دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی:
دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی خواستار پاسخگویی مسؤولان واگذاری در برابر اعتراض صنفی مجدد کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز شد.
کد خبر: ۴۶۵۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹ 24 July 2017
کریم صادق‌زاده تبریزی  صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به  تجمع صنفی کارگران بلبرینگ‌سازی تبریز به دلیل عدم پرداخت  حقوق اظهار داشت: کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز، یکی از  موفق‌ترین واحدهای صنعتی استان آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود که تا پیش از سال 91 محصولات آن به صورت پیش فروشی عرضه می‌شد.

وی افزود: مشکلات این صنعت درست از زمان واگذاری آن  به بخش خصوصی در زمان دولت دکتر احمدی‌نژاد در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 به تدریج آغاز شده است.

صادق زاده تبریزی با اشاره به شاغل بودن بیش از 190 کارگر در کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز و تعویق در پرداخت مطالبات چند ماهه آنان گفت: کارخانه بلبرینگ‌سازی ایران در تبریز تنها تولید‌کننده انحصاری انواع بلبرینگ در کشور است که پس از واگذاری سهام آن به بخش خصوصی از مشکلات مدیریتی رنج می‌برد و علت اصلی امر به  عدم در نظر گرفتن اهلیت لازم در مالک جدید صورت گرفته هرچند روال قانونی واگذاری هم طی شده باشد.

دستگیری مالک شرکت بلبرینگ‌سازی تبریز به دلیل تخلفات متعدد /واردات بلبرینگ‌های چینی و ارائه آن با برند بلبرینگ‌ تبریز

وی افزود: وضعیت این کارخانه تا آنجا اسفناک بود که  اواسط  آبان ماه سال گذشته معاون استاندار آذربایجان‌شرقی از دستگیری مالک شرکت بلبرینگ‌سازی تبریز به دلیل تخلفات متعدد و بی‌توجهی به تذکرات کمیسیون کارگری و شورای تأمین شهرستان تبریز خبر داده بود.

صادق‌زاده یکی از  تخلفات  عمده مالک شرکت را  واردات بلبرینگ‌های چینی و ارائه آن با برند بلبرینگ‌ تبریز به بازار عنوان کرد و گفت: در واقع این امر خیانت به صنعت این استان  و کشور محسوب می‌شد که اثرات آن غیرقابل جبران است.

 مسؤولان سازمان خصوصی سازی پاسخگو باشند

وی ضمن درخواست از مسؤولان برای پیگیری و رفع مشکلات این کارخانه و فعال‌سازی دوباره آن اظهار داشت: متاسفانه  حتی اکنون مسؤولان فعلی سازمان خصوصی سازی اعلام نمی‌کنند که این کارخانه چگونه و با چه شرایطی واگذار شده و آیا تضمینی  برای  جبران  خسارت‌‌های ناشی از این واگذاری وجود دارد یا خیر و چرا اصلاً مسؤول موقت این واگذاری  معرفی نمی‌شود تا پاسخ لازم را  به  این افتضاح کاری خود بدهد؟

صادق زاده با بیان اینکه تاکنون اقدامات انجام شده در جهت رفع مشکلات این واحد منحصر به فرد صنعتی نتیجه نداده است، گفت: از نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی به ویژه نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم همچنان که قاطعانه  خواستار شفاف‌سازی در واگذاری ماشین سازی تبریز و ارائه پیشنهاد برای واگذاری آن به شرکت  سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی متعلق به کارگران شدند در این خصوص نیز با جدیت وارد عمل شده و پاسخگویی مسؤولان امر را خواهان باشند و حتی  فسخ قرارداد واگذاری سهام را به دلیل ورشکستگی کشاندن این مجموعه را نیز در دستور کار قرار دهند.

کارگران بلبرینگ‌سازی به کارهای ساختمانی روی آورده‌اند

وی افزود: بسیاری از کارگران بلاتکلیف این کارخانه وقتی با عدم دریافت حقوق مواجه شده‌اند به مشاغل دیگری چون کارهای ساختمانی روی آورده‌اند من از مسؤولان امر می‌خواهم خودشان هم همانند این کارگران چند ماه حقوق دریافت نکنند آن وقت در برابر تخلفات این واگذاری‌ها سکوت کنند

صادق‌زاده  خواستار ایفای نقش قوه قضائیه در این زمینه شد و گفت: جامعه کارگری  از قوه قضائیه  که همواره با قاطعیت عمل کرده می‌خواهد این بار هم متخلفان  را شناسایی و به جزای اعمالشان برساند چرا باید عاملان این وضعیت در آسایش به سر ببرند و حق کارگران زحمتکش با دستان پینه بسته  پایمال شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی با اشاره به نگرانی‌های جامعه کارگری نسبت به واگذاری‌های غیرکارشناسی صنایع به بخش خصوصی افزود: زمانی که ما از مسؤولان می‌خواهیم در واگذاری‌ها به بخش خصوصی از جمله ماشین‌سازی تبریز که اخیراً در حال انجام بود و با تلاش نمایندگان مجلس متوقف شد دقت لازم صورت بگیرد بخاطر همین مسائل است.

صادق‌زاده مقررات موجود در واگذاری‌ها در اجرای اصل 44 را ناکافی دانست و گفت:  قطعاً بسیاری از مشکلات  واگذاری‌ها به عدم کافی بودن بخش نظارتی  بر می‌گردد ما از حضور سرمایه‌گذاران برای خرید واحدهای تولیدی استقبال می‌کنیم اما این واگذاری‌ها و حضور باید به بهبود اوضاع افزایش اشتغال، توسعه روند فعالیت واحدها منجر شود و این در صورتی است که اهلیت مدنظر باشد و واگذاری‌ها به صورت کارشناسی باشد.

گزارش فارس حاکی است، شرکت بلبرینگ ایران (IBC) در هشتم آبان ماه 1348 با مشارکت شرکت SKF سوئد، تأسیس شده است. این شرکت، بلبرینگ و رولر برینگ‌های مخروطی را براساس مشخصات ارائه شده توسط ISO (سازمان استاندارد جهانی) تولید می‌کند.

کارخانه شرکت با مساحت بیش از 14 هکتار در شهر تبریز واقع شده و بالغ بر 6/3 میلیون عدد از بلبرینگ و رولر برینگ‌ مخروطی همچنین بالغ بر 12 میلیون عدد انواع ساچمه و رولرهای مخروطی در سایزهای مختلف تولید می‌کند. این کارخانه با پیشرفته‌ترین تکنیک‌های تولید با بهترین مشخصات کیفی و نظام کنترل کیفی بسیار قوی و دقیق تجهیز شده است و تمام تولیدات آن و دقت چرخشی برینگ‌های IBC مطابق استانداردهای جهانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :