مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی:
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی جزو برترین استان‌های تولیدکننده خون و فرآورده‌خونی است و پس از استان‌های تهران و فارس در جایگاه سوم کشور قراردارد.
کد خبر: ۴۶۵۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱ 23 July 2017
به گزارش تابناک رضوی، سیدحمیدرضا اسلامی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت 9 مرداد و هفته اهدای خون برگزارشد، خاطرنشان کرد: خون‌رسانی به ۵۸ بیمارستان خصوصی و بیمارستان‌های دولتی ۸ دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی انجام می‌شود.
 وی درباره توزیع خون و فرآورده های خونی گفت : ۲۲۶ هزار و ۶۶‌ کیسه خون ارسال شده که بخشی از آن در داخل استان توزیع شده که ۲۲۵ هزار و ۵۷۹ کیسه بوده و بخشی دیگر در شرایط اضطراری به استان‌های همسایه که ۴۸۷ کیسه بوده توزیع شده و در آخرین مورد ۱۰۰ کیسه خون به سیستان و بلوچستان ارسال شد.
 مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره آمارهای سال قبل، خاطرنشان کرد: تعداد ۱۸۳ هزار و ۴۵۱ مورد مراجعه داشتیم که از این تعداد ۱۳۷ هزار ۹۹۷ نفر و معادل ۷۵ درصد آن‌ها مجاز و ۴۵ هزار و ۴۵۴ نفر و معادل ۲۵ درصد مراجعه‌کنندگان از دادن خون محروم شدند و فاقد صلاحیت شناخته شدند.
اسلامی درباره سیاست سازمان انتقال خون ایران  گفت : سیاست این سازمان اینست که اهداکنندگان بار اول به اهداکنندگان مستمر تبدیل شوند و در جهت افزایش خانواده مستمر اهدای خون تلاش ویژه‌ای داشتیم 
وی افزود: در سال گذشته ۷۱ هزار ۵۷۸ نفر اهداکننده مستمر، ۳۷ هزار ۶۷۸ نفر اهداکننده با سابقه، اهداکنندگان بار اول ۲۸ هزار و ۳۲۰ نفر  بودند و ۵۲ درصد اهداکنندگان استان جزو اهداکنندگان مستمر هستند و ۶۶ درصد اهداکنندگان جوان، و ۳۰ درصد میانسال ۴ درصد سالمند هستند و  ۹۴ درصد اهداکنندگان خراسان رضوی مرد و ۶ درصد زن هستند.
وی با  تاکید بر همکاری رسانه ها در ترویج فرهنگ اهدای خون گفت: با اقدام  به موقع رسانه‌ها و حضور پررنگ اهداکنندگان یک مورد کنسلی عمل در استان به علت عدم خون‌رسانی نداشته‌ایم و سال گذشته ۳۳۲ هزار و ۷۸۳ کیسه خون و فرآورده خونی در استان تولید شد و از عدد ۶۵ تا ۷۰ هزار کیسه‌ای که مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اعلام کرده بود حتی ۴ تا ۵ برابر بالاتر هم بود.
اسلامی از همکاری استاندار خراسان رضوی مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان جهت ارسال پلاسما به آلمان  خبر داد و گقت : با همکاری خوب استانداری داروهای موردنیازمان که مرتبط با پلاسما است تامین شود.
وی از روند افزایشی  پایگاه‌های اهدای خون در سطح استان  خبر داد و افزود:  به زودی پایگاه اهدای خون تربت جام  به بهره برداری می رسد و کار ساخت پایگاه اهدای خون کاشمر  نیز آغاز شده است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی درباره  آخرین روند ساخت ساختمان سناباد، افزود: کلنگ ساختمان سناباد ۸ سال پیش به زمین زده شد و از بودجه ۵ میلیاردی تعلق گرفته ۲۵۰ میلیون تومان واریز شد و در جلساتی که با خیران سلامت استان داشتیم به دنبال سرعت در ساخت هستیم و اکنون پس از ۸ سال  این پروژه تنها ۳۴ درصد پیشرفت داشته است.
وی خواستار نگاه مسئولانه مدیران استانی را به مسئله انتقال و اهدای خون خواستارشد و با بیان اینکه انتقال خون به عنوان سازمانی خدمتگزار در بین سایر سازمانها مظلوم واقع شده گفت: این خون‌ها و فرآورده‌های خونی در اتاق‌های عمل، بخش‌های سوختگی، زنان و زایمان بیمارستانها توزیع می شود و عامل مهم حیات جان بیماران است.
اسلامی گفت: بیشترین خون‌رسانی در بیمارستان‌های دولتی به بیمارستان‌های امام رضا(ع)، قائم(عج)، دکتر فوق تخصصی کودکان شیخ، کلینیک سرور، واسعی سبزوار، هاشمی‌نژاد، امدادی، دکتر شریعتی، ۲۲ بهمن نیشابور و سجادیه تربت جام بوده است.
وی افزود: بیشترین خون‌رسانی در بیمارستان‌های غیردولتی به بیمارستان‌های رضوی، امام زمان(عج)، قلب و عروق جوادالائمه(ع)، مهر حضرت عباس(ع)، حکیم نیشابور، موسی‌بن‌جعفر(ع)، ۱۷ شهریور، بنت‌الهدی، سینا و فارابی بوده است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به افزایش ۶ درصدی مراجعه‌کنندگان در سه ماهه نخست امسال، گفت: در این بازه زمانی ۷۷ درصد مراجعه‌کنندگان موفق به اهدای خون شدند و ۲۳ درصد مجاز به اهدای خون نبودند و این آمار ۱۲ درصد کاهش داشته است.
وی افزود آمار اهداکنندگان با سابقه ۱۹ درصد افزایش، آمار اهداکنندگان مستمر ۱۴ درصد افزایش و آمار اهداکنندگان بار اول ۴ درصد افزایش داشته است و مجموعاً ۸۸ هزار ۳۹۰ واحد تولید خونی داشتیم که ۱۴ درصد افزایش داشته است و بابت خونگیری و تحویل خون هیچگونه وجهی هم دریافت نمی‌شود.
اسلامی خاطرنشان کرد: آمار اهداکنندگان خون با گروه‌های خونی مثبت در یکسال گذشته شامل ۸۰ درصد گروه خونی مثبت و ۲۰ درصد گروه خونی منفی بوده و این عدد در سه ماهه نخست امسال ۸۸ درصد گروه‌های مثبت و ۱۲ درصد گروه‌های منفی بوده است.
وی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در جهت رفع مشکل پایگاه‌های اهدای خون در محدوده حرم مطهر رضوی، گفت: در مبادی ورودی حرم مطهر رضوی به دنبال راه‌اندازی پایگاه‌های اهدای خون هستیم و رایزنی‌هایی را با قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی داشتیم و محل‌هایی اختصاص یافته هرچند که مکان آن دو بار تاکنون تغییر کرده و دستور قاطع درجهت رفع مشکلات و سنگ‌اندازی‌های ایجاد شده داده شده است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در باره میزان خون‌رسانی در مواقع خاص، خاطر نشان کرد میزان ذخیره خون و فرآورده خونی در خراسان رضوی در حد مطلوب است و در زلزله اخیر نیازی به خون‌رسانی بالا نبود و خون موجود در استان پاسخگو بود و نیازی به کمک از استان‌های همسایه نبود و هرگاه که نیازی باشد استان‌های همسایه به یاری‌مان خواهند آمد، همانگونه که ما یاری‌گر آن‌ها بوده‌ایم.
وی درادامه از  طرح کرامت خون در ایام دهه کرامت و هفته ملی اهدای خون از ولادت حضرت معصومه(س) تا ولادت امام رضا(ع) در خراسان رضوی  خبرداد و گفت: همایش بزرگ روز ملی اهدای خون جمعه ۶ مرداد ماه با حضور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، استاندار خراسان رضوی و اهداکنندگان نمونه استان در استادیوم پارک ملت مشهد برگزار می‌شود و امسال که هفته ملی اهدای خون با دهه کرامت همزمان شده طرح کرامت خون از ولادت حضرت معصومه(س) تا ولادت امام رضا(ع) اجرا می‌شود.
اسلامی با بیان اینکه قبل از مراجعه‌کنندگان از آن‌ها مصاحبه می‌شود تا سلامت آن‌ها تایید شود و اهدای خون هم برای سلامتی خودشان ضرر نداشته باشد،گفت: در بحث آلودگی خونی به شدت حساس هستیم و حتی یک مورد خون آلوده دریافت نمی‌شود، چه برسد به آنکه بخواهیم خون آلوده به بیماران نیازمند به خون تزریق کنیم و این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنیم.
وی در پایان از همکاری استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، آستان قدس رضوی و رسانه‌ها که  کمک‌های شایانی به خادمان مردم در اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در زمینه ترویج فرهنگ اهدای خون داشته اند تقدیر و تشکر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار