رییس سازمان حج و زیارت جزئیاتی از پروازهای حج را تشریح کرد و گغت: پروازهای حج امسال از ۸ مردادماه آغاز خواهد شد و تا سوم شهریور ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۴۵۷۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵ 11 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از خبرگزاری ایسنا،سازمان حج درحالی برنامه پروازی حج را ظاهرا پس از برنامه‌ریزی با شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده که تا پیش از این، دو تاریخ متفاوت برای شروع اعزام‌ها به مردم اعلام شده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر ـ نماینده ولی فقیه در امور حج ـ که تا پیش از بازدید از ترمینال حجاج در فرودگاه امام خمینی (ره)، اعلام کرده بود زمان اعزام کاروان‌های حج، نهم مردادماه خواهد بود، در آن روز (چهارشنبه ۱۴ تیرماه) گفت: زائران ایرانی از ۵ مردادماه به عربستان اعزم می‌شوند.

اکنون نیز حمید محمدی ـ رییس سازمان حج و زیارت - اعلام کرده که تاریخ اعزام هشتم مردادماه خواهد بود.

حمید محمدی ـ معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت ـ درباره‌ی زمان آغاز پروازهای حج و طول دوره اعزام حجاج گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بخشی از عوامل ستادی و همچنین مجموعه‌هایی که هتل‌های نخستین کاروان‌ها را اداره می‌کنند در روز ۲ مردادماه اعزام خواهند شد. 

وی افزود: پروازهای کاروان‌های حجاج مدینه قبل نیز از روز هشتم  مرداد شروع می‌شود و تا ۳۰ مرداد ادامه خواهد داشت. پروازهای کاروان‌های مدینه بعد نیز از ۲۰ مرداد آغاز می‌شود و تا سوم شهریور آخرین پرواز ان‌شاءالله وارد جده خواهد شد. 

رییس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: کاروان‌های «مدینه بعد» پس از ورود به جده با اتوبوس به میقات جحفه منتقل می‌شوند تا پس از محرم شدن در جحفه ان‌شاءلله راهی مکه مکرمه شوند. حجاج به این نکته توجه داشته باشند که با وجود آن‌که فاصله جده تا مکه حدود ۷۵ کیلومتر است، ولی به دلیل ضرورت رفتن به حجفه سفر آن‌ها تا ۳ ساعت و بعضا ممکن است اندکی بیشتر  به طول انجامد و مسیر اعزام برای زائران طولانی به نظر برسد.

محمدی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اعزام همه حجاج به صورت مستقیم به مدینه  است یا خیر، گفت: طبق برنامه همه حجاج که مدینه قبل هستند به صورت مستقیم به مدینه می‌روند. البته باید توجه داشت که سازماندهی و مدیریت نزدیک به ۲ میلیون حاجی خارجی که بیشتر آن‌ها از طریق هوایی وارد عربستان می‌شوند باید بسیار دقیق باشد و با وجود احداث ترمینال جدید در فرودگاه مدینه منوره، باز هم ممکن است تغییر برنامه از جانب سعودی‌ها صورت گیرد که البته تمام تغییرات از قبل به اطلاع حجاج خواهد رسید.

وی با اشاره به این‌که تمام پروازها از طریق هواپیمایی ایران و عربستان سعودی انجام می‌شود، افزود: از حدود ۱۵ سال قبل بر اساس تصمیمی که در کمیسیون مشترک اقتصادی اتخاذ شده است، ۵۰ درصد پروازها با شرکت‌های هواپیمایی ایرانیاست و ۵۰ درصد هم توسط هواپیمایی سعودی انجام می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در سراسر کشور ۲۰ ایستگاه پروازی برای اعزام حجاج وجود دارد که فرودگاه امام خمینی (ره) از مهمترین آن‌ها به شمار آید و ۸ استان همجوار خود را پوشش می‌دهد. شرکت‌های خدمات فرودگاهی کشور که مسؤولیت فرودگاه‌ها را بر عهده دارد، امکانات لازم و کافی را  برای حجاج در نظر گرفته‌اند که پرواز آن‌ها به سهولت انجام شود. 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: بنابراین بهتر است که مدیران کاروان‌ها بویژه در تهران ترتیبی اتخاذ کنند که مراسم بدرقه و خداحافظی بصورت خیلی خوب در نقطه‌ای خارج از فرودگاه و ترمینال‌ها صورت پذیرد تا مشکلات کمتری هم برای حجاج و مسؤولان پیش بیاید.

رییس سازمان حج و زیارت به تدابیر اندیشیده شده درباره‌ی مدت اقامت زائران اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت امکانات فرودگاهی در جده و مدینه و تراکم جمعیت، امکان پاسخگویی همزمان به تعداد زیادی پرواز وجود ندارد، بنابراین امکان دارد مدت زمان اقامت طولانی شود و کشورهای اعزام‌کننده ملزم شوند از اول ذی‌القعده پروازهای خود را شروع کنند. سازمان حج و زیارت تلاش می‌کند تا شروع پروازهای خود را از ۹ ذی‌القعده تنظیم کند و مدت اقامت تقریبا حدود ۳۰ روز باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار