کد خبر: ۴۵۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵ 11 July 2017
خندوانه با رویکردی متفاوت به خندیدن و خنداندن و نگاهی طنزگونه به برخی معضلات اجتماعی وارد تلویزیون شد و شبکه ای را که تار عنکبوت بسته بود به نوعی متحول کرد.
در ابتدا عناصر زیادی به جذابیت برنامه جهت می دادند که مهمترین آنها شخصیت جناب خان با ویژگیهایی منحصر به فرد بود. شخصیتی که بسیاری از تابوهای تلویزیون را شکست و چون درقالب یک عروسک معرفی شده بود به ظاهر مشکلی در این زمینه ایجاد نمی کرد! تاک شوهای جذابی را توسط میهمانانی ارائه می داد که شاید تا آن موقع به هیچ برنامه تلویزیونی دعوت نشده بودند و یا در زمینه های متفاوت تری به بحث و گفتگو می پرداختند و رفته رفته چهره های مطرحی از بازیگران و ورزشکاران و ...هم به برنامه دعوت شدند که این اواخر ورود چهره های دم دستی از جذابیت برنامه به شدت کاست. این برنامه همه مناسبتهای ملی و مذهبی و کلیه اتفاقهایی که به صورت ناگهانی در کشور رخ می داد را با محتوایی مربوط به آنچه که پیش آمده بود، توسط اتاق فکر نسبتا قوی خود پوشش می داد. رواج نیکوکاری و مهربانی این بار در پایان هر برنامه با قول گرفتن از مهمان آن شب و انجام یک حرکت متفاوت که سبب خشنودی یک یا چند نفر میشد نیز از نکات مثبت این برنامه بود. 
اما خندیدن به هر قیمتی و به هر مساله ای اصلا کارجالبی نیست. عوامل اجرایی برنامه با گرفتن خنده های زورکی از تماشاچیان داخل استودیو سعی در ایجاد فضایی متفاوت را داشتند و دارند که البته خنداندن مردم در این برهه از زمان و با وجود مشکلات بسیاری که گریبانگیرش هستند بسیار کار سختی است و این اصرار برای خنده های زورکی سطح سلیقه و ذائقه مخاطب را به شدت پایین می آورد. 
به هر ترتیب خندوانه چند فصل را با تغییراتی که عوامل برنامه سعی می کردند به جذابیت کار بیفزایند، جلو آمد هرچند که در این وادی بسیار سینوسی و ناموفق هم عمل کرد.
خندوانه برای جلوگیری از تکرار و بهتر شدن راههای مختلفی از جمله مسابقه لباهنگ، خانواده باحال، آوردن عروسکهای جدید و فستیوال استندآپ کمدی را امتحان نمود. این روزها نیز شاهد نوعی استعدادیابی در قالب "خنداننده شو" هستیم که تقلیدی از برنامه های آن طرف آبی است! اینکه بالاخره چه زمانی قرار است که رگ خلاقیت برنامه سازان ما بالا بزند و از حجم برنامه های تقلیدی تلویزیون ملی کم شود، خود سوالی است که امیدوارم خیلی زود به جواب برسیم!!! 
برنامه استعداد یابی آمریکا (America got talent)، برنامه استعداد یابی کشورهای عربی (Arab got talent)، برنامه صدا(Voice) و برنامه (X Factor) از جمله برنامه های استعدادیابی در زمینه های متفاوت هنری در کشورهای مختلف هستند که با داوران بسیار قوی و با تخصص مربوطه اجرا می شوند. این برنامه ها به گونه ای عمل می کنند که دارای خروجی هایی بسیار موفق از افراد منتخب هستند که آنها بعد از مدتی یکی از بهترینها در زمینه ای که شرکت کرده بودند، می شوند. چنین برنامه هایی که از تیمهای قوی برنامه سازی تشکیل شده اند، توانسته اند در راستای کمک به کشف، پرورش و هدایت استعدادها قدم برداشته و با نشان دادن شیوه های متنوع درارائه استعداد افراد جامعه سالهاست که در جذب مخاطب در سراسر جهان بسیار موفق عمل کرده اند.
برنامه خنداننده شو نیز در برنامه خندوانه در راستای استعدادیابی، استند آپ کمدی هایی را به اجرا میگذارد که اجرا کنندگان از بطن جامعه انتخاب شده اند. تا اینجای کار شاید بسیار هم خوب باشد چرا که فرصتی را برای افرادی فراهم کرده که ممکن است تا کنون چنین امکانی را نداشته اند و به دنبال سکوی پرتابی برای عرض اندام بوده اند. اما چگونگی انتخاب و اینکه واقعا این افراد دارای چنین استعدادی هستند یا نه ( به طور مثال در انتخاب بانوان شرکت کننده که به نظر می رسد فقط همین تعداد بوده اند و قدرت انتخاب دیگری در ظاهر وجود نداشته است) و تقلید از برنامه های خارج از ایران که هر چند نفر زیر نظر یکی از هنرمندان تمرین می کنند مسایل نخ نما شده ای هستند و نوعی رفیق بازی در انتخاب داورها مشاهده میشود که چندان خوشایند نیست! اکثر سوژه های اجرایی این افراد جذابیت نمایشی ندارد و در اجرا هم به شدت ضعیف است به طوریکه گاهی مجبور شده اند برای جذب مخاطب از شوخی های مبتذل استفاده کنند. این در حالی است که کمدین های دعوت شده که در فصلهای گذشته این برنامه هم حضور داشتند با اجراها و سوژه های تکراری در این فصل حوصله تماشاگر را سر می برند.  
همچنین این برنامه با جذب اسپانسرهای متعدد که بسیار گل درشت تبلیغ می شوند و در ظاهر به کسی هم در چگونگی و چرایی آن پاسخی نمی دهند به نوعی وقت برنامه را پر می کنند.
برنامه نود نزدیک به 20 سال است که در آنتن تلویزیون خودنمایی میکند. برنامه ای ورزشی که علیرغم اینکه فقط به فوتبال می پردازد اما هر سال به عنوان پر بیننده ترین، بهترین و ترین و ترینها انتخاب میشود. این خلاقیت تیم سازنده و هوش سرشار عادل فردوسی پور در برنامه سازی است که اجازه نداده اند بعد این همه سال این برنامه دچار افت شده و مخاطبان خودش را از دست بدهد.  
اما خندوانه به شدت دچار افت محتوا، اجرا، خلاقیت و جذب مخاطب شده است. باید دست به کار شود و برای نجات خودش بجنبد. شاید با تغییراتاق فکر و تزریق افراد متخصص و متبحر، خلاق و طناز بتواند خود را از ورطه تکرار خلاص کند و به روزهای اوج برگردد. در غیر اینصورت باید به جرات گفت: خداحافظ    

نویسنده: سمانه پورمحمد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار