با توجه به مسن بودن سن ناوگان هوایی کشور ، خرید هواپیماهای نو از ضروریات بسیار مهم دولت بود که متاسفانه با سنگ اندازی های بسیار مخالفان، سرانجام با موفقیت انجام شد. این در حالی است که معضل تاخیرهای سالهاست که مردم را کلافه کرده، اما آیا با ورود ناوگان جدید، این چالش برطرف خواهد شد؟!
کد خبر: ۴۶۰۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ 15 July 2017
به گزارش تابناک : میانگین سن ناوگان هوایی ایران 24 سال است که از 292 هواپیمای موجود شرکت های هوایی در کشور120 فروند آن زمینگیر هستند.

به دنبال توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، تحریم‌های صنعت هوایی ایران بعد از نزدیک به 37 سال برداشته‌ شد و باردیگر امکان خرید هواپیماهای نو به ‌صورت مستقیم از شرکت‌های بزرگ سازنده هواپیما در جهان فراهم شد به طوری که هم اکنون چهار شرکت ایرانی خرید 315 فروند هواپیمای جدید از شرکت های بوئینگ، ایرباس و ای تی آر را در دستور کار خود قراردارند.

ایران برای 10 سال آینده نیازمند بیش از 400 فروند هواپیمای مسافری است و هم اکنون شرکت های ایرانی برای نوسازی ناوگان فرسوده قراردادهای خوبی را با شرکت های سازنده منعقد کرده اند تا بتوانند تا حدودی این عقب ماندگی های بزرگ خود را جبران کنند.

تفاوت 20 ساله سن ناوگان هوایی کشور با جهان
این در حالی است که مسئله تاخیر پروازها در ایران بسیار دردسرساز است و مردم همواره با این معضل مواجه هستند.

به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اگر چه کمبود ناوگان در انجام تاخیر پروازها بسیار تاثیرگذار است، اما تاخیر پروازها به عوامل درون و برون سازمانی مربوط بوده و ممکن است اصلا شرکت های هوایی در تاخیر پروازهای خود نقشی نداشته باشند.

به گفته مقصود اسعدی سامانی افزایش سن ناوگان هوایی در زمینگیری هواپیماهای شرکت های هوایی نیز بسیار تاثیرگذار است و در حال حاضر متوسط سن ناوگان هوایی کشور به حدود 24 سال رسیده و حتی سن برخی از ناوگان شرکت های هوایی بیش از 27 سال است و این در راندمان، عملکرد و ارائه خدمات مطلوبی هوایی شرکت ها نیز بسیار تاثیرگذار است.

بنا بر این گزارش در حال حاضر متوسط سن ناوگان هوایی شرکت های هوایی ماهان و آسمان به 23 سال رسیده، سن ناوگان شرکت هوایی ایرتور 24 سال، زاگرس ایر 25 سال و متوسط سن ناوگان هوایی شرکت حامل پرچم نیز به 27 سال رسیده است در حالی که متوسط سن قطر ایرویز به عنوان بهترین شرکت هوایی جهان در سال 2016 حدود 4 سال و هواپیمایی امارات نیز حدود شش سال است.


لزوم برخورد قاطع با تاخیرهای پروازی
جالب اینکه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس راه حل این معضل را برخورد قاطع با تاخیرهای پروازی و ممانعت از پرواز هواپیمایی که با تاخیر رو به رو بوده اند می داند.

محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به احضار مدیران فرودگاه مشهد و شرکت هواپیمایی زاگرس به دادسرا در پی تاخیر ۴پرواز این شرکت که به دلیل عدم مجوز بوده، گفته: افزایش تاخیرهای پروازی به دلایل مختلف ناکارآمدی سیستم هواپیمایی را نشان می دهد و برخورد قاطع با تاخیرهای پروازی و ممانعت از پرواز هواپیمایی که با تاخیر رو به رو بوده اند می تواند درس عبرتی برای سایر ایرلاین ها باشد.

گفتنی است عملکرد ایر لاین های مختلف مطرح کشور نشان می دهد که بیشتر از 40 درصد پروازهای این ایرلاین ها نسبت به پروازهایی که انجام داده اند با تاخیر مواجه بوده است.

به گفته این نماینده اخذ مجوز برای انجام پروازها ضروری بوده و تاخیر در این رابطه معنا ندارد، زیرا این از جمله کارهایی است که باید سر فرصت و قبل پرواز صورت بگیرد، اینکه اخذ مجوز به دقیقه 90 قبل از پرواز موکول شود یعنی سیستم با مشکلات عدیده ای مواجه است.

وی با تاکید بر اینکه ورود دادستانی به موضوع تاخیر پرواز شرکت هواپیمایی زاگرس و احضار مدیران فرودگاه مشهد اقدامی خوب بوده است، گفته: برخورد با چنین تخلفاتی که بازی با جان مردم تلقی می شود، در اصل وظیفه شرکت فرودگاه های کشور است؛ زیرا اخذ مجوز باید در بازه زمانی قبل پرواز انجام شود و مردم نباید تاوان بی مسئولیتی ها را بپردازند.



منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار