گزارشی از وضعيت بحراني مردم در دماي بالاي 50 درجه ؛
به منتخبين مردم در شوراي پنجم شهر اهواز توصيه مي كنم فكري به حال سيستم سرمايشي حمل و نقل عمومي بنمايند، حداقل وقتي مردم ببيند سيستم حمل و نقل عمومي به امكانات سرمايشي مجهز هستند كمتر با وسايل نقليه شخصي خود تردد مي كنند
کد خبر: ۴۶۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵ 23 July 2017
روزنامه نسیم خوزستان در شماره جدید خود در یادداشتی انتقادی، از ارائه خدمات نامناسب به شهروندان در هفته های اخیر و بدنبال افزایش بی سابقه دمای هوا و نحوه برخورد مسئولان امر با این پدیده انتقاد کرده است. متن گزارش این روزنامه جهت اطلاع مخاطبان تابناک در ادامه می آید؛

سالها است که مردم خوزستان نسبت به اعلام دمای هوا توسط سازمان هواشناسی اعتراض دارند و احساس می کنند این سازمان دمای واقعی هوا را به دلایل مختلف سیاسی و البته بیشتر اقتصادی اعلام نکرده و یا اینکه با لطافت اعلام می کند.

این در حالی است که کارشناسان این سازمان بارها در مصاحبه ها و اطلاعیه های مختلف روش های اندازه گیری دمای هوا را تبیین کرده و به مردم گفته اند که این روش ها بر اساس اصول و قواعد بین المللی انجام شده و ربطی به مسائل سیاسی و اقتصادی ندارد.

اما همچنان درجه هوای اعلام شده نسبت به دماسنج های در دست مردم و برخی دستگاه ها، سازمانهای بین المللی هواشناسی و وبسایت های مرتبط تفاوت های چشمگیری دارد و مردم تصور می کنند که اعلام واقعی دمای هوا فقط اختصاص به روزهای پنج شنبه و جمعه دارد که عملا تاثیری در تعطیل شدن یا نشدن ادارات و سازمان ها نخواهد گذاشت!

برخی نیز اصل قضیه تعطیلی در دمای بالا را منکر شده اند و معتقدند قانون در خصوص آلودگی سخن گفته نه دما و این در حالی است که قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در ماده ۷ خود مجوز چنین کاری را داده است.

در این ماده آمده است: در مواقع اضطراري كه به دليل كيفيت خاص جوي، آلودگي هواي شهر‌ها به حدي برسد كه به تشخيص وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي، سلامت انسان و محيط زيست را شديدا به مخاطره بياندازد، سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري وزارت كشور(شهرداري‌ها و نيروي انتظامي) ممنوعيت‌ها يامحدوديت‌هاي موقت زماني، مكاني و نوعي را براي منابع آلوده كننده برقرار نموده و بلافاصله مراتب را از طريق رسانه‌هاي همگاني به اطلاع عموم خواهد رساند.

توجه کنید که در این قانون علاوه بر آلودگی هوا به کیفیت خاص جوی نیز اشاره شده که شدت تابش نور خورشید و دما از موارد آن است.

*ساعت 14 تا 17 میزان اشعه فرابنفش افزایش می یابد
اما مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان دلیل تعطیلی و یا کاهش ساعت ادارات را افزایش اشعه فرابنفش عنوان کرد و گفت: با توجه به این‌ که در ساعات پیک افزایش میزان اشعه فرابنفش که بین ساعت 14 تا 17 است و به مدت کوتاه برای دقایقی میزان این اشعه افزایش می‌یابد، با قرار گرفتن افراد در معرض تابش نور خورشید احتمال افزایش آثار نامطلوب این اشعه بر سلامتی وجود دارد. 

پیرو جلسه کارگروه گرمای هوا و تشعشعات نور خورشید، تشکیل دو کمیته آموزش، اطلاع‌رسانی و خدمات رفاهی در زیرمجموعه این کارگروه به تصویب رسید که کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی با محوریت مدیریت بحران، صدا و سیما، معاونت بهداشت علوم پزشکی، هلال احمر، محیط زیست،هواشناسی، شهرداری و شرکت‌های آب و برق تشکیل و نخستین جلسه آن برگزار شد.

کمیته خدمات رفاهی کارگروه گرمای هوا و تشعشعات نور خورشید نیز باعضویت شهرداری‌ها، شرکت‌ها، مجموعه‌های صنفی، شرکت‌های آبفا، صنایع فولاد و نفت تشکیل و مقرر شد برای ارائه خدمات رفاهی جهت مقابله با گرمازدگی در سطح شهرهایی که با دمای بالای 50 درجه و به طبع احتمال گرمازدگی مواجه هستند نیز اقدامات لازم را انجام دهند. این خدمات شامل احیای سقاخانه‌ها، نصب آب‌سردکن در معابر شهری وبرنامه‌ریزی برای مسقف کردن برخی خیابان‌های پرتجمع و پرازدحام اصلی این شهرها و بهسازی سیستم تهویه ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی و تاکسیرانی است.

همچنین در صورت تخصیص اعتبارات در میان‌مدت نصب مه‌پاش دربرخی نقاط پرتردد شهری در راستای ارائه این خدمات رفاهی در برنامه قرار می‌گیرد.

در جلسه کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی نیز تامین اعتبار خریداری یکدستگاه سنجش اشعه فرابنفش توسط سازمان برنامه و بودجه استان به‌منظور سنجش میزان این اشعه که در این ایام بسیار مورد بحث قرارگرفته است، مصوب و مقرر شد با تخصیص این اعتبار، اداره‌کل هواشناسی خوزستان سریعا نسبت به خریداری و نصب این دستگاه اقدام کند.

*نمی توانم به سوالاتی غیر از اعلام دمای هوا پاسخ دهم
در تماس تلفنی که با مدیرکل هواشناسی خوزستان برقرار کردیم، موفق به مصاحبه با وی نشدیم و تنها پاسخی که ایشان به ما دادند این بود که به سوالاتی غیر از اعلام دمای هوا نمی توانم پاسخ دهم زیرا کار ما سنجش و ارائه نتیجه این سنجش ها است.

اکنون سوال اینجاست که به پرسش هایی مانند چرایی اختلاف دمای اعلام شده توسط سازمان هواشناسی با سایر اعداد و ارقام دریافت شده توسط مردم و نهاد های بین المللی، وجود و یا عدم وجود فشارهای سیاسی و اقتصادی بر نتیجه اعلام شده، دلیل افزایش دما و ... چه کسی باید پاسخ دهد.

*قانون شرايط تعطيلي در مواقع بحراني را مشخص كرده است
 مديركل كار و امور اجتماعي خوزستان درباره وجود قانوني در زمينه اعلام تعطيلي در دماي بالاي 50 درجه اظهار داشت: بر اساس ماده 7 قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا، در مواقعي كه شرايط هوا بحراني مي‌شود، معاونت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دانشگاه جندي شاپور اهواز بايد شرايط تعطيلي را به مقامات عالي استان گزارش دهد، ماده 7 قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا، شرايط تعطيلي در مواقعي كه شرايط هوا بحراني مي‌شود را مشخص كرده است.

در ادامه برای شنیدن حرف های مردم به میان شهروندان اهوازی رفته و با آنها به گفت و گو نشستیم.

*کاهش ساعت کاری پیک ساعت کاری را افزایش می دهد!
رحیم مطاعی، شهروند اهوازی و کارمند یکی از ادارات دولتی است و معتقد است استانداری بیشتر به خاطر کاهش مصرف برق اقدام به کاهش ساعت کاری ادارات کرده و سبب افزایش پیک ساعت کاری و تراکم مراجعه کنندگان به آنها شده است.

او می گوید هنگامی که می خواهیم از اداره خارج شویم مردمی را می بینیم که کارشان بر زمین مانده و یا نیمه کاره انجام شده اما به دلیل فشاری که سازمان برق به مدیریت اداره وارد می کند مجبور هستیم همه وسایل برقی را در ساعت مقرر خاموش کرده و از اداره خارج شویم. حالا واقعا این تعطیلی به خاطر افزایش دما است یا کاهش مصرف برق ادارات؟

البته دمای هوا نیز بالا است و دماسنج ها آن را تایید می کنند اما می توان با اصلاح و اجرای شیوه های نوین مانند تامین برق ادارات از طریق صفحات خورشیدی، به جای دعوت مردم در هوای گرم به استفاده کمتر از وسایل سرمایشی بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

می توان اهالي ساختمان ها را موظف به نصب صفحات خورشیدی به عنوان وسیله تولید انرژی پاک، برای تامین برق آسانسورها و برق مشترک ساختمان کرد. صحیح نیست در استانی که با بحران کم آبی مواجه است همه تولید برق را از طریق نیروگاه های آبی انجام دهیم.

*دستوری که مدیریت بحران استانداری داده کاملا یک طرفه و فقط به نفع کارمندان دولتی است
فرزاد بهداروند شهروند اهوازی و کارمند یکی از شرکت های خصوصی است. او معتقد است گرما به یک اندازه به همه مردم اثر می گذارد، پس چرا مدیریت بحران استانداری فقط شرکت های دولتی را موظف به کاهش ساعت کاری کرده؟ آیا کارمندان شرکت های تولیدی انسان نیستند و یا اینکه گرما و پرتو فرابنفش بر آنها اثری ندارد؟

در ضمن بیشتر کارمندان شرکت های خصوصی مانند دولتی های زیر کولر کار نمی کنند اما بازهم کاهش ساعت شامل حال آنها نمی شود. در همین شرکت ما چند نفر تا امروز کارشان به بیمارستان کشیده اما چون قانونی برای ما وجود ندارد باید تا پایان تایم اداری کار کنیم.

دستوری که مدیریت بحران استانداری داده کاملا یک طرفه و فقط به نفع کارمندان دولتی است، مگر چند درصد شاغلان استان در ادارات دولتی کار می کنند؟ ظاهرا فقط سلامتی کارمندان دولت اهمیت دارد.

افزایش مصرف برق یکی از نتایج افزایش دما است و به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب در این حوزه متاسفانه در ابتدای تابستان امسال شاهد قطعی های چند ساعته در مناطق مختلف شهر اهواز بودیم.

* درجه واقعي هوا فقط روزهاي پنج شنبه و جمعه اعلام مي شود!
اسماعيل صالحي يكي از شهروندان اهوازي و فعال مسايل اجتماعي در اين خصوص مي گويد : متاسفانه مردم خوزستان و مخصوصا اهواز به اين هوا كه به گفته اكثر پزشكان متخصص كه اين وضعيت در دراز مدت باعث ايجاد مشكلات فراوان براي شهروندان بوجود خواهد آورد، عادت كرده و مردم هميشه از اعلام درجه هوا از سوي هواشناسي انتقاد دارند چراكه به نظر خيلي از شهروندان و ساكنين استان خوزستان درجه واقعي هوا فقط روزهاي پنج شنبه و جمعه (روزهاي تعطيل) اعلام مي شود!

به نظر خيلي از مردم برخي دستگاه هاي دولتي به هواشناسي خوزستان اجازه اعلام واقعي هوا را نمي دهند، بنده اعتقاد دارم اگر هواشناسي دماي واقعي هواي برخي از شهرها را اعلام كند در تابستان حداقل در هفته 2 يا 3 روز ادارات تعطيل خواهند شد.

بنده به عنوان يك شهروند از مسوولان سوالي دارم كه آيا وقتي دماسنج هايي كه مهر استاندارد دارند و شبكه هاي معتبري كه دما و شرايط آب و هوايي استان را هميشه درست پيش بيني مي كنند چگونه است كه در روزهايي كه دماي هواي برخي شهرهاي استان خوزستان را بالاي 50 درجه اعلام مي كنند هواشناسي خوزستان در همان لحظه دماي هوا را 48 يا  49درجه اعلام مي كند.

انتظارمان از مسوولان بالاخص مديريت هواشناسي اين است كه دماي شهرهاي خوزستان را واقعي اعلام كنند تا حداقل خود مردم براي مقابله با گرما چاره انديشي كنند.

صالحي در پايان گفت : به منتخبين مردم در شوراي پنجم شهر اهواز توصيه مي كنم فكري به حال سيستم سرمايشي حمل و نقل عمومي بنمايند، حداقل وقتي مردم ببيند سيستم حمل و نقل عمومي به امكانات سرمايشي مجهز هستند كمتر با وسايل نقليه شخصي خود تردد مي كنند و اين موضوع باعث كم شدن ترافيك و آلودگي محيط زيست خواهد شد.

 اين شرايط بحراني نيز مدیران شرکت توزیع برق و آب، شروع به تبلیغات برای کاهش مصرف کرده و مردم را تشویق به مصرف کم و فرهنگ سازی در جهت مصرف صحیح کردند. اما همچنان ادارات و سازمانهای دولتی که معمولا از سیستم های سرمایشی نامناسب و قدیمی استفاده می کنند یکی از عوامل اصلي اضافه بار بر سیستم برق و آب هستند.

به نظر می رسد کاهش ساعت کاری ادارات به منظور کاهش آسیب های ناشی از افزایش دما و پرتوهای فرابنفش بیشتر به عنوان پوششی برای کاهش مصرف برق دستگاه های دولتی پرمصرف است تا نگرانی برای سلامتی مردم و کارمندان.

در پايان اين گزارش، روزنامه نسيم خوزستان به مسوولان استاني پيشنهاد مي كند اگر نمي توانند تمهيداتي را براي كاهش دماي هوا بيانديشند حداقل در سطح شهر و نقاط پر تردد اقدام به توزيع آب سرد رايگان بين شهروندان نموده و سقاخانه هايي كه مردم مي توانند براي خنك كردن خود از آنها استفاده كنند و در حال حاضر اكثر آنها به دليل خرابي و عدم مراقبت غير قابل استفاده هستند تعمير نموده و ايستگاه هاي اتوبوس را نيز به سيستم هاي سرمايشي مجهز كرده تا مردم در اين شرايط بحراني كمتر آسيب ببينند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار