دبیر علمی همایش ملی فقه هنر مطرح کرد
دبیر علمی همایش ملی فقه هنر با اشاره به برگزاری دومین همایش ملی فقه هنر گفت: در این همایش به دنبال پاسخ به نیازهای داخل و خارج از کشور هستیم، نیاز به هنر تنها مخصوص به ایران نیست و تمام بشریت به هنر نیاز دارد و اگر بتوانیم هنر فاخری را ارائه بدهیم، می‌توانیم از این طریق با جهان ارتباط برقرار کنیم.
کد خبر: ۴۶۵۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵ 24 July 2017
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست در نشست خبری دومین همایش ملی فقه هنر با اشاره به ویژگی‌های هنر اظهار کرد: هنر خلقی بدیع است که گستره وسیعی دارد و شامل مواردی همچون رفتار است، هنر دارای مصادیق بی شماری است.

وی ادامه داد: مصادیق هنر مواردی همچون نقاشی، سخنرانی، مداحی، منبت کاری و موسیقی است، به دلایل مختلف نمی‌توانیم هنر را نادیده بگیریم، نخست به این دلیل که خداوند هنر را دوست دارد، خداوند زیبا است و زیبایی و هنر را دوست دارد.

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر افزود: انسان چون هنر دوست آفریده شده است، نمی‌تواند که هنر را نادیده بگیرد، کسی وجود ندارد که از پدیده هنر بدش بیاید، دین اسلام نیز مسلمانان را به هنر تشویق کرده است.

علیدوست با اشاره به نگاه اسلام به هنر اظهار کرد: پرداختن به هنر در دین اسلام کاری مستحب است، قرآن یک پدیده هنری است و رسول اکرم(ص) نیز در برخورد با مخالفان رفتاری هنری داشت، هیچ انسان متفکری نمی‌تواند که هنر را نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: هنر نمی‌تواند بد باشد، در واقع خیلی از اوقات آن چیزی که به اسم هنر است، نمایی از هنر است و هنر نیست، دین اسلام به پدیده هنر بی نظر نیست، اگر هنر در خدمت فساد و استعمار باشد، یک چیز حرام است، پرداختن به بحث‌های هنری یک ضرورت است.

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر افزود: نخستین دوره همایش ملی فقه هنر در سال 94 با پیام رهبر معظم انقلاب برگزار شد و در این همایش جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه حضور داشتند.

علیدوست با اشاره به محورهای دومین همایش ملی فقه هنر اظهار کرد: در این همایش به دنبال پاسخ به نیازهای داخل و خارج از کشور هستیم، نیاز به هنر تنها مخصوص به ایران نیست و تمام بشریت به هنر نیاز دارد، اگر بتوانیم هنر فاخری را ارائه بدهیم، می‌توانیم از این طریق با جهان ارتباط برقرار کنیم.

وی ادامه داد: در دومین همایش ملی فقه هنر به دنبال تکرار مباحثی نیستیم که در نخستین دوره این همایش به آن پرداخته‌ شده است، در همایش ملی فقه هنری قصد نداریم که تنها مباحث را از یک نگاه خاص مطرح کنیم.

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر افزود: در این همایش در چارچوب انضباط فقهی کار کردیم، تا آنجایی که فقه ظرفیت دارد روش‌هایی را پیشنهاد کردیم که راه را برای هنرمندان باز می‌کند.

علیدوست با اشاره به محورهای فراخوان دومین همایش ملی فقه هنر اظهار کرد: محورهای این همایش در خصوص مساله فقه هنر، چیستی هنر و رفتار هنری(با رویکرد به نظام فقهی)، گستره شریعت و هنر، روش شناسی فقه هنر، روش‌ شناسی حل تزاحمات در فقه هنر، عناوین پایه در فقه هنر و مبانی انسان شناختی فقه هنر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله محورهای همایش فقه هنر در باب فقه رفتار و آثار هنری، اصول و قواعد فقه هنر، تاثیر جنسیت در احکام هنر، فقه هنر و فهم تزاحم‌ها، آزادی رفتار هنری و حدود آن، فقه هنر و کودکان، مالکیت آثار هنری، احترام و حفظ آثار هنری و ملاحظات شرعی مخاطبان آثار هنری است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار