یاسر عسکری؛ فعال رسانه ای
کد خبر: ۴۶۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ 23 July 2017
تابناک رضوی: هرچند مفهوم «گردش نخبگان» با این هدف در ادبیات سیاسی جهان مطرح شده که یکی از عوامل جلوگیری از استبداد و عدم استقرار مردم سالاری باشد، اما می توان از منظری دیگر نیز به این مساله نگاه کرد. 

۱- اگر قرار باشد همیشه افرادی که «بِرند» شده‌اند همه امور را به عهده داشته باشند، این سوال پیش می‌آید که نسل بعدی مدیران چه کسانی خواهند بود؟ به هر حال مدیر، یک شبه مدیر نمی شود (البته بعضی وقتها می شود) و همچنین نمی‌توان از چین مدیر وارد کرد! پس باید به فکر کادرسازی مدیریت بود تا با مدیران بی‌تجربه‌ای که قرار است همه آزموده‌های دیگران را دوباره «آزمون و خطا» بکنند مواجه نشویم. 

2 – نیاز به کادرسازی مدیریت، به وضوح  لزوم مشارکت دادن جوانان در تصمیم سازی های شهری را نشان می دهد. واضح است در اینجا وقتی از جوان‌گرایی، حرف به میان می‌آید، مقصودمان جوانانی است که در عرصه دانشگاهی-حوزوی استعداد خود را نشان داده و در بخش‌های کوچکتر مانند انجمن‌های دانشگاهی و سازمان‌های مردم نهاد (N.G.O) و دیگر فعالیت‌های اجتماعی برنامه‌های انجام شده و موفقی داشته‌اند. استفاده از جوانانی با مشخصات بالا، شرط لازم برای کادرسازی آتی جهت مدیریت شهری و کشوری بالنده و روزآمد است و لزوم آن بر همگان واضح است. در این میان تجربه فله‌ای استفاده از جوانان بی‌تخصص، راهزن است. بدون اینکه نگارنده بخواهد به دوره‌ای خاص اشاره کند، متاسفانه شاهد بودیم که مدیرانی ناکارآمد، بی آنکه برنامه‌ی دقیقی برای اداره امور آتی شهر در نظر گرفته باشند، جوانانی بعضا بی‌صلاحیت علمی که نهایتا در رزومه چند حرکت اجتماعی را به صورت پروژه‌ای انجام داده بودند، را به شهرداری آورده و کار را به آنها سپردند! این رویکرد نه تنها باعث پیشرفت امور نشد، بلکه سطح برنامه‌ریزی را از آنچه بود هم پایین‌تر کشاند.

3 – جوانان در روند اصلاحات و در هژمونی سیاسی حاکم بر نهادهای انتخابی کشور، نقش مهمی داشته اند. آنان با امید به فردایی بهتر حرکت مردمی  با رمز عملیاتی «تکرار» را اجرا و همراهی کردند و نتیجه موفقیت جریان اصلاح‌خواه در سطح عمومی شد. اینک نه تنها در مدیریت شهر بلکه در دولت دوازدهم هم باید از این پتانسیل (جوانان) استفاده کرد.

4 – واضح است ایده‌های نو را جوانان خوش فکر و دارای آموزه های نوین می توانند ارائه و پیگیری کنند. ضمن حفظ احترام پیشکسوتان مدیریت اجتماعی، باید گفت که همه داشته‌ها و نداشته‌های اجتماعی ما محصول نسل گذشته مدیریت کشور است و امروزه اگر «سودای سربالا» و پیشرفت را داریم، باید امتداد مشی اصلاح و اعتدال را به جوانان واگذار کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار