بعضی‌ها ترجیح می‌دهند در خانه کار کنند و به همین دلیل به دنبال آگهی استخدام نویسنده به صورت دورکاری می‌گردند. دانشجویانی که باید سر کلاس حاضر شوند، کسانی که به دنبال شغل دوم هستند، نویسنده‌هایی که می‌خواهند در کنار کار اصلی خود پول در بیاورند، افرادی که به هر دلیل ماندن در خانه را به یک شغل تمام‌وقت ترجیح می‌دهند یا آدم‌هایی که عاشق نوشتن هستند. نویسندگی مستقل (Freelance writing) به خصوص در فضای دیجیتال یکی از مشاغل ایده‌آل برای این افراد است.
کد خبر: ۴۶۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷ 20 July 2017
به گزارش تابناک رضوی، به نقل از تجارت نیوز ، بعضی‌ها ترجیح می‌دهند در خانه کار کنند و به همین دلیل به دنبال آگهی استخدام نویسنده به صورت دورکاری می‌گردند. دانشجویانی که باید سر کلاس حاضر شوند، کسانی که به دنبال شغل دوم هستند، نویسنده‌هایی که می‌خواهند در کنار کار اصلی خود پول در بیاورند، افرادی که به هر دلیل ماندن در خانه را به یک شغل تمام‌وقت ترجیح می‌دهند یا آدم‌هایی که عاشق نوشتن هستند. نویسندگی مستقل (Freelance writing) به خصوص در فضای دیجیتال یکی از مشاغل ایده‌آل برای این افراد است.

مطالعه بیشتر:

 خلاقیت، از سراب تا چشمه
درست مثل هر شغل دیگری ابتدا لازم است این کار را یاد بگیریم و نیز بدانیم که چطور می‌توانیم نوشته‌های خود را به پول تبدیل کنیم.

آن چیزی که دوستش دارید
قبل از آن که به یک نویسنده مستقل تبدیل شوید، لازم است زمینه مورد علاقه خود را انتخاب کنید. وب‌سایت‌ها و نشریات زیادی برای تامین محتوا، نویسنده مستقل استخدام می‌کنند. این وب‌سایت‌ها و نشریات می‌توانند در باره کسب‌وکار، دنیای فناوری، گردشگری یا هر موضوع دیگری باشند.

نویسنده‌های حرفه‌ای ترجیح می‌دهند در مورد چیزهایی بنویسند که به تحصیلات دانشگاهی‌شان نزدیک باشد. برای نمونه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های اقتصاد، مدیریت یا MBA برای نوشتن در زمینه تجارت و کسب‌وکار بهتر خواهند بود. در مقابل فارغ‌التحصیلان مهندسی می‌توانند در زمینه دانش و فناوری بنویسند.

نویسنده‌های حرفه‌ای ترجیح می‌دهند در مورد چیزهایی بنویسند که به تحصیلات دانشگاهی‌شان نزدیک باشد.

اگر در مورد رشته دانشگاهی خود بنویسید، به طور پیش‌فرض منابع و کتاب‌های زیادی را می‌شناسید. به این شکل کار برای شما ساده می‌شود و می‌توانید هر روز یک مطلب جدید و جالب آماده کنید. نظم یکی از کلیدی‌ترین رمزهای موفقیت در این شغل است.

اگر بخواهید در مورد یک موضوع جدید بنویسید، بخش زیادی از وقتتان صرف مطالعه خواهد شد. به دست آوردن اطلاعات جدید مفید است، اما قاعدتا درآمدتان کم می‌شود.

خلاق و مولد باشید

اگر می‌توانید موضوع‌های جالب پیدا کنید، اگر توانایی دارید که در مورد این موضوع به اندازه کافی جستجو کنید و اگر به نگارش در زبان فارسی تسلط دارید، نویسندگی مستقل برای شما ایده‌آل است.

برای برخی از افراد نوشتن مطلبی به طول ۱۰۰۰ کلمه کار بسیار دشواری است. در مقابل هستند افرادی که لازم است قلم خود را کنترل کنند تا مطلبشان از ۲۰۰۰ کلمه بیشتر نشود.

اگر شما نیز قلمی آزاد و خلاق دارید و از نوشتن لذت می‌برید، باید بدانید که رقیب‌های شما در این شغل زیاد نیستند. به عنوان کسی که سال‌ها در زمینه تولید محتوا فعالیت کرده، به شما تضمین می‌دهم که پیدا کردن یک نویسنده آگاه، منظم و خلاق که قواعد نگارشی را رعایت کند، کار بسیار دشواری است.

تنها راه دست‌یابی به یک قلم آزاد، تمرین است. وقتی هر روز بنویسید، قلمتان رفته‌رفته خودش را رها می‌کند. از آن به بعد این قلم نیست که شما را محدود می‌کند، بلکه شما باید سعی کنید این اسب سرکش را کنترل کنید.

تنها راه رسیدن به یک قلم آزاد تمرین است.

با تمرین بیشتر می‌توانید اسب قلم را رام کنید و به تعادلی مطلوب میان قید‌ها و آزادی‌ها برسید.

بیشتر وب‌سایت‌ها قبل از آن که شما را به کار بگیرند، به عنوان نمونه‌کار از شما یک مقاله می‌خواهند. حرفه‌ای‌ها در این نمونه‌کار تمام توانایی‌هایی خود را به نمایش می‌گذراند.

تمرین

قبل از آن که نوشتن را آغاز کنید، بدون فکر کردن به اندازه یک برگه A4 مطلب بنویسید. خودتان را به هیچ چیز محدود نکنید. بگذارید قلم آزادانه روی کاغذ حرکت کند. مهم نیست این نوشته خوب شود یا بد. قرار است آن را دور بیندازید. این کار درست مثل زمانی است که ورزشکاران برای ورود به زمین مسابقه خود را گرم می‌کنند.

بگذارید به شما اعتماد کنند
وقتی به عنوان یک نویسنده مستقل با یک وب‌سایت همکاری می‌کنید، لازم است بتوانید اعتماد آن‌ها را جلب  کنید.

اولین کلید برای جلب اعتماد این است که مطالبتان کپی نباشند. اگر از شما متن تالیفی خواسته‌اند، به آن‌ها متن ترجمه شده تحویل ندهید. از منابع مختلف استفاده کنید، اما در نهایت ساختار و جمله‌های مقاله را شخصی کنید. اگر در مقاله خود به چند کتاب به عنوان منبع اشاره کنید، اعتبار مقاله‌ را بالا خواهید برد.

برای جلب اعتماد سعی کنید به زمان‌بندی‌ها وفادار باشید. حتی بهتر است نوشته را زودتر از وقت تعیین‌شده (Deadline) تحویل دهید.

نوشتن خلاف نظم نویسندگی محتوا
نوشتن یک فرایند خلاق است که به نظم و برنامه‌ریزی نیاز دارد

ممکن است بعد از مدتی برایتان یک حساب کاربری بسازند و از شما بخواهند که خودتان مطالبتان را منتشر کنید. وقتی این اتفاق بیفتد، می‌توانید از امنیت شغلی خود به عنوان یک نویسنده مستقل، مطمئن باشید.

اگر در چند وب‌سایت فعالیت می‌کنید، سعی کنید موضوع‌هایی انتخاب ‌کنید که شبیه به هم نباشند. هیچ چیز بدتر از این نیست که یک نویسنده مقاله‌اش را به چند وب‌سایت بفروشد. ممکن است مقاله‌های شما متفاوت باشند، اما انتخاب موضوع‌های نزدیک به هم می‌تواند سوءتفاهم ایجاد کند.

آماده برای انتشار
بگذارید از تجربه خود در این سوی میز بگویم. وقتی نویسنده‌های مستقل مقاله‌هایشان را تحویل می‌دهند، دردسرهای من آغاز می‌شود.

بیشتر نوشته‌ها پر از غلط‌های املایی و دستوری هستند. به نظر می‌رسد که نویسنده حتی یک بار هم از روی نوشته‌اش نخوانده است. ویرایش این مقاله‌ها درست به اندازه نوشتن یک مقاله جدید وقت می‌گیرد. برای همین ترجیح می‌دهم بیشتر پروژه‌ها را به نویسنده‌هایی بسپارم که متنی مرتب و ویرایش‌شده تحویل می‌دهد. به تجربه دیده‌ام کسانی که برای نوشتن تعداد مقاله بیشتر عجله دارند، کمترین درآمد را کسب می‌کنند.

برای آن که به نویسنده محبوب دبیر یا مدیر یک سایت تبدیل شوید، سعی کنید نوشته خود را به قواعد و استانداردهای آن‌ها نزدیک کنید. همچنین قبل از فرستادن متن، چند بار با صدای بلند از روی آن بخوانید.

قبل از فرستادن متن چند بار با صدای بلند از روی آن بخوانید.

البته لازم نیست مقاله را استایل‌دهی کنید. این کار معمولا در سیستم مدیریت محتوا (CMS) انجام می‌شود. آشنایی با CMSهایی مثل وردپرس (WordPress) و سئو (Search Engine Optimization) می‌تواند شانس شما را برای گرفتن مشتری‌های بیشتر افزایش بدهد. در مورد آن‌ها مطالعه کنید.

نمونه‌کار داشته باشید
اگر چند نمونه‌کار منتشرشده داشته باشید، پیدا کردن کار خیلی راحت‌تر می‌شود. اما این موضوع نباید باعث شود که برای یک وب‌سایت یا نشریه مقاله مجانی بنویسید. اگر آن‌ها مطلب شما را منتشر می‌کنند، یعنی آن را دوست دارند. دلیل ندارد برای کاری که دوستش دارند، پول ندهند.

تنها در صورتی مطلب مجانی بنویسید که کار شما نوعی خیریه یا فعالیتی عام‌المنفعه به حساب بیاید. مطمئن شوید سایت از نوشته شما منفعتی کسب نمی‌کند.

اگر نمی‌توانید اولین شغل خود را پیدا کنید، می‌توانید از وبلاگ شخصی شروع کنید. حواستان باشد که این وبلاگ قرار است معرف شخصیت و توانایی‌های شما باشد. پس برای آن به اندازه کافی وقت بگذارید. حرفه‌ای‌ها سایت یا وبلاگ شخصی خود را به طور مداوم به‌روز می‌کنند. درست کردن یک پایگاه شخصی فقط برای کسانی نیست که کار خود را به تازگی شروع کرده‌اند.

نوشتن از ارسطو تا امروز
نویسنده‌های حرفه‌ای قواعد کلاسیک نوشتن را رعایت می‌کنند.

اولین قاعده وحدت موضوع است. لازم است سراسر مقاله در مورد یک موضوع واحد باشد. پراکندگی موضوع خواندن مطلب را سخت می‌کند. اگر موضوع دیگری وجود دارد که دوست دارید به آن اشاره کنید، یک مقاله جدید بنویسید. فراموش نکنید که بعد از مدتی پیدا کردن ایده جدید به بزرگ‌ترین چالش شما تبدیل می‌‌شود.

وحدت لحن نیز به همین اندازه مهم است. سعی کنید در تمام طول مقاله لحنی ثابت داشته باشید. فارسی معیار با لحنی ساده و دوستانه برای فضای دیجیتال ایده‌آل است. با این وجود این مدیر وب‌سایت است که لحن عمومی مقاله‌ها را تعیین می‌کند.

فارسی معیار با لحنی ساده و دوستانه برای فضای دیجیتال ایده‌آل است.

وحدت مکان را هم رعایت کنید. سعی کنید مقاله‌های خود را بومی کنید و اگر خواستید مثالی از کشورهای دیگر بیاورید، یا از چند مکان مختلف حرف بزنید، حتما به این تغییر مکان‌ها اشاره کنید تا ذهن خواننده بتواند همراه با شما حرکت کند.

قاعده چهارم وحدت زمان است. یعنی اگر می‌خواهید در مورد گذشته‌های دور یا آینده حرف بزنید، لازم است تغییر زمان را توضیح بدهید. سعی کنید بیشتر در مورد زمان حال بنویسید و به موضوعاتی اشاره کنید که دغدغه و نیاز دنیای امروز است.

ارسطو نگارش نوشتن کلاسیک داستان مقاله
قواعد کلاسیک ارسطو، برای نگارش مقاله نیز به کار می‌آید.

نوشتن تعاملی می‌تواند مقاله را از خشکی در بیاورد. مخاطب را در مقابل خود فرض کنید و برای او بنویسید. درست همان طور که من الان با شما به طور مستقیم حرف می‌زنم. اندکی شوخ‌طبعی مقاله را خواندنی‌تر می‌کند.

نویسندگی مستقل یک شغل جدی است
نویسنده‌های حرفه‌ای زیادی به شکل مستقل برای وب‌سایت‌ها و نشریات مطلب می‌نویسند. این شغل می‌تواند به اندازه یک شغل تمام‌وقت و حضوری، جدی باشد. اگر به اندازه کافی برای این کار وقت بگذارید و سرعت نوشتن خود را افزایش بدهید، درآمد مطلوبی هم خواهید داشت.

توجه کنید که در این شغل هزینه‌هایی مثل کرایه رفت‌وآمد ندارید. برای همین نویسندگی مستقل می‌تواند منافعی بیشتر از یک شغل حضوری داشته باشد. یک نویسنده مستقل حرفه‌ای معمولا بیش از ۳۰ مقاله در ماه می‌نویسد.

همین امروز دست به کار شوید
هیچ‌چیز به اندازه تجربه نمی‌تواند به شما کمک کند. سریع‌تر وبلاگ خود را راه بیندازید. قضای مجازی مثل اینستاگرام را جدی بگیرید. قبل از آن که شغل پیدا کنید، چند مقاله تمرینی به طول ۱۵۰۰ کلمه بنویسید. و مهم‌تر از همه به دنبال جایی باشید که مقاله‌های خود را در آن منتشر کنید. کمال‌گرایی را کنار بگذارید. لازم نیست مقاله شما عالی باشد، در فضای دیجیتال مقاله‌های خوب هم به اندازه کافی نادر هستند.

آکادمی تجارت یکی از جاهایی است که می‌توانید مطالب خود را در آن منتشر کنید.

مطالعه بیشتر:
 اول محتوا بعد سئو
فراموش نکنید که نویسندگی مستقل راه بسیار خوبی برای ورود به دنیای روزنامه‌نگاری و مدیریت محتوا است. یعنی اگر در آینده تصمیم گرفتید شغلی حضوری داشته باشید، می‌توانید به سابقه خود در نگارش محتوا اشاره کنید.

اگر عاشق نوشتن هستید و در مباحث مربوط به اقتصاد و مدیریت حرف‌هایی برای گفتن دارید، درنگ نکنید و رزومه خود را به نشانی academy@tejaratnews.com بفرستید. ما از همکاری با نویسنده‌های خلاق و حرفه‌ای استقبال می‌کنیم.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار