تابناک: در حالیکه بسیاری از مصالح پرمصرف در بخش ساخت و ساز مسکن از سوی تولیدکنندگان داخای تامین و روانه بازار می شود اما این روزها زمزمه گرانی این مصالح، فعالان بازار ساخت و ساز را به نگرانی انداخته است.
کد خبر: ۴۶۳۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ 20 July 2017
تابناک اصفهان: در حالیکه بسیاری از مصالح پرمصرف در بخش ساخت و ساز مسکن از سوی تولیدکنندگان داخای تامین و روانه بازار می شود اما این روزها زمزمه گرانی این مصالح، فعالان بازار ساخت و ساز را به نگرانی انداخته است.
 
مصالحی همچون سیمان و آجر و حتی میلگرد که تولید داخل است در برخی شهرها افزایش یافته و سبب نگرانی بابت تداوم رکود در حوزه مسکن شده است. به طوریکه فعالان این بخش معتقداند اگر این روند ادامه یابد نه تنها بازار مسکن تکان نخواهد خورد بلکه سایه رکود بر سر ساختمان سازی سنگین تر هم خواهد شد.

محمد دامادی، با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی در ماه های اخیر، گفت: قطعا با افزایش قیمت در بخش تولید در عرضه هم افزایش نرخ ها را شاهد هستیم؛ از این رو رشد نرخ مصالح ساختمانی تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن و اجاره دارد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بخش مسکن با سیاست گذاری های اشتباه ناشی از وضع اقتصاد یا سیاست گذاری های غلط از سال های گذشته تاکنون اداره می شود، افزود: رکود موجود در بازار مسکن و یا افزایش های بدون ضابطه نرخ اجاره بها نشان از سیاست گذاری های غلط در این بخش دارد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ مسکن و اجاره بها با ثبات بازار خرید و فروش به قشر ضعیف جامعه فشار وارد می کند، گفت: در این وضعیت بحرانی اگر در بخش مسکن قیمت های اجزاء و جزییات سازه مانند میل گرد، ماسه، سیما و غیر گران شود وضعیت بد و عجیبی در بخش مسکن رخ خواهد داد.

دامادی ادامه داد: با رشد بی ضابطه نرخ مصالح ساختمانی نه رکود موجود در بخش مسکن کم می شود نه افرادی که اندوخته ای برای خرید خانه جمع کرده اند صاحب مسکن می شوند.

وی با بیان اینکه دولت باید در سیاست گذاری های خود در حوزه مسکن اصلاحاتی را در دستور کار قرار دهد، گفت: تولید مسکن و مصالح ساختمانی از سوی بخش خصوصی می تواند یکی از راهکارهای تنظیم بازار در این بخش باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه بخش خصوصی متضرر رونمایی از طرح مسکن مهر بود، افزود: این طرح، ایده خوبی بود اما به علت رقابتی که با بخش خصوصی داشت این بخش را فلج کرد زیرا هیچ بخش خصوصی در کشورهای ضعیف و در حال توسعه مانند ایران نمی توانند با دولتی که سرمایه غنی نفتی دارد رقابت کنند.

وی با بیان اینکه باید به بخش خصوصی میدان بدهیم، تصریح کرد: اگر همه چیز حاکمیتی و دولتی باشد موفقیتی حاصل نمی شود و ادامه روند فعلی در بخش مسکن پیگیری می شود.

دامادی با تاکید بر اینکه باید علت رشد نرخ مصالح ساختمانی مشخص شود، گفت: دولت باید با بررسی های دقیق علت افزایش نرخ مصالح ساختمانی را جستجو کند، اگر دلیل این موضوع به نوسانات نرخ ارز مرتبط شود، بی معنا است؛ زیرا ماسه و سیمان و سایر مصالح ساختمانی تولید داخلی بوده و ربطی به ارز ندارد.

وی ادامه داد: دولت بعد از پیدا کردن علت رشد قیمت مصالح ساختمانی باید نسخه درمانی مناسب برای کاهش نرخ و تنظیم بازار را بپیچد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: به طور حتم تاثیر گذاری رشد قیمت مصالح ساختمانی بر بازار مسکن مشکلات عدیده ای را بر اقتصاد ایجاد می کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار