مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد خبر داد:
حمل و نقل بار یکی از شاخصه‌های مهم خدماتی است که عملکرد آن در حوزه‌های درون‌شهری و از جهات مختلف از جمله در شبکه ترافیک، محیط‌زیست، تجارت، اقتصاد، امنیت شهری و ... اهمیت فراوان دارد.
کد خبر: ۴۵۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹ 12 July 2017
به گزارش تابناک رضوی، هر چند حمل و نقل کالا در کشورهای مختلف و در ایران از قدمت طولانی برخوردار است، اما حتی در کشورهای پیشرفته دنیا نیز تحولاتی در این زمینه صورت گرفته به‌گونه‌ای که مدرن شدن ساختارهای مدیریتی و اجرایی در آن نقش به‌سزایی داشته است. یکی از مشکلات بررسی شده در زمینه ساماندهی و بهبود وضعیت حمل و نقل بار در شهر که تبعات بهداشتی نیز برای شهروندان به همراه دارد، حمل و نقل و تخلیه فاضلاب توسط تانکرهای ویژه حمل این مواد است. 
در حال حاضر جمع آوری و حمل فاضلاب توسط تانکرهای ویژه حمل این مواد به دلیل عدم وجود متولی جهت ساماندهی مشکلات فراوانی را برای شهر به همراه آورده است از طرفی تخلیه غیرمجاز فاضلاب در کانال‌های سطح شهر و زمین‌های کشاورزی، عدم فرآیند تصفیه در محل تصفیه‌خانه و همچنین برداشت غیر قانونی فاضلاب برای مصارف زراعی از دیگر مشکلات موجود می باشد. اما در طی 3 سال اخیر اقداماتی توسط سازمان حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد برای ساماندهی حمل فاضلاب انجام شده است که بر همین اساس مصاحبه‌ای با حسین مختاری، مدیرعامل این سازمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تأکید بر مشکلات موجود برای سلامتی شهروندان اظهار کرد: در سال 93 مکاتبه‌ای با فرمانداری مشهد برای ساماندهی تانکرهای حمل فاضلاب انجام شد.
وی افزود: بر این اساس تأمین پارکینگ جهت توقف ناوگان این بخش بمنظور جلوگیری از پارک در بافت مسکونی شهر، تهیه شیوه‌نامه حمل فاضلاب، اطلاع‌رسانی به تانکرداران جهت اخذ مجوز و برخورد پلیس با متخلفان، نصب AVL بر روی خودروهای حمل فاضلاب مطرح شد.
مختاری بیان کرد: در طی این مدت اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده به‌گونه‌ای که برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان مدیریت پسماند، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، پلیس، شرکت آب و فاضلاب و جهت تشریک مساعی ساماندهی خودروهای حمل فاضلاب یکی از این اقدامات بوده است. 
وی ادامه داد: از طرفی نصب بنرهای اطلاع‌رسانی در محل تصفیه‌خانه اولنگ و مسیرهای تردد خودروهای حمل فاضلاب با موضوع ساماندهی و دریافت مجوز و همچنین اطلاع‌رسانی و تذکر به رانندگان فعال این بخش در خصوص اخذ مجوزهای لازم از سازمان از دیگر اقدامات بوده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد تصریح کرد: اعمال قانون ناوگان فاقد مجوز پس از اطلاع‌رسانی و با همکاری پلیس راهور انجام شده به‌گونه‌ای که از شهریور ماه 94 تا پایان خرداد ماه امسال 143 مورد ناوگان فاقد مجوز اعمال قانون شده همچنین در 82 مورد نیز مدرک ناوگان فاقد مجوز اخذ شده است.
مختاری در ارتباط با ساماندهی شرکت‌ها و ناوگان حمل فاضلاب نیز گفت: یک شرکت فعال در این حوزه موفق به اخذ مجوز و تعداد 27 دستگاه خودرو ساماندهی شده است.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی پیگیری تملک زمین جهت احداث توقفگاه ویژه خودروهای حمل فاضلاب در جاده میامی نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین ایشان با تشکیل کمیته فنی ساماندهی سپتاژ توسط استانداری از سال 1395 اظهار کرد: تا تیرماه سالجاری تعداد 8 جلسه در این ارتباط برگزار شده که اهم مصوبات این کمیته تهیه آیین‌نامه سپتاژ توسط کارگروه ساماندهی فاضلاب استان و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی، تصویب دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر فعالیت ناوگان حمل سپتاژ و ایجاد تصفیه خانه سپتاژ توسط شرکت آبفا بوده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد در ارتباط با احداث تصفیه‌خانه سپتاژ توسط شرکت آبفا نیز بیان کرد: شروع طرح از ابتدای امسال آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری فاز اول آن آماده بهره‌برداری شود.
مختاری در ادامه عنوان کرد: تهیه برنامه اجرایی جمع‌آوری سپتاژ توسط شهرداری نیز یکی دیگر از این اقدامات است که در این راستا مسئولیت انتقال فاضلاب شهری توسط کارگروه فنی به سازمان حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد به صورت کامل واگذار می‌شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی صحیح مشکل حمل فاضلاب در شهر را به سرعت حل کنیم.
بر اساس این گزارش، معضلات حمل فاضلاب در سطح شهر و همچنین دفع آن یکی از مشکلاتی است که در چند سال اخیر مورد توجه رسانه‌ها و شهروندان شهر مشهد قرار گرفته و شهرداری مشهد بار دیگر بر خود لازم دید تا در این مسیر گام بردارد تا شاهد کاهش و جلوگیری تخلفات ناشی از حمل غیر بهداشتی فاضلاب باشیم که خوشبختانه گام‌های مؤثری در این راستا توسط سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد برداشته شده است و قطعاً تا پایان سال و با احداث تصفیه‌خانه شاهد شرایط بهتری خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار