تابناک: کشت برنج در این سالها به بهانه ای برای غارت بی چون و چرای زاینده رود در بالادست حوضه و عدم اهتمام کافی در وصول بدهی های دولت به زاینده رود تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۶۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ 24 July 2017
 تابناک اصفهان: ورود ریزگردها برای چندمین بار در سال جاری به شهر اصفهان و برخی شهرستان های شرقی و شمالی دوباره توجهات را به سوی علل این پدیده کشاند که در همین راستا یکی از مسئولان استان اصفهان علت بروز ریزگردها در اصفهان را کاشت برنج در برخی مناطق این شهرستان عنوان کرد!.
 
مسئله ای که با واکنش زیاد کشاورزان و فعالان این عرصه همراه شد و تعجب برخی صاحب نظران را نیز برانگیخت که چگونه در شرایطی که کشت برنج در سطح استان اصفهان به چهار هزار و 900 هکتار کاهش یافته است، این سح اندک می تواند زمینه ساز بروز گرد و غبار آن هم برای مدت طولانی در آسمان اصفهان باشد.
 
کشت برنج در استان اصفهان طبق مصوبه دولت و توافق با کشاورزان از سال گذشته محدود شده است و ممکن است همین میزان فعلی هم به دلیل عدم تخصیص حق آبه کاهش یابد و این در حالی است که کارشناسان حوزه محیط زیست همواره گاوخونی را به عنوان یکی از منابع پراکنش ریزگرد در اصفهان دانسته اند و دلیل آن را هم نادیده گرفتن حق آبه آن در 10 سال گذشته می دانند.
 
با این وجود بابک صادقیان، مسئول آزمایشگاه های سازمان محیط زیست اصفهان علت ریزگردهای چند هفته پیش اصفهان را خارجی عنوان کرد و گفت: هیچ منبع داخلی عامل بروز این پدیده در هفته گذشته در اصفهان نبود.

مهرداد مرادمند، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان هم در این رابطه گفت: طی 10 سال گذشته سطح کشت برنج در استان اصفهان از ۲۰۰۰۰ هکتار به ۴۹۰۰ هکتار رسیده است.

 اگر به آمار استان های همجوار دقت کنیم، استان خوزستان ۷۶ هزار هکتار، فارس ۳۶ هزار هکتار و استان چهارمحال بختیاری ۳۴۰۰ هکتار برنج را به خود اختصاص داده اند.
 
 
 کشت برنج در این سالها به بهانه ای برای غارت بی چون و چرای زاینده رود در بالادست حوضه و عدم اهتمام کافی در وصول بدهی های دولت به زاینده رود تبدیل شده است.

 متهم کردن اصفهان به توسعه کشت برنج حتی از برخی به اصطلاح دوستداران محیط زیست در داخل استان نیز شنیده می شود و این در حالی است که از آنها موضع محکمی در برابر غارت زاینده رود در دیگر بخش ها بویژه در بالادست حوضه مشاهده نمی شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار