آیت الله علم الهدی در آئین پاسداشت 19 تیر :
آیت الله علم الهدی گفت: آنچه فردوسی در شاهنامه به عنوان زور و قدرت معرفی می‌کند یک شخصیت افسانه‌ای در تاریخ این مرز و بوم نیست، فردسی در شاهنامه شخصیت‌سازی و ظرفیت‌سازی می‌کند. شاهنامه کتاب نماد‌سازی فرهنگی بوده و فردوسی در آن سه اصل نماد اقتدار، استقلال و آزادی را فرهنگ‌سازی نمود
کد خبر: ۴۵۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰ 11 July 2017
به گزارش تابناک رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی در آئین پاسداشت 19 تیر و صدور فرمان مقام معظم رهبری در بحث احیای منطقه توس اظهار داشت: حکیم ابوالقاسم فردوسی اندیشمند و شاعری بود که سرمایه فکری خود را در مسیر توسعه و خدمت به ولایت اهل بیت(ع) قرار داد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی بیان کرد: رخدادها و وقایعی که در یک برهه تاریخی شکل می‌گیرند عامل تمایز میان عناصر زمان و مکان هستند در غیر این صورت زمان و مکان‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارند و آنچه اینها را متمایز می‌کند وقایعی است که در آنها رخ می‌دهد.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: برای مثال مسجدالحرام جایگاه مکانی بسیار ویژه‌ای دارد و یا شب قدر به دلیل اتفاقات خاصی که در آن رخ داده است تبدیل به شب قدر شده است، همچنین خداوند متعال شب خاص و مکان خاصی را برای فراخواندن موسی به سوی خود برمی‌گزیند و بعدها همین مکان تبدیل به بقعه مبارکه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سرزمین توس نیز دارای موقعیت بسیار ویژه‌ای است زیرا عرصه وقوع وقایع و همچنین ظهور چهره‌های عظیم و بزرگی است و می‌تواند به عنوان یک بقعه متبرکه مورد توجه قرار گیرد زیرا بزرگانی در آن ظهور کردند که زمینه توسعه معارف اهل بیت(ع) را فراهم کردند.

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به اینکه فردوسی هنوز هم در سرزمین توس درخشش دارد تاکید کرد: این شاعر بلند آوازه علاوه بر همه افتخارات، پیرو ائمه اطهار و اهل بیت(ع) بود.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه با توجه به تاکید مقام معظم رهبری باید زمینه عمران و آبادانی توس فراهم شود اظهار داشت: فردوسی را باید هم به عنوان یک هنرمند نگریست و هم وی را یک مورخ دانست زیرا اشعار وی بیانگر عظمت تاریخ ایران است.

وی افزود: شاهنامه فردوسی را می‌توان نماد روحیه مقاومت در یک ملت قلمداد کرد و از سوی فردوسی نیز با این هدف سروده شده تا در دوره خفقان و اختناق عصر خود بتواند به اهدافش جامه عمل بپوشاند.

آیت الله علم‌الهدی با عنوان این مطلب که شخصیت‌های شاهنامه صرفاً افرادی تاریخی و اسطوره‌ای نیستند و نمادهایی جریان ساز محسوب می‌شوند گفت: در سراسر شاهنامه نیز شاهد هستیم که استقلال و اقتدار و نمادهای آن به چشم می‎خورد و در واقع شاهنامه را می‌توان یک نمادسازی فرهنگی محسوب کرد. در واقع حکیم توس، شعر و ادب را برای ایجاد فرهنگ ایستادگی در برابر ظلم و ستم به خدمت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امروز نباید فردوسی را صرفاً به عنوان یک شاعر نگاه کنیم بلکه باید زمینه خروج از این نوع نگاه به فردوسی فراهم شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در زمان بازدید از آرامگاه فردوسی رسالتی را برای مسئولان عنوان کردن افزود: امروز نیز شاهد هستیم که آبادانی این منطقه شروع شده اما تا نقطه مطلوب که متناسب با جایگاه فردوسی باشد فاصله داریم.

وی گفت: توس باید به مقری برای توسعه فرهنگ و هنر و ادب تبدیل شود و این چشم‌انداز باید در طرح توسعه این منطقه تمهید شود و امیدواریم آستان قدس رضوی نیز به این مقوله ورود کند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه با رکود شورای احیای توس به این منطقه ظلم شده است تصریح کرد: باید میان گردشگری و زیارت تفکیک قائل شد زیرا این دو دارای دو فرهنگ متفاوت هستند، خیل عظیم زائران خارجی و داخلی برای زیارت به مشهد سفر می‌کنند و این شهر را برای تفریح انتخاب نمی‌کنند. ظرفیت‌های گردشگری مشهد نیز بسیار بالا است اما این مهم با اینکه بخواهیم اینجا را مرکز توسعه فسق و فجور کنیم متفاوت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار