دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خبرداد:
دبیرکل خانه صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی از رشد 5 تا 18 درصدی صنایع غذایی استان با 4 کالا نام برد و گفت: صنایع غذایی استان خراسان رضوی 14 درصد صنایع استان را تشکیل می دهند.
کد خبر: ۴۵۹۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 14 July 2017



صنایع غذایی 14 درصد کل صنایع استان خراسان رضوی را تشکیل می دهند

به گزارش تابناک رضوی،فیروز ابراهیمی در اولین نشست از سلسله نشست‌های بررسی و چالش‌ها و فرصت‌های صنایع غذایی در خراسان رضوی که با رویکرد ضرورت برندینگ در صنایع غذایی استان در حوزه خلیج فارس که در محل خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی با حضور فعالان این حوزه برگزارشد،افزود:صنایع غذایی در کشور ۹۹۰۸ کارخانه ودر استان ۷۷۷ خراسان  واحد صنایع غذایی و معادل ۷.۸ درصد کشور،وجود دارد.
 وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری کشور در صنایع غذایی گفت :  ۳۰ هزار و ۲۶۳ هزار میلیارد تومان و در استان ۱۶۸۱ میلیارد تومان و معادل ۵.۵ درصد کشور، در این حوزه سرمایه گذاری وجود دارد و میزان اشتغال صنعت غذا در کشور ۳۶۴ هزار ۵۹۸ نفر و در استان ۳۸ هزار و ۵۹ نفر و معادل ۱۰.۴ درصد کشور بوده استک ه در در این حوزه ۹.۴ درصد میزان کشوری،در خراسان رضوی قراردارد.
ابراهیمی خاطر نشان کرد : خراسان رضوی با بیش از ۳۸ هزار شغل در این صنعت به قطب صنعت غذایی کشور تبدیل شده  و همچنین در حوزه دارویی ۴۳۵ واحد در کشور قراردارد که  ۴۱ واحد  ان در خراسان رضوی فعال است .
وی  افزود  : ۲۲۷۶ سرمایه‌گذار در کشور و ۱۴۷ سرمایه‌گذار در استان با ۶.۵ درصد میزان کشوری و ۲۵ هزار اشتغال در کشوری و ۱۶۸۱ اشتغال در خراسان رضوی با ۶.۷ درصد میزان کشوری فعال هستند.
ابراهیمی گفت : مجموع میزان صنعت غذا در خراسان رضوی معادل ۱۴ درصد کل صنایع استان است  که در ۱۶ قلم صنعت غذایی در استان از ۵ تا ۱۸ درصد رشد داشته که ۴ قلم آن   به عنوان برترین‌های کشوری معرفی شده‌اند که به ترتیب شامل قند و شکر با ۳۳ درصد، دارو با ۱۵ درصد، روغن نباتی با ۸ درصد و رب گوجه‌فرنگی با ۵ درصد بوده است و ۵۰ درصد رب گوجه‌فرنگی و ۳۰ درصد نوشابه کشور هستند که  در مشهد تولید می‌شوند.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه تشکل‌ها حلقه واسط میان صنعت و دولت هستند، افزود: قدمت داشتن تشکل  در کشور کمتر از سه دهه  است ، در حالیکه سابقه ایجاد تشکل  در کشورهای پیشرفته بالای ۱۵۰ سال است.
ابراهیمی با اشاره به اینکه در سال ۷۶ حکم تاسیس خانه‌های صنعت، معدن و تجارت صادر شد،  خاطر نشان کرد : اولین خانه صنعت معدن و تجارت در کشور در سال ۷۸ راه‌اندازی شد  که  امروزه این خانه‌ها  با تعامل و همکاری خوبی با هر سه قوه  به یکی از موفق‌ترین  تشکل ها تبدیل  شده اند که با دستگاه قضایی در جهت حمایت از واحدهای تولیدی تعامل خوبی دارند و ۲۹ انجمن برتر در بخش خصوصی فعال  هستند که یکی از آن‌ها ‌خانه صنعت، معدن و تجارت است.
وی  با اعلام آمادگی اینکه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تعامل  و همکاری مطلوب را با تولیدکنندگان و کارآفرینان برتر در طرح‌ها و ایده‌هایی دارند  را داشته باشد گفت :  اگر این برنامه‌ریزی به مرحله اجرا و عمل برسد و صنعت غذا و کارآفرینان حمایت شوند با اقتصاد تک محصولی خداحافظی می‌کنیم.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره آخرین خبر از  تفکیک وزارتخانه ها گفت : نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تفکیک وزارتخانه‌های اقتصادی دولت را تایید نکردند و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تکفیک وزارتخانه‌های اقتصادی مخالفت کرد،
وی خاطر نشان کرد : موضوع تفکیک وزارتخانه ها  پس از انتخابات ۲۹ اردیبهشت مطرح شد و از همان لحظه با مخالفت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت  در سراسر کشور همراه بود ، زیرا باری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان به صنایع  و تجارت تحمیل می‌شد و مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله بازرگانی ایجاد می‌کرد و بسیار خوشحالیم که این طرح با عدم تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه بود.
ابراهیمی درباره  اینکه مصوبه جدید بنگاه‌های تولیدی در ۲۶ فروردین ماه صادر شده  گفت : این مصوبه شاه ‌بیت تصمیمات دولت در موضوع اقتصاد مقاومتی بود، اما متاسفانه  نتایج آن  را در پرداخت مالیات، نظام بانکی، بیمه‌ها و غیره  ندیدیم   مثلا سود بانک‌ها ۱۸ درصد بوده که آن هم اسمی و واقعیت آن ۲۴ درصد است و شاهد کاهش سود بانکی، پرداخت مالیات و هزینه‌های بیمه‌ای، کاهش مصرف خانوار بودیم که هزینه‌های بسیار زیادی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به مردم  تحمیل کرده است.
وی با اشاره به هزینه تولید کنندگان  افزود: به عنوان تولیدکننده داخلی هزینه‌های سربار ۲۴ درصدی زیادی دارد،  در حالیکه تولیدکننده خارجی هزینه‌های سربار بسیار پایین ۵ درصدی دارد و  از سود ۱۲ تا ۱۷ درصدی بهره مند می شود  و این عدد در ایران بسیار کم  است و در حد قیمت تمام شده برای تولید کننده داخلی است.
در ادامه این جلسه  سعید کافی نایب رئیس انجمن همگن صنایع غذایی خراسان رضوی، اظهار داشت: برندینگ در ایران با موفقیتی نداشته   که باید ریشه‌های آن شناسایی شود تا در بتوانیم به درستی در مسیر رشد و توسعه برندی حرکت کنیم و ساخت و راه‌اندازی پایلوت‌های صنایع را داشته باشیم .
وی افزود:  لازم است واحدهای صنعتی غذا به‌صورت تخصصی در دانشگاه‌ها منتقل شود و  باید ارزش کارآفرین در جامعه به‌خوبی تبیین شود و بسیاری از کارآفرینان با اشتغال‌زایی‌های که به وجود آوردند موجب کاهش بیکاری وکاهش جرم  را در جامعه  فراهم کنند .
نایب رئیس انجمن همگن صنایع غذایی خراسان رضوی با بیان اینکه جهت‌گیری‌ دولت‌ها در منافع اقتصادی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه این اولویت در ایران اقتصادی نیست و حوزه سیاست در اولویت قرار گرفته است و بعضاً با جهت‌دهی‌های نادرست در حوزه سیاسی تمام زحمات صورت گرفته در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی فاقد ثمربخشی است  و نتیجه بلکه باید به‌گونه‌ای  رفتار کنبم که اجازه سودجویی به دلالان اقتصادی را ندهیم. 
علیرضا نبی کارآفرین برتر کشور، اظهار داشت: برای موفقیت به دو تلاش ذهنی و جسمی مثبت نیاز داریم و تلاش ذهنی در این مسیر موفقیت به ما کمک می‌کند،کارآفرین به‌نوعی دست خدا است زیرا دست جامعه را بگیرد و به توسعه انسانی کمک می‌کند، اما این موضوع تاثیری در اقدام مثبت مسئولان  نداشت وما  شاهد عدم توجه به این مهم در ۶ دوره‌ برنامه‌ریزی توسعه، رشد طلاق، رشد اعتیاد، رشد پرونده‌های قضایی بوده ایم.
تولیدکننده برتر کشور با بیان اینکه اگر در جامعه توجه کار، تلاش، تولید و حرکت به‌صورت شعاری باشد هیچ ارزشی ندارد، خاطرنشان کرد: این موارد بسیار مهم باید در عمل دیده شوند و اصحاب رسانه بهترین محرک برای حرکت صحیح مردم و مسئولان هستند و اگر به این موارد توجه شود تجارت غذایی پرسودترین درآمد اقتصادی ایران خواهد بود.
علی مختاری استاددانشگاه، اظهار داشت:‌ یکی از مشکلات ما این است که روی برند ملی کار نمی‌کنیم و خیلی از مطالبی که مطرح می‌شود به‌صورت لسانی بوده و در عمل چیزی دیده نمی‌شود.
وی افزود: ایران رتبه یک تا چهار دنیا در فیروزه، گاز، مس و نفت را دارد و یک برند مثبت و ثمربخش در سه شاخصه الگو، کارکرد و تاثیرپذیری تعریف شده است؛ اخلاق و برند باید باهم جفت شوند تا به نتیجه مطلوب برسیم.
کارآفرین نمونه کشور با اشاره به اینکه برندهای خوبی در سطح استان رشدی چشمگیر داشته‌اند، بیان کرد: برندهای بسیاری از کارآفرینان خراسان رضوی به‌حدی تاثیرپذیری مثبت داشته که امروزه به عنوان برندهای برتر ملی مطرح هستند و حتی در سطح بین‌المللی با نمونه‌های خارجی خود رقابت می‌کنند.
عبدالله یزدانبخش کارآفرین نمونه کشور اظهار داشت: یک محصول باید به‌ شکلی تولید شود که به عنوان یک برند شاخص مطرح شود، زیرا  ویژگی یک برند موفق در تولید یک محصول باکیفیت، استاندارد، دارای قیمت تمام شده مناسب بوده است.
تولیدکننده برتر کشور با اشاره به اینکه اگر در یک برند به شاخص‌های تعریف شده توجه نشود آن برند فاقد ارزش است، گفت: در حوزه صنعت باید محصولی تولید کنیم که تمامی شاخص‌های مدنظر در حوزه سلامت، کیفیت، استاندارد و غیره رعایت شود و هنر و برند یک تولیدکننده موفق در بروز و ظهور رعایت‌ شاخص‌ها است.
در پایان این جلسه ،علی شریعتی‌مقدم کارآفرین نمونه کشوردر حوزه صنعت زعفران ، اظهار داشت: در صنعت زعفران که یک کالای سنتی است و شرکت‌های دنیا به دنبال مصرف مواد ارزان و خاص هستند و زعفران ارزشمندترین محصول کائنات است  که نرخ قیمتی آن متوسط به بالا است.
وی افزود: در ایران تولیدکنندگان خوبی در صنعت زعفران داریم که بخش عمده‌ای از آن‌ها نمونه‌های ملی و بین‌المللی هستند و محصولات مختلفی با زعفران درست می‌شود که به‌طور مثال می‌توان به بیش از ۳۰ محصول همچون نبات، پودر کیک، پودر ژله، بستنی و غیره تولید می‌شود و در بحث قاچاق هم باید قاچاق پیاز زعفران گرفته شود، موضوعی که صدمه زیادی بر این صنعت تحمیل می‌کند.
تولیدکننده برتر کشور با بیان اینکه به‌طور متوسط بیش از ۷۰ تن محصول زعفرانی در ماه تولید می‌شود، گفت: سالانه ۹۰ هزار تن زعفران در کشور تولید می‌شود که ۷۲ درصد آن  تولید در در خراسان رضوی است و ۲۰۰ تن محصول زعفرانی به خارج از کشور و به ۴۰ کشور جهان صادر می‌شود که از اقبال خوبی هم در میان مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار