معاون راه آهن کشور گفت: راه آهن شرق کشور طی هفته های آینده به شهر هرات در کشور افغانستان متصل می شود و ان شاءالله صادرات سیمان آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۴۶۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸ 19 July 2017
ابراهیم محمدی در  حاشیه سفر به شهرستان طبس در گفتگو با خبرنگار گفت: راه آهن جمهوری اسلامی برنامه ای که امسال برای توسعه خود در نظر دارد نسبت به سال قبل رشدی حدود ۵۰ درصد را در برنامه پیش بینی کرده است.

وی افزود: بهره برداری راه آهن چند سالی حداکثر در حدود ۳۴ میلیون تن متوقف شده بود و با برنامه هایی که در دولت تدبیر و امید شد این عدد به ۴۰ میلیون تن رسید که بعد از سال های سال رشد ۱۳ درصدی را تجربه کرد.

وی در ادامه با بیان این نکته که در سال جاری رشد این عدد برای ۶۲ میلیون تن بار در شبکه هدف گذاری شده است، گفت: راه آهن شرق نقشی اساسی در برنامه توسعه راه آهن دارد.

معاون بهره برداری راه آهن کشور بیان کرد: در سال جاری تا به امروز نزدیک به حدود ۱ میلیون و ۵۰۰  هزار تن عملکرد داشته است که نسبت به سال قبل حدود ۲۲ درصد رشد داشته است.

محمدی در ادامه بیان داشت: قطعا با توجه به همکاری هایی که صورت می گیرد و عنایت و حمایت خاصی که فرماندار و امام جمعه طبس دارند، راه آهن شرق بیش از پیش ایفای نقش کند.

وی افزود: با توجه به توسعه بار ترانزیت کشورهای CIS و بارهایی که از کشور چین به سواحل همیشه نیلگون خلیج فارس می رسد، در حقیقت کریدور شرق را دارای وزن و امتیاز خاصی می کند.

ترانزیت ۳ میلیون تن بار از  شبکه ریلی کشور

معاون بهره برداری راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در برنامه های توسعه راه آهن جمهوری اسلامی امسال ۳ میلیون تن بار از کشور ترانزیت می شود.

محمدی ادامه داد: بخش اعظمی از این ترانزیت از محور شرق کشور و شهرستان های تربت، طبس و بافق گذشته و به بندر شهید رجائی می رسد و از این حیث این محور را دارای اهمیت خاصی کرده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: از جمله خبر خوبی که می توانیم بدهیم این است که در هفته های آتی محور راه آهن شرق کشور به شهر هرات در کشور همسایه افغانستان می رسد و ان شاءالله صادرات سیمان آغاز خواهد شد.

وی افزود: این مقوله به لحاظ عملکرد برای راه آهن حائز اهمیت و وزن بود.

وی با اشاره به برنامه های توسعه ای در راه آهن شرق گفت: از مهم ترین برنامه هایی که پروژه اجرایی آن شروع شده است در شهرستان تربت، احداث مسیر یا واریانت دو ایستگاه قبل و بعد شهرستان تربت است که بتوانیم برای تسهیل در ترافیک و سرعت دادن به قطارهای باری این محور را ایجاد کنیم.

وی در ادامه گفت: با این اقدام قطارها بدون عبور از شهرستان تربت و بدون ایجاد ترافیک در خطوط ریلی این شهرستان از شهرستان خواف به سمت شهرستان طبس حرکت می کنند.

محمدی با اشاره به پروژه های در دست بهره داری گفت: دوخطه کردن بلاک هایی از مسیر، تراک بندی در این محور و افتتاح طرح ATC برای ایمنی حمل و نقل تا سطحی که مورد انتظار مسئولین است انجام می شود.

وی در ادامه بیان داشت: با توجه به مزیت هایی که حمل و نقل ریلی دارد، تاکید مقام معظم رهبری این بود که راه آهن و کشور تلاش بکند تا بارها بر روی ریل منتقل شود.

معاون بهره برداری راه آهن کشور تصریح کرد: همچنین ایشان به بحث ترانزیت تاکید داشتند و راه آهن در راستای فرامین معظم له تلاش داشته است و انتظار دارد تا مسئولین، سیاست گذاران و نمایندگان مجلس و کسانی که دارای نقش هستند در تصویب قوانین و آیین نامه ها تلاششان بر این صورت بگیرد که بارها بر روی ریل حمل شود.

محمدی اظهار داشت: برنامه های توسعه فولاد کشور برای تولید ۶۰ میلیون تن فولاد در چند سال آینده برنامه کوچکی نیست و این مقدار چیزی حدود ۲۴۰ الی ۲۵۰ میلیون تن نهاده دارد که شامل کالاهای معدنی مانند آهک است‌ زغالسنگ برای تامین این مقدار فولاد است.

 وعده ای برای جایگزینی قطارهای با کیفیت در طبس

محمدی با بیان این نکته که حمل و نقل ریلی با مصرف یک هفتم سوخت در مقابل حمل و نقل جاده ای قرار دارد، تصریح کرد: اگر تلاش کنیم که بارها بر روی ریل انتقال پیدا کند به ازای هر تن چیزی حدود ۸۰ الی ۹۰ تومان به اقتصاد ملی کمک می شود و این پول می تواند صرف توسعه زیرساخت های ریلی، محرومیت زدایی و در حقیقت آمایش سرزمینی شود که توسعه ریلی در شرق کشور و در اقصی نقاط کشور ایجاد کند.

وی ضمن اظهار امیدواری مبنی بر اینکه بتوانیم با تامین هزینه های پروژه ها با مشارکت بخش خصوصی آن ها را به بهره برداری برسانیم، گفت: امید است بزودی راه آهن شرق بتواند حداقل حدود ۱۷الی ۱۸ میلیون تن باری که بر اساس برنامه های توسعه ای در معادن منطقه سنگان و خواف است را حمل و ترانزیت سنگ معدن و سنگ آهن که از معدن سنگان در افغانستان اتفاق می افتد به جنوب کشور، بندر شهید رجایی را انجام دهد.

وی در خصوص کیفیت نامناسب قطارهای محلی گفت: با بررسی محیطی مسئولان محلی قطعا مواردی اصلاح خواهد شد و بعنوان ستاد راه آهن این قول را می دهیم که کمک کنیم تا این اتفاق به زودی انجام شود.

وی تصریح کرد: تلاش می کنیم تا قطار بهتری را برای زائرین آقا علی بن موسی الرضا (ع) تخصیص بدهیم که قطعا افتخار ما و همکارانمان در راه آهن خدمت گزاری و پابوسی به زائرین حرم قدس رضوی است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار