معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: طرح «کالبد شکافی شفاهی» به صورت پایلوت در استانهای کرمانشاه و تبریز اجرا می‌شود.
کد خبر: ۴۶۵۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ 24 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از تسنیم،دکتر ابراهیم شکیبا با بیان اینکه استان کرمانشاه به دلیل خدمات مطلوبی که در زمینه بهداشت در کشور انجام داده و مورد تقدیر قرار گرفته است، 

اظهار داشت: در این راستا طرح «کالبد شکافی شفاهی» به صورت پایلوت در استان کرمانشاه اجرا می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این طرح از سوی سازمان بهداشت جهانی در کشور اجرا می‌شود، گفت: چون بسیاری از آرامستانهای کشور غیر رسمی هستند، اجساد بدون اینکه علت مرگ آنها مشخص باشد دفن می‌شوند.

شکیبا با بیان اینکه در گورستانهای غیر رسمی اجساد مستلزم گواهی فوت و نظر پزشک برای دفن نیستند و علت فوت آنها مشخص نیست، این طرح در کشور انجام می‌شود، عنوان کرد:  

کالبدشکافی شفاهی به معنای پرسیدن سؤالاتی در مورد اعضای خانواده فرد که در گذشته جان سپرده‌اند است، تا به این ترتیب افراد بتوانند نشانه‌های بیماری این افراد را پیش از مرگ توصیف کنند و پزشکان هم بتوانند با بررسی این نشانه‌ها، نوع بیماری فرد فوت شده را تشخیص دهند.

وی به ثبت بالغ بر 90 درصد از مردم کرمانشاه در سامانه سیب خبر داد و افزود: تا این لحظه 52/43 درصد از جمعیت تحت پوشش پرونده سلامت از خدمات این طرح استفاده کرده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: در مراکز و پایگاههای سلامت منتخب کرمانشاه تست قند خون، کلسترول، غربالگری بیماریهای دیابت، قلب و عروق برای جمعیت هدف بالای 30 سال به صورت رایگان انجام می‌شود.

شکیبا به اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت بهداشت در رابطه با اجرای برنامه‌های اربعین اشاره کرد و گفت: برای اجرای این برنامه‌ها 3 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار لازم است.

وی اظهار کرد: از کنگاور تا قصرشیرین و در مرزخسروی و سومار پایگاه‌های معاونت بهداشت برپا بوده و آماده ارائه خدمت به زائران خواهد بود.


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار