شاید همه شما صبح از خواب بیدار می شوید این جمله را در کانال های خبری خوانده باشید و بی تفاوت از کنار آن عبور کرده باشید؛هوای ناسالم برای گروه های حساس!
کد خبر: ۴۶۵۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱ 23 July 2017
به گزارش تابناک : شاید همه شما صبح از خواب بیدار می شوید این جمله را در کانال های خبری خوانده باشید و بی تفاوت از کنار آن عبور کرده باشید؛هوای ناسالم برای گروه های حساس!

بنا به توضیحات سایت کنترل کیفیت هوا، آلودگی هوا در سال 96 نسبت به سال گذشته با افزایش روبه رو بوده است. از این رو معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در مصاحبه ای عنوان کرده است باید برای ماه‌هایی مثل شهریور که پایداری هوا باعث کاهش شاخص‌های کیفیت هوا می‌شود، آماده شد.

هر ماده‌ای که وارد هوا شود ، خواص فیزیکی ، شیمیایی و زیستی آن را تغییر می‌دهد و به چنین هوای تغییر یافته ، هوای آلوده گویند.  فعالیت انسان از جمله  کارخانجات صنعتی ، کشاورزی ، شهرسازی ، وسایل گرمازا ، نیروگاهها ، وسایل نقلیه و ... ، از عوامل آلوده کننده هوا هستند. اما در تهران موتورسیکلت سوارها بار زیادی از آلودگی را بر دوش دارند و در صورت رفع آنان و افزایش فروش خودروهای هیبریدی با تسهیلات ویژه شاید بتوان باری از دوش هوا برداشت. اما آلودگی هوا چه تبعاتی در پی دارد؟

هنگام آلودگی هوا، افراد زودرنج تر، پرخاشگرتر، عصبانی تر و کم تحمل تر می شوند. یعنی با اینکه در گذشته هم این مشکلات را داشته اند، اما حالا خیلی زودتر به استرس ها، واکنش و حساسیت نشان می دهند. آلودگی هوا بویژه سربی که به دلیل سوخت نامناسب خودروها در هوا پخش می شود، می تواند احتمال تولد کودکان مبتلا به نقص عضو و همچنین اوتیسم و بیش فعالیرا دو تا سه برابر افزایش دهد. همچنین هر چه عوارض مسمومیت ناشی از سرب بیشتر شود اختلالات ذهنی افزایش می یابد که به مرور باعث فراموشی های دائم، بیماری های لرزشی و علائمی شبیه جنون خواهد شد.

یک فرد افسرده، همیشه دنیا را غبارآلود می بیند. آلودگی هوا در دراز مدت می تواند شخصیت افراد را هم تغییر دهد؛ مثلا اگر فردی برونگراست، به یک فرد درونگرا تبدیل شود و دیگر مثل سابق اجتماعی و سرزنده نباشد؛ در حالی که به گفته پژوهشگران، در هوای آلوده به علت کاهش اکسیژن و اختلال در عملکرد مغز، فرد به مرور زمان نه تنها مهارت های اجتماعی خود را از دست می دهد، بلکه مدام دچار فراموشی خواهد شد و همین موضوع می تواند زمینه ساز بروز آلزایمر در سنین سالمندی و حتی میانسالی باشد.

حمله قلبی و سکته،  پیری پوست، بدخوابی،  آلزایمر و زوال عقل، سرطان سینه، افزایش وزن،  ناباروری از جمله مشکلاتی است که تحت تاثیر آلودگی هوا با آن مواجه خواهیم بود.
آنچه در زمینه مدیریت کیفیت هوا عیان است، بهانه ی شروع فصلی برای بروز آلودگی است؛ بی آنکه اقدامی برای مقابله با آن انجام گیرد. متاسفانه حتی برخی ارگان ها از بحث آلودگی هوا نیز کاسبی می کنند و همانطور که در سال گذشته شاهد بودیم در زمان های آلودگی هوا شروع به فروش طرح برای خودرو سواران می شد و از آلودگی هوا درآمد کسب می کردند. از آنجایی که داشتن هوای سالم از عمده ترین نیازهای بشر در عصر حاضر است در قدم اول لازم است افراد خود به ملاحظات زیست محیطی دست بزنند. عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین، معاینه فنی خودرو، عدم استفاده از موتورسیکلت های فرسوده از اولین و اساسی ترین اقداماتی است که هر فرد می تواند انجام دهد. از سوی دیگر متولیان امر با تجهیز حمل و نقل عمومی و تاکید بر بهبود رفت و آمد میتوانند به کنترل ترافیک و به تبع کاهش آلودگی هوا اهتمام داشته باشند.





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار