معاون درمان وزیر بهداشت و رئیس ستاد اجرایی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی ضمن تضمین امنیت انتخابات نظام پزشکی، اعلام کرد: رئیس کل جدید سازمان نظام پزشکی کشور در شهریور ماه و روز پزشک انتخاب و اعلام می‌شود.
کد خبر: ۴۶۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹ 19 July 2017
دکتر محمد آقاجانی در نشست خبری هفتمین دوره انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی، گفت: هفتمین دوره انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی در جمعه 30 تیر ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود. باید توجه کرد که سازمان نظام پزشکی یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین سازمان‌های غیردولتی ایران است که تاریخچه آن به سال 1335 یعنی بیش از 60 سال پیش برمی‌گردد و بعد از انقلاب اسلامی این هفتمین دوره است که انتخابات این سازمان را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این سازمان دارای 250 هزار عضو در گروه‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، مامایی و لیسانس‌های پروانه‌دار است، ‌افزود: قانون نظام پزشکی حدود هشت بار مورد بازنگری قرار گرفته که آخرینش مربوط به سال 1383 بوده است. در این قانون اعتلای ارزش‌های اخلاقی و اسلامی در امور پزشکی، تلاش در جهت اصلاح و پیشبرد امور پزشکی، حفظ حقوق بیماران و حمایت از حقوق صنفی و... جز اهداف نظام پزشکی قرار گرفته‌اند که در این بین دو هدف اصلی یعنی حفظ حقوق جامعه و سلامت مردم و توجه به حقوق صنفی گروه پزشکی و اعتلای آن مهم‌تر بوده و تأثیر نظام پزشکی را مضاعف می‌کند.

آقاجانی با تأکید بر لزوم ایفای این نقش دوسویه از سوی سازمان نظام پزشکی گفت: اگر این سازمان نتواند تعادلی را میان این دو نقش ایجاد کند و به یک سمت گرایش بیشتری داشته باشد تأثیر منفی بر جایگاه و وجهه این سازمان وارد می‌شود و ارزش آن در نظام سلامت کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: بر این اساس انتخاب افراد شاخص، هوشمند،‌ دلسوز و باتجربه در حوزه سیاست‌گذاری سلامت می‌تواند منجر به اعتلای این سازمان شود. چرا که اگر در نظام پزشکی افراد شاخص و عالم حضور داشته باشند این سازمان می‌تواند پرداخت هزینه‌های پزشکی و پرداخت از جیب مردم را کنترل کند.

رئیس ستاد اجرایی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی با بیان اینکه این انتخابات در روز جمعه 30 تیرماه از ساعت 8 صبح تا 8 شب در 200 حوزه انتخابیه برگزار می‌شود، ادامه داد: انتخابات هشت حوزه به دلیل به حدنصاب نرسیدن شمار ثبت‌نامی کاندیدا به انتخابات میان‌دوره‌ای موکول شده است. در این دوره 58 حوزه انتخابی دارای هیأت مدیره 17 نفره و 142 حوزه دارای هیأت مدیره 11 نفره خواهند بود.

آقاجانی با اشاره به رشد 9 درصدی تأیید صلاحیت‌ها در این دوره نسبت به دوره گذشته، گفت: حدود 5176 نفر در شش گروه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مامایی، علوم آزمایشگاهی و لیسانس‌های دارای پروانه به عنوان کاندیدهای احراز صلاحیت شده در این انتخابات حضور دارند. همچنین تعداد شرکت‌کنندگان واجد شرایط 250 هزار نفر در این 6 گروه است.

اعلام رئیس کل نظام پزشکی در روز پزشک

به گفته معاون وزیر بهداشت، هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی با تلاش جدی هیأت‌های نظارت و اجرایی در زمان مقرر آغاز خواهد شد و بعد از تشکیل هیأت‌های مدیره، شورای عالی نظام پزشکی تشکیل می‌شود و نهایتاً رئیس کل نظام پزشکی را انتخاب می‌کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است رئیس کل نظام پزشکی کشور در شهریورماه و در روز پزشک انتخاب و اعلام شود.

آقاجانی با بیان اینکه این دوره از انتخابات به دو شکل حضوری و الکترونیک برای افزایش مشارکت و دقت نظر برگزار می‌شود، ‌گفت: زمان تبلیغات کاندیداها 8 صبح روز پنج‌شنبه، 29 تیرماه به پایان می‌رسد. در عین حال پیش‌بینی می‌کنیم که در این دوره انتخابات پرشورتری را نسبت به دوره‌های گذشته در پیش داشته باشیم.

جزئیات فرآیند انتخابات هفتمین دوره نظام پزشکی

معاون درمان وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه هر یک از شرکت کنندگان تنها می‌توانند در شهرستان محل اشتغال خودشان رأی دهند، گفت: هر یک از گروه‌های پزشکی هم به کاندیداهای هم‌گروه خودشان می‌توانند رأی دهند.

وی به نحوه شرکت در انتخابات الکترونیک نظام پزشکی اشاره و اظهار کرد: در روز انتخابات اعضای نظام پزشکی کد ملی 10 رقمی خود را از طریق تلفن همراهشان به شماره 2000190 ارسال کنند و بعد از آن یک کد 12 رقمی دریافت می‌کنند، سپس با ورود به سامانه الکترونیک انتخابات نظام پزشکی و وارد کردن کد 12 رقمی می‌توانند به صورت الکترونیک رأی خود را ارائه دهند. همچنین برای شرکت در انتخابات به صورت حضوری لازم است که کارت نظام پزشکی و یکی از مدارکی که نشان دهنده اشتغال آنها در آن حوزه است را به همراه داشته باشند.

آقاجانی ادامه داد: توصیه می‌کنم تا فرصت باقیست همکاران قبل از انتخابات، کد تأییدیه تلفن همراهشان را دریافت کنند تا بتوانند در انتخابات الکترونیک شرکت کنند. همچنین از ساعت 8 صبح جمعه شرکت کنندگان و کاندیداها می‌توانند سوالات و یا مشکلات خود را با شماره 81454700 مطرح کنند.

وی همچنین گفت: همکارانی که محل خدمت و اشتغالشان در سامانه نادرست ثبت شده است اگر نتوانستند از فرصت یک هفته‌ای برای اصلاح آن استفاده کنند، باید به صورتی حضوری در انتخابات شرکت کنند و لازم است که کارت نظام پزشکی و یکی از مدارک پنجگانه‌ای که دلالت بر اشتغالشان در آن شهر است را به همراه داشته باشند.

وی با بیان اینکه نتایج اصلی انتخابات در روز 31 تیرماه اعلام می‌شود، گفت: همکاران باید توجه کنند که هیچ کس نمی‌تواند به جای شخص دیگری رأی دهد مگر اینکه تلفن همراه و اطلاعات شخصی او را در اختیار داشته باشد. بنابراین هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد و نه وزارت بهداشت، نه نظام پزشکی و نه هیچ مرجع دیگری نمی‌تواند به جای افراد در انتخابات شرکت کند چرا که تمهیدات پیچیده‌ای برای امنیت انتخابات الکترونیک اندیشیده شده و سازمان پدافند غیرعامل در این زمینه با وزارت بهداشت همکاری می‌کند و امنیت انتخابات و محرمانه بودن آرا را تضمین کرده‌ است.

وی درباره نحوه رأی دادن دستیاران علوم پزشکی گفت: دستیاران گروه علوم پزشکی می‌توانند در محل تحصیل خود رأی دهند و اطلاعاتشان در سامانه الکترونیک بارگذاری شده است. حال اگر به هر دلیلی اطلاعاتشان کامل نبود با در دست داشتن کارت دستیاری و یا گواهی دانشگاه در صحن می‌توانند به صورت حضوری رأی خود را به صندوق بیاندازند.

وی درباره نحوه رسیدگی به شکایات نیز گفت: هیأت نظارت در شهرستان‌ها وجود دارد و شکایات را رسیدگی می‌کند در عین حال جمع‌بندی نهایی شکایات در هیأت نظارت مرکزی در تهران انجام می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی با بیان اینکه در انتخابات رأی وکالتی معنا ندارد، گفت: انتخابات الکترونیک این امکان را ایجاد کرده که هر کسی از هر نقطه‌ای بتواند در انتخابات شرکت کند. همچنین صندوق سیار هم برای چند حوزه خاص در دو یا چند شهرستان در نظر گرفته می‌شود.

آقاجانی با بیان اینکه پاتولوژیست‌ها هم می‌توانند یا در گروه علوم پزشکی یا در گروه علوم ‌آزمایشگاهی رأی دهند، ادامه داد: افراد تازه فارغ‌التحصیل شده که هنوز پروانه دریافت نکرده‌اند اگر مشغول به کار شده‌ باشند می‌توانند با ارائه حکم کارگزینی و یا مدرکی که نشان دهنده اشتغالشان باشد در انتخابات شرکت کنند.

رئیس ستاد اجرایی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی با تأکید بر اینکه تمهیداتی را در سامانه ایجاد کرده‌ایم تا افراد نتوانند به صورت دوگانه رأی دهند، گفت: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک می‌تواند هزینه‌های غیرمستقیم را کاهش دهد. به عنوان مثال در این انتخابات 250 هزار سفر بین شهری که قرار بود برای رأی دادن الکترونیکی انجام شود حذف می‌شوند.

آقاجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان نظام پزشکی در دوره ششم توانسته اهداف مورد نظر را تحقق بخشد، گفت: این موضوع نسبی است و نمی‌توان گفت که همه اهداف تحقق یافته و یا اینکه هیچ توفیقی حاصل نشده است. البته ما تا رسیدن به سازمان نظام پزشکی ایده‌آل فاصله داریم و باید توجه کرد که نظام پزشکی دو هدف مهم دارد. اما اگر این سازمان وظیفه خودش را در جهت حفظ حقوق مردم و ارتقای سلامت جامعه به درستی انجام ندهد، در انجام وظیفه دوم خود یعنی حفظ شأن پزشکان هم موفق نمی‌شود. بنابراین یک‌سویه عمل کردن نظام پزشکی به سمت پزشکان به ضرر جامعه پزشکی است و منجر به بی‌اعتمادی جامعه می‌شود.

وی افزود: نظام پزشکی باید بتواند در کنار حقوق پزشکان به حقوق مردم هم چه در بحث تعرفه‌ها، چه در بحث تخلفات و اخلاق پزشکی و چه در بحث حقوق بیماران توجه کند.

وی در پایان گفت: از همه اعضای نظام پزشکی دعوت می‌کنم که در روز جمعه 30 تیرماه در انتخابات شرکت کرده و با مطالعه و دقت رأی خود را به صندوق بیاندازند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار