رئیس سازمان امور مالیاتی می‌گوید حقوق زیر دو میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف است و اگر افرادی هستند که کمتر از دو میلیون تومان حقوق می‌گیرند و تحت عناوین مختلفی از حقوق آن‌ها مالیات کسر می‌شود حتما این موضوع را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.
کد خبر: ۴۶۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ 16 July 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از ساعت 24، سیدکامل تقوی‌نژاد وقتی زمام امور سازمان امور مالیاتی را به عهده گرفت که این سازمان با مسائل عدیده‌ای روبه رو بود. دولت یازدهم که مکررا وعده جایگزینی مالیات به جای نفت را مطرح کرده بود، اجرای طرح جامع مالیاتی را با جدیت از سازمان مطالبه می‌کرد و از سوی دیگر با کاهش شدید درآمد نفتی، چشم دولت بیش از هر زمانی به سازمان امور مالیاتی دوخته شده بود تا بتواند درآمد نفتی از دست رفته را جبران کند.

اقدامی که ساده نبود. چرا که هم از یک سو به پشتوانه شکل نگرفتن فرهنگ پرداخت مالیات، اقناع مودیان نسبت به اینکه باید بخش معقولی از درآمد خود را به عنوان حقه دولت به آن پرداخت کنند و دولت بتواند از عواید آن به نفع عموم استفاده کند دشوار بود و هم اینکه اجرای طرح جامع مالیاتی به واسطه اینکه هنوز بسیاری از امور اداری در ایران غیر الکترونیک اداره می‌شدند و بسیاری از دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای کار می‌کردند با مشکل روبه‌رو شده بود؛ همچنانکه کسب اطلاعات از وضعیت مودیان مالیاتی برای سازمان آسان نبود و بعضا با خطاهایی رو به‌رو شد.

همین امر اعتراض گسترده اصناف و بعضا تولیدکنندگان را برانگیخت و فشار آن‌ها به دولت در نهایت منجر به ایجاد تغییراتی در سازمان امور مالیاتی شد. اصناف از این تغییرات استقبال کردند و در فضای جدید نیز وعده داده شد که با اصناف مدارای بیشتری شود و بخش تولید از مزایایی برخوردار شود.

این فقط بخشی از ماجرا بود. از سوی دیگر معافیت‌های قانونی و آمار بالای فرار مالیاتی در افراد احساس بی‌عدالتی ایجاد کرده بود و گزارش‌های میدانی نشان می‌داد که بسیاری از مودیان شناخته شده عمیقا نسبت به اینکه برخی نهادها و دستگاه‌ها معاف‌اند و بسیاری توان فرار مالیاتی دارند، حاضر نیستند مالیاتی به دولت پرداخت کنند و اغلب برخی مشاغل نیز به همین واسطه از کم‌اظهاری ابایی ندارند.

این‌ها و بسیار موارد دیگری از جمله مشکلاتی بود که تقوی‌نژاد با علم به آن‌ها اداره امور مالیاتی را به عهده گرفت. وی در دو سال گذشته تلاش کرد از اعتراض‌های اصناف بکاهد و با روسای اتحادیه‌ها جلساتی برگزار کرد و با آن‌ها به توافقاتی دست یافت. او همچنین سعی کرد که باگسترش پایه مالیاتی و شناسایی برخی فراریان از فشار بر مودیان به تور افتاده بکاهد و طبق آمار خود، سازمان در سال گذشته از محل شناسایی فراریان ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد عاید دولت کرده است.

او همچنین با توافقاتی که با پژوهشگران درباره کاهش نرخ مالیاتی انجام داد و تلاشی که برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام داد، سعی کرد با مودیان همراهی کند و به نحوی با سهل‌گیری بیشتر نسبت به برخی از آنها، پروسه مالیات‌ستانی را در فضای آرامی پی‌گیری کند.

‌ با این حال مشکلات و اعتراضات گرچه کاهش یافت، ولی همچنان ادامه دارد، چرا که اجرای طرح جامع مالیاتی و افزایش درآمد مالیاتی دولت مستلزم ارتقای برخی زیرساخت‌ها و الکترونیکی شدن پروسه‌های دولتی در ایران است که این موضوع زمان‌بر است و از سوی دیگر همچنان از سوی برخی نهادها مقاومتی برای پرداخت مالیات وجود دارد و همین امر منجر به آن شده که قانع کردن برخی مودیان برای اظهار صحیح سود و درآمد خود دشوار باشد.

در این زمینه و درباره برخی مشکلات مودیان مالیاتی، در دومین سال حضور سید کامل تقوی‌نژاد در کسوت رئیس سازمان امور مالیاتی با او به گفت‌وگو نشستیم و وی در این مصاحبه به تفصیل درباره اقداماتش در جهت ایجاد احساس عدالت در مودیان، اصلاح برخی نواقص قانونی و... سخن گفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار