گردشگری در حال حاضر ابعاد بسیار گسترده تری در مقایسه با سالهای اولیه شکل گیری این صنعت پیدا کرده است و بالطبع مردم نیز بیشتر از قبل با این صنعت مهم و اثرگذار آشنا شده اند.
کد خبر: ۴۶۳۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷ 20 July 2017
تابناک خراسان رضوی/ احمد پور موسوی: اگر در گذشته تصور عمومی بر این بود که گردشگر، فردی است ثروتمند و تنها به فکر گردش و تفریح است، امروزه گردشگری به موضوعی غیر قابل چشم پوشی در زندگی روزمره تبدیل شده است و به همین نسبت نیز مناطق گردشگرپذیر به کل پهنه خشکی ها و مناطق آبی جهان رسیده است.
در گذشته 4 مولفه اصلی در زندگی یعنی امنیت، محل سکونت، تغذیه و پوشاک برای هر انسان مورد نیاز بود اما هم اکنون شاهد مولفه پنجمی به نام گردشگری هستیم که با توجه به توسعه شهرنشینی و ورود تکنولوژی به زندگی های مدرن، به یکی از واجبات اصلی در زندگی تبدیل شده است. 
میتوان گفت گردشگری در حال حاضر نسبت به سال های گذشته ابعاد گسترده ای پیدا کرده است و به همین نسبت نیز جاذبه های گردشگری افزایش داشته است. از جمله گونه های پرطرفدار گردشگری که متاسفانه در جامعه گردشگری ایران، تصویر صحیح و درستی از آن وجود ندارد ، توریسم ورزشی است.
گردشگری ورزشی بر خلاف تصور بسیاری از دوست داران ورزش و گردشگری، ورود به رقابت های قهرمانی در ورزش و یا جابه جایی و برنامه ریزی نیست بلکه توجه به ورزش قهرمانی تنها یک بخش بسیار کوچک از گستره توریسم ورزشی است. در واقع استفاده از طبیعت برای توسعه ورزش همگانی و لذت بردن از مواهب آن چارچوب اصلی توریسم ورزشی است.
شهر طرقبه علاوه بر ظرفیت های ویژه در حوزه گردشگری به خاطر ییلاقات زیبا و همچنین برخی میراث ماندگار از سالهای دور همانند سنگ نگاره های تاریخی، ظرفیت بالقوه ای در خصوص توریسم ورزشی دارد. وقتی به ظرفیت های این شهر در حوزه ورزش نگاهی می اندازیم نمونه های شاخصی در این خصوص داریم. منطقه گردشگری چالیدره و ورزش های آبی که می تواند توجه علاقه مندان به این رشته ها را به خود جذب کند و علاوه بر جذب ورزشکاران برای حضور در مسابقات آبی، گردشگران علاقه مند را برای تماشای مسابقات به این شهر راهی کند.
یکی دیگر از ظرفیت های توریسم ورزشی در شهر طرقبه وجود ارتفاعات زیبا برای حضور علاقه مندان به رشته مهیج دوچرخه سواری و کوهنوردی می باشد.
وجود دامنه های بینالود و رودهای زیبا از جمله رودخانه کنگ، کردینه ، زشک، دهبار و ... می تواند با برنامه ریزی صحیح برای جذب توریسم ورزشی علاوه بر حضور بیشتر گردشگران، به محل درآمد و ایجاد اشتغال جوانان شهرستان طرقبه شاندیز منجر شود.
تأکید بر ورزش های بومی می تواند یکی دیگر از برنامه های توسعه توریسم ورزشی محسوب شود. در این راستا برخی شهرها و کشورها با توجه به پتانسیل های ورزشی موجود، به ایجاد مراکز ورزشی خاص برای گسترش رشته های بومی اقدام کرده اند و از این طریق درآمد سرشاری را نصیب شهر خود کرده اند.
در انتها تعدادی از ورزش ها و بازی های بومی شهرستان را برای یادآوری و توجه ویژه مردم و مسئولین  ذکر می کنم: خط بازی - زوو - وسطنا - الک دولک - هفت سنگ - یک قل دو قل - پلخمون بازی و انواع بازی های جذاب و مهیج دیگر.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار