز کرد: با استقرار این سامانه، توسعه خدمات مبتنی بر کارت شهروندی به این کارت هوشمند تبدیل شده که تاکنون بالغ بر 5 میلیون و 200 هزار کارت شهروندی برای شهروندان صادر شده در حالی که این تعداد  با توجه به حضور زائرین در مشهد  باید به 50 میلیون عدد با عنوان «من کارت» یا «مشهد کارت» برسد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد با بیان اینکه شهرداری خدمات الکترونیکی مختلفی را بر بستر پورتال مشهد در دسترس شهروندان قرار داده  افزود: این خدمات در حوزه‌های فرهنگی، خدمات شهری، شهرسازی، حمل و نقل، پرداخت الکترونیک، سرویس‌های نقشه و مسیریابی و ... است. 
شربتدار خاطر نشان کرد : در راستای تحقق آرمان‌های مدیریتی در شهرداری مشهد و کنترل سیستمی فرآیندها، موضوع ایجاد ارتباط بین سامانه‌های شهرداری و یکپارچه‌سازی آن‌ها  از برنامه‌های اساسی بوده که براین اساس سامانه‌های مالی، بودجه‌ریزی، قراردادها، تامین‌کنندگان و ... در جهت شفاف‌سازی فرآیندهای تخصیص منابع باهم در ارتباط هستند.
وی اظهار کرد: همچنین طرح استقرار سامانه یکپارچه مدیریت منابع و مصارف، اکنون در حال اجرا است ضمن اینکه بالغ بر 140 سامانه یکپارچه در شهرداری مشهد وجود دارد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد گفت: ایجاد سیستم یکپارچه برای کل مجموعه شهرداری مشهد، نیازمند اصلاح فرآیندها، ساختارها، روش‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و قوانین و مقررات است که اگر دخالت انسان‌ها به حداقل برسد، در زمان و هزینه صرفه‌جویی و سلامت اداری محقق می‌شود. 
وی خاطر نشان کرد: ارتقا، تکمیل و تهیه نقشه‌های جامع شهر مشهد و در اختیار قرار گرفتن آیین نقشه به ذینفعان درون و بیرون سازمانی از دیگر مواردی بود که طی 4 سال اخیر در حوزه برنامه‌ریزی و توسعه شهری  انجام شده است.
شربتدار در ادامه  به تدوین برنامه عملیاتی 93-97، تهیه برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی 1395 اشاره کرد و گفت : انعقاد 60 طرح دانش بنیان و اعتباری معادل 58 میلیارد ریال، ایجاد سامانه جامع بانک اطلاعاتی تامین‌کنندگان کالا و خدمات اصلاح اندازه، متناسب سازی ساختار و حذف واحدهای موازی و غیرضروری، تدوین، تصویب و ابلاغ نظام نامه فرآیندها و ... از دیگر اقدامات انجام شده این معاونت است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد اظهار داشت : سند برنامه عملیاتی 97-93، 21 برنامه، 66 فعالیت، 198 عملیات، 399 شاخص و 500 خدمت و 250 واحد برنامه‌ریزی در مدیریت‌ها و سازمان‌های تابعه را شامل می‌شود.
شربتدار با بیان اینکه مدیریت شهری برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی را تهیه کرده است، یادآور شد: شهرداری مشهد با عنایت به تعیین شعار سال توسط مقام معظم رهبری در راستای مصوبه شورای اسلامی شهر نسبت به تدوین برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی با همکاری کلیه معاونت‌های تخصصی اقدام کرده که این برنامه شامل 61 اقدام، 27 ماموریت، 68 تبصره و 88 مصوبه بوده که در یک حوزه تخصصی تحت عنوان قرارگاه اقتصاد مقاومتی انجام گرفت و منجر به صرفه‌جویی 291 میلیارد تومانی در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری شد.
وی با اشاره تدوین ساختار تشکیلات شهرداری مشهد گفت : ساختار تشکیلات شهرداری  از موضوعاتی مهمی بود که به عنوان یکی از افتخارات شهرداری مشهد به شمار می‌آید و در اسفند ماه سال 95 به وزارت کشور ارسال شد، اما تاکنون هیچ پاسخی از وزارت کشور در این خصوص به ما ارائه نشده است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات حوزه آموزش عنوان کرد: شهرداری مشهد در آموزش‌های خود برای مدیران و پرسنل از برجسته‌ترین اساتید داخلی و خارجی کشور، به‌روزترین دانش‌ها بهره می‌گیرد، که دعوت از برانکوییچ مربی تیم پرسپولیس برای آموزش مدیران و پرسنل شهرداری نیز از این دست بوده که در حال انجام است.
شربتدار اظهار کرد : انعقاد 116 قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد دیگر موضوعی است که در طی این 4 سال انجام شده و خوشبختانه 2.5 برابر رشد داشته است.
وی بیان کرد: همچنین قرار بود که یک درصد از اعتبارات به امر پژوهش اختصاص داشته باشد که که تاکنون 6 میلیارد و 400 میلیون تومان جذب شده است.
معاون شهردار مشهد، انجام مهندسی ارزش برای تمامی پروژه‌های بیش از 5 میلیارد تومان، تقویت کارگروه حل مساله برگزاری 10 دوره آموزشی در گروه همکاری‌های بین‌الملل آموزش شهرداری مشهد، تدوین نقشه راه و چشم‌اندازهای شهرداری را به عنوان اقدامات صورت گرفته در حوزه برنامه‌ریزی شهری مطرح کرد.
شربتدار خاطر نشان کرد : باور من این است که کار باید معرف افراد و نه زبان افراد باشد و با توجه به قرار گرفتن در این جایگاه، نسبت به همه افراد و مردم شهر مسئول هستیم و امانتی که به ما سپرده شده باید به درستی ادا شود و حقوق شهروندی، توسعه خدمات شهری و مسایل مربوط به اقتصاد شهری و بدون نگاه‌های خطی و سیاسی باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه حقوق شهروندی در جدال‌های طیفی و سیاسی فدا می‌شود، گفت: مردم رکن اصلی شهر هستند و حقوق آنان باید محفوظ بماند و فدای این مسایل نشود.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد اظهار کرد: اگر همه برای خدمت به خلق فعالیت می‌کنند، پس همگی باید در یک سنگر فعالیت کنند، همانگونه که در زمان جنگ همگی در یک سنگر حرکت می‌کردند نگاه ما باید جامع، یکسان و فاقد تبعیض باشد همچنین باید به دنبال کشف آسیب‌ها باشیم.
وی تاکید کرد: حوزه معاونت برنامه‌ریزی به عنوان اتاق فکری برای مجموعه مدیریت شهری محسوب می‌شود، نقش راهبردی و فرا حوزه‌ای و جایگاهی کلان نگر به موضوعات دارد و مکانی برای جدال‌های سیاسی و ... نیست.
شربتدار افزود:ایجاد سیستم یکپارچه برای کل مجموعه شهرداری مشهد، نیازمند اصلاح فرآیندها، ساختارها، روش‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و قوانین و مقررات است که اگر دخالت انسان‌ها به حداقل برسد، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه، سلامت اداری نیز محقق می‌شود.

حاشیه ها:
نشست خبری معاون برنامه ریزی و  توسعه شهرداری مشهد به جای اینکه با اصل گزارش دهی مرسوم آغاز شود،با بیان حرفهای حاشیه ای شروع شد،مثلا شربتدار در بخشی از صحبتهایش  گفت: زنبور عسل صفتی  و مگس صفتی نباشیم،بلکه منصف باشیم.
وی با انتقاد از اینکه از آغاز طرح من کارت شهروندی تاکنون 5 و نیم  میلیون کارت فروش رفته است، گفت: ما از این رقم فروش من کارت راضی نیستیم،بلکه چون خدمات شهروندی مبتنی بر من کارت است و با وجود 25 میلیون زائری که به مشهد سفر می کنند، انتظار مااینست که همه مردم ایران که به مشهد می آیند من کارت شهروندی را تهیه کنند تا این رقم به 50 میلیون من کارت برسد.
شربتدار خلا برنامه ریزی را مهمترین مشکل شهرداری مشهد عنوان کرد و گفت: با به کارگیری نرم افزارهای طراحی شده،سلامت در ساختار شهرداری ببه حداکثر می رسد،زیرا سازمان قائم به فرد نیست،بلکه قائم به سیستم است و در این حالت سلامت و شفافیت سازو کار شهرداری بیشتر می شود و در زمان و نیروی انسانی و هزینه صرفه جویی می شود و دخالت انسانها به حداقل می رسد.
وی با گلایه از انتقادات صورت گرفته نسبت به اینکه ایجاد نرم افزارها باعث خدم و حشم در شهرداری می شود، گفت: برعکس ایجاد سامانه خدم و حشم را کاهش می دهد.
شربتدار ضمن تشکر از مدیران قبلی شهرداری که تفکر سیستمی داشتند و  سیستم یکپارچه الکترونیک را ایجاد کردند، گفت: این کار، تشویق و دست مریزاد دارد، کدام سازمان را پیدا می کنید که سیستم یکپارچه مطلوب دارد.
وی با اشاره به دوران خدمت خود در آستانقدس رضوی خاطر نشان کرد:14 سال در آستانقدس کار کردم و از 6 صبح تا ده شب وقت گذاشتم تا توانستیم این بخش را ایجاد کنیم.
معاون برنامه ریزی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه طی 36 سال خدمت خود 20 سال کار معاونت برنامه ریزی را داشته خاطر نشان کرد:درحوزه برنامه ریزی مهارت دارم و حقیقت امر اینست که کار مدیر عالی هدایت و نظارت و رهبری است و کار اصلی را مدیران میانه انجام می دهند و ما نقش تعدیل کننده و عدالت محوری داریم.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: بدتر از کشتن به شیوه داعشف کشتن شخصیت آدمها و شایعه سازی درباره آنهاست که متاسفانه حد اعلای اینگونه تقوا را متاسفانه زیاد می بینیم که آدمها به خودشان اجازه می دهند دیگران را چاقو بزنند تا نقش خود را برجسته نشان دهند.
شربتدار با اشاره به خدمات ارائه شده طی 4 سال گذشته گفت: دیگران این فرایند را شروع کردند و ما کامل کردیم و این به معنی این نیست که ما همه کارها را به تنهایی انجام دادیم ،بلکه این کارها با همکاری نسلهای گذشته و حال و آینده تکمیل شده و برای مردم به بهره برداری رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار