تنفس عمیق علاوه بر این که گامی موثر برای بازیابی انرژی است، منجر به دفع سموم و حتی بهبود سلامت دستگاه گوارش نیز می شود.
کد خبر: ۴۶۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸ 19 July 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از قدس آنلاین، محققان دانشگاه نورث وسترن می گویند یک تنفس عمیق از راه بینی مغز را تقویت و حافظه را سریع تر می کند.

اگر هر روز پنج تا ده دقیقه وقتتان را با تمرکز لازم و حضور ذهن صرف تنفس عمیق بکنید، شاهد ۶ مزیت شگفت انگیز آن خواهید بود:

کنترل استرس و اضطراب: پژوهشگران علوم پزشکی در آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده می گویند تنفس عمیق موثرترین راه کار برای کاهش استرس است. به گفته آنها، در تکنیک تنفس عمیق لازم است که روی یک سطح صاف به پشت دراز بکشید یک دست خود را روی معده و دست دیگر را روی قفسه سینه خود قرار دهید. در این وضعیت به آرامی نفس بکشید و مطمئن شوید که در حین تنفس معده اندکی بالا بیاید. پس از فرو بردن هوا یا عمل دم نفس خود را یک تا دو ثانیه نگه دارید. سپس عمل بازدم را به آرامی انجام داده و اجازه دهید معده پایین برود. این تکنیک را تکرار کنید تا کم کم آرامش بر شما غلبه کند.

حذف سموم از بدن: دی اکسید کربن در اقع همامن سمومی است که در فرایند متابولیسم از بدن بیرون می آید و باید به طور منظم خارج شود. با این حال زمانی که ریه ها عادت به تنفس سریع داشته باشند، این سموم و ضایعات به طور کامل از بدن خارج نمی شوند. تجمع سموم در بدن مشکلاتی همچون التهاب، خستگی، اضافه وزن، تحلیل عضلانی و فشار خون بالا را به دنبال خواهد داشت. شما باید در طول روز حداقل ۲ تا ۳ بار به مدت ۱۰ دقیقه تنفس عمیق داشته باشید تا سموم به طور کامل از بدنتان خارج شوند.

کاهش درد: اکثر ما هنگام درد شدید نفسمان را حبس می کنیم و البته این مکانیسم طبیعی مغز است. با این حال اگر هنگام دردهای مزمن ناشی از آرتریت، لوپوس، فیبرومیالژیا و ... نفس عمیق داشته باشید، این کار باعث ترشح اندورفین بیشتر خواهد شد که نقش مسکن طبیعی را در بدن دارد. علاوه بر این، تنفس عمیق باعث کاهش اسیدیته بدن می شود و محیط بدن را قلیایی تر می کند. قلیایی بودن بدن، کنترل درد را راحت تر می کند.

بهبود ریه ها: تنفس عمیق باعث بهبود عملکرد ریه ها و جلوگیری از ذات الریه و دیگر عوارض بعد از عمل جراحی می شود. تنفس عمیق باعث می شود اکسیژن بیشتری به سلول های بدن برسد. بدون اکسیژن کافی، شخص بیشتر در معرض مشکلات ریوی و حتی بیماری قلبی قرار می گیرد. تنفس عمیق برای کسانی که مشکوک به بیماری های ریوی یا تنفسی هستند نیز مفید است. روزی ۱۰ دقیقه تنفس عمیق به کاهش مشکلات تنفسی همچون آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی، برونشیت و حتی درد قفسه سینه کمک می کند.

کاهش وزن: یک الگوی تنفسی منظم و عمیق می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. تنفس عمیق باعث می شود اکسیژن بیشتری به بدن برسد و این به چربی سوزی بیشتر و موثرتر کمک می کند. طبق پژوهش ها، یک برنامه منظم یوگا و تنفس، شاخص توده بدنی را کاهش می دهد. تمرین تنفس عمیق باعث انقباض عضلات شکمی و اصلاح جریان خون به قسمت های مختلف مغز می شود و فعالیت های متابولیسمی مغز را تغییر می دهد. علاوه بر این، زمانی که اکسیژن بیشتری به مولکول های چربی (که از اکسیژن، کربن و هیدروژن تشکیل شده اند) می رسد، این مولکول ها تجزیه و به دی اکسید کربن و آب تبدیل می شوند.

کاهش فشارخون: پژوهشی در سال ۲۰۰۵ نشان داد که تنفس آرام، حساسیت بارورفلکس سرخرگی را بهبود می بخشد و فشار خون اولیه (فشار خونی که دلیل مشخصی ندارد) را کاهش می دهد. تنفس عمیق ابتدا با تقویت و فعال سازی سیستم پاراسمپاتیک، باعث آرامش می شود. سپس، با کمک به تجزیه نمک، دفع آن را راحت تر می کند. برای کنترل فشار خون و حفظ سلامت قلب، روزی دو یا سه مرتبه، تنفس شکمی را به مدت ۱۰ دقیقه تمرین کنید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار