وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تصویب مدل جدید فروش اینترنت و حذف اینترنت حجمی خبر داد.
کد خبر: ۴۶۶۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰ 24 July 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از عصر اقتصاد، محمود واعظی در آیین افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات در نمایشگاه الکامپ با اشاره به اینکه در ابتدای حضور خود در 4 سال گذشته در وزارت ارتباطات دو اولویت مهم را پیگیری کردم ، گفت : به دلیل عقب ماندگی این بخش به دنبال توسعه در تمام بخش ها بودیم و همچنین کار روی زمین مانده شبکه ملی اطلاعات را که در برنامه چهارم و پنجم و احکام شورای عالی فضای مجازی آمده بود به عنوان  مهمترین پروژه وزارت ارتباطات پیگیری کردیم.

وی  افزود : البته در ادامه کار متوجه شدیم تا وقتی که شبکه انتقال و آی پی را توسعه ندهیم نمی توانیم شبکه ملی را راه اندازی کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: هدف از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات استفاده مردم و دستگاه ها از خدمات در داخل کشور و ارایه سرویس هایی با امنیت ، کیفیت و سرعت بالا است.

وی با اشاره به توسعه شبکه در 4 سال گذشته ، اظهار داشت : هر آنچه که  از قبل از انقلاب تا قبل از این دولت حجم ظرفیت شبکه حدود 900 گیگابیت بوده و در عرض 4 سال 11 برابر شده است و شبکه آی پی کشور نیز از 624 گیگ به 26 برابر افزایش داشته است.

واعظی با اشاره به اینکه یا دو شهر را در ابتدای این دولت دارای نسل سوم بودند ، تاکید کرد : اما هم اکنون 1000 شهر  دارای نسل سوم و  750  شهر هم دارای نسل چهارم  تلفن همراه هستند.

وی تصریح کرد : تاکنون 28 هزار روستا به اینترنت متصل شده اند و به صورت هفته ای به این آمار اضافه می شود  و تا پایان سال نیز تمام روستا های بالای 20 خانوار صاحب اینترنت می شوند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه زیر ساخت ها آماده است ، خاطر نشان کرد : فقط در حوزه تولید محتوای فاخر و ارایه خدمات گسترده و ساخت اپلیکیشن ها در داخل کشور برای رفع نیاز ها ، دچار کمبود هستیم که البته در چند ماه گذشته شروع خوبی نیز در این حوزه داشتیم.

وی به آمار رشد سریع استفاده از دیتا توسط یکی از اپراتورهای کشور اشاره کرد و گفت : در عرض 8 ماه 19 برابر در حال استفاده از حجم دیتا  افزایش یافته و به سرعت هم در حال پیشرفت است و به جای رشد های چند درصدی رشد های چند برابری را در این حوزه شاهد هستیم.

واعظی با بیان اینکه تولید محتوا و اپلیکیشن باید اقتصادی باشد ، تاکید کرد : برای کسانی که خدمات ارایه می کنند و یا در کار تولید محتوا و اپلیکیشن هستند باید از نظر اقتصادی به صرفه باشد و ساز و کار اقتصادی برای آن در نظر گرفته شود.

وی با عنوان این مطلب که نگران زیرساخت کشور نیست ، گفت : کمی در  بخش دسترسی و انتقال مشکل داریم  که با همکاری شرکت مخابرات و FCP ها تا چند ماه آینده این مشکل هم حل می شود .

وزیر ارتباطات به تلاش این وزارتخانه در چند ماه گذشته برای رفع مقررات مزاحم و وضع قوانین تشویقی اشاره کرد و خبر داد:  امروز در کمیسیون تنظیم مقررات مصوب شد مشترکین برای اولین بار به جای حجم و بر اساس نیازمندی ها سرعت اینترنت خریداری کنند و محدودیت سرعت و حجم برداشته شده است.

وی به بازدید خود از سالن استارتاپ های الکامپ اشاره کرد و اظهار داشت :  برای نخستین بار در سال 94 ، 80 استار تاپ  و سال گذشته هم  220  استارتاپ در الکامپ حضور داشتند اما امسال 450 استارتاپ در الکامپ هستند و تعدادی که در سال پیش به عنوان یک کسب و کار نو پا حضور داشتند ، امسال بازار خود را گسترش داده اند.  

قوه قضاییه در برخورد با کسب و کارهای الکترونیک تجدید نظر کند

واعظی در بخش دیگری  از سخنان خود که در حضور معاون قوه قضاییه بود؛ به درخواست جوانان فعال در این حوزه از قوه قضاییه اشاره کرد و گفت : به دلیل اینکه بیشترین کسب و کارهای الکترونیکی براساس اعتباری که دارند فعالیت می کنند با فیلتر ناگهانی آنها خدمت رسانی این کسب  و کارها مختل می شود و مشتریان خود را از دست می دهند و لازم است قوه قضاییه در این زمینه اقدامات ایجابی مناسبی انجام دهد.

وی تصریح کرد : با آماده شدن زیرساخت ها ، نوبت به حاکمیت و تمام قوا است که این نوع کسب و کارها را به رسمیت بشناسند و قوانین و مقررات مربوط به این حوزه را تدوین کنند.

واعظی با اشاره به ایجاد 100 هزار شغل در سال گذشته ، تاکید کرد :امسال 130 هزار شغل در این حوزه به دست می آید و این آمار سیر صعودی دارد.

وی پازل های شبکه ملی اطلاعات را در حال تکامل بیان کرد و خاطر نشان کرد : هم اکنون دسترسی آزاد به اطلاعات و شبکه علمی کشور هم به صورت عملیاتی به بهره برداری رسیده و دانشگاه ها هم استقبال کردند و در قوه قضاییه کار بسیار خوبی انجام شده است و همه این ها پازل های شبکه ملی اطلاعات است و شبکه سلامت نیز آماده بهره برداری است.

وزیر ارتباطات از راه اندازی دولت الکترونیک و دولت همراه در هفته آینده خبر داد و  در پایان سخنان خود به مردم توصیه کرد : اگر می خواهید حریم خصوصی و امنیت شما در این فضا رعایت شود از شبکه اجتماعی بومی استفاده کنید.

ایران در آستانه یک دگر دیسی مهم در بخش اطلاعات و ارتباطات

همچنین معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این  مراسم به راه اندازی فاز های مختلف شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: بهره برداری از این فازها روند ترافیک اینترنت که تا 90 درصد به سمت خارج بود را 60 درصد داخلی کرد.

نصرالله جهانگرد افزود: شبکه ملی اطلاعات می تواند روند ترافیک را تا 80 درصد به سمت داخل سوق داده و تنها 20 درصد خارجی باشد یعنی همانگونه که در جهان است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: بهره برداری از این فاز، ایران را در آستانه یک دگر دیسی مهم در بخش اطلاعات و ارتباطات قرار می دهد.

جهانگرد افزود: تولید محتوا افزایش خدمات و رونق کسب و کارها الکترونیک مهمترین اهداف این شبکه است.

فاز سوم شبکه ملی اطلاعات تکمیل کننده فازهای قبلی است و ارایه خدمات متنوع تر با کیفیت بالاتر و سرعت بیشتر در دسترسی به اطلاعات از مهمترین اهداف آن است.

تعرفه اینترنت نامحدود تصویب شد

معاون وزیر ارتباطات از تصویب سرویس اینترنت نامحدود و توقف فروش حجمی اینترنت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد.

علی اصغر عمیدیان در گفتگو با مهر گفت: روز گذشته در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات توقف فروش اینترنت حجمی و ارائه اینترنت نامحدود به کاربران اینترنت در کشور به تصویب رسید.

وی گفت: این مصوبه به زودی به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت ابلاغ می شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد:این مصوبه برای ارائه خدمات ADSL، اینترنت فیبر نوری و VDSL در نظر گرفته شده است و مشترکان می توانند با پرداخت اشتراک ثابت ماهانه از حجم زیادی از اینترنت استفاده کنند.

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اضافه کرد: در این مصوبه هم برای مشترکان کم مصرف و هم برای مشترکان پرمصرف تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: طبق این مصوبه کاربران می توانند در چند سقف مختلف از سرعت اینترنت استفاده کنند که سرعت استفاده از شبکه ملی اطلاعات با اینترنت جهانی در این مصوبه تفکیک شده است. 

به گفته عمیدیان به زودی جزییات بیشتری از این مصوبه ارائه و به اپراتورها ابلاغ می شود.

وی گفت: برای مثال مشترکان می توانند با پرداخت هزینه ماهانه حداقل ۱۰ هزار تومان از سرعت بالای اینترنت بدون محاسبه حجم مصرفی استفاده کنند البته این به معنای استفاده نامحدود نیست و کاربران بر اساس سرعتی که درخواست می کنند از این سرویس استفاده خواهند کرد چرا که در این تکنولوژی چیزی به عنوان نامحدود وجود ندارد.

لازم به ذکر است شبکه ملی اطلاعات در ٣ فازبندی در تاریخ شهریور٩٥، بهمن ٩٥ و  مرداد ٩٦ پیاده سازی و به بهره برداری رسید.

این پروژه مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی  و الزامات برنامه پنجم توسعه اجرایی شده است.

تفکیک ترافیک خارج و داخل و پیاده سازی شبکه ای امن، پایدار، پهن باند و دارای موبیلیتی با مدیریت مستقل و امکان عرضه خدمات محتوای بومی از جمله الزامات عملیاتی شدن شبکه ملی اطلاعات عنوان شده است.

در این مراسم از ۱۳ عنوان کتاب در حوزه شبکه ملی اطلاعات، رونمایی نیز شد.

خواندن 19 دفعه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار