معلولان و جانبازان ورزشکار در شهرستان فاروج در حالی از کمبود ها گلایه دارند که وعده های داده شده در این باره عملی نشده است.
کد خبر: ۴۶۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹ 24 July 2017
اواخر بهمن پارسال بود که در نشستی، ورزش و جوانان و بهزیستی شهرستان فاروج مکلف شدند، طی 10 روز برای تهیه یک یا 2سالن ورزشی مجهز برای معلولان وجانبازان اقدام کنند.
ادارات مزبور مکلف شدند که برای مناسب سازی سالن های ورزشی نیز تدابیر لازم را داشته باشند تا رفت و آمد ورزشکاران آسان تر انجام شود، اما اکنون چند ماه است که مهلت 10 روزه به سر آمده و هنوز سالنی در اختیار این ورزشکاران قرار نگرفته است.
نیمه تیرماه به ورزشکاران جانباز و معلول برای حضور در کلاس های آموزشی اطلاع رسانی شد و شماری از آنان با حضور در سالن شهدای اداره ورزش و جوانان، یک هفته در کلاس ها حضور یافتند اما سالن ورزشی اختصاص یافته به این ورزشکاران به فعالان صنعت مبلمان اجاره داده شد و بر این اساس کلاس ها پس از یک هفته تعطیل شد.
یک ورزشکار معلول فاروجی در این باره گفت: خبر تعطیل شدن کلاس های آموزشی ما را کلافه کرد، و دوباره مجبور هستیم در گوشه خانه بمانیم.
زهرا سنایی که در رشته تیر و کمان فعالیت دارد، اظهار کرد: مشقت رفت و آمد از روستا به شهر را برای حضور در کلاس ها به جان می خریدم به این امید که از نتایج کلاس های آموزشی بهره مند شوم اما کلاس ها در نیمه های راه تعطیل شد.
یک ورزشکار دیگر نیز گفت: در شهرستان برنامه ورزشی برای معلولان وجود نداشت و از سال گذشته که ورزش معلولان احیا شد، برای تمرین و آموزش به این سالن ورزشی که اکنون تعطیل شده مراجعه می کردیم اما اکنون برنامه ها به تعطیلی کشیده شده است.
حمیدرضا طیبی اظهار کرد: وعده اختصاص یک سالن ورزشی در بهمن ماه سال گذشته داده شد اما محقق نشد.
مونا مسعودی ورزشکاری که طی یکسال فعالیت ورزشی به مسابقات کشوری معلولان وجانبازان در رشته تیرو کمان و تنیس رسید در این باره گفت: تعداد معلولان و ورزشکاران شهرستان کم نیست اما نبود امکانات باعث شده ورزش برای این قشر کم رنک و حتی بی رنگ باشد.
وی افزود: جای تاسف است که در شهرستانی که سرانه ورزشی آن بالاست سهمی از این سرانه برای ورزش معلولان و جانبازان تعریف نشده است.

*معلولان وجانبازان فاروج توانمند هستند
رئیس بهزیستی شهرستان فاروج گفت: پیگیری ورزش معلولان و جانبازان از سال 95 و با 17 نفر آغاز شد که امروز به 30 ورزشکار رسیده است.
مریم وافری فاروجی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: به همت خیران، 60 میلیون ریال برای خرید تجهیزات ورزشی مورد نیاز معلولان و جانبازان تامین شد.
وی افزود: معلولان و جانبازان در این شهرستان در رشته های والیبال، تنیس، تیرو کمان، دارت، پرتاب نیزه و وزنه برداری فعالیت دارند.
وی خاطرنشان کرد: برای فعالیت در رشته شنا هم پیگیری هایی انجام شده است.
وافری افزود: با توجه به استعدادها و توانایی های خاص معلولان در برخی از رشته ها، با تمرین و پیگیری های جدی هیات ورزش معلولان و جانبازان شهرستان، امکان حضور در میدان های جهانی را نیز داریم.

* پول مشکل گشای ورزش معلولان و جانبازان شهرستان
رئیس هیات ورزش جانبازان و معلولان شهرستان فاروج نیز گفت: در نشستی که با حضور فرماندار و مدیران دستگاه های اداره ورزش و جوانان و بهزیستی داشتیم مصوب شد فضای یکی از سالن های ورزشی شهرستان مجهز و به ورزشکاران این هیات اختصاص یابد.
حاجی پور اظهار کرد: به کمک خیران، 90 میلیون ریال برای خرید تیر و کمان هزینه شد.
وی با اشاره به اینکه تجهیزات هیات ورزشی جانبازان و معلولان شهرستان حتی از شهر بجنورد هم بیشتر است افزود: تجهیزات ورزش وزنه برداری هم از سوی یکی از خیران در تهران تامین شد اما این تجهیزات با روندی که پیش آمده است خاک می خورد و مصوبات جلسه هم اندیشی ورزش جانبازان و معلولان نیز روی کاغذ باقی مانده است.
حاجی پور گفت: شرط واگذاری سالن ورزشی از سوی ورزش و جوانان، بستن قرارداد و پرداخت هزینه آن برای هیاتی است که هیچ اعتبار ریالی ندارد.
وی با اشاره به ضعیف بودن بضاعت مالی ورزشکاران این هیات گفت: بسیاری از معلولان و جانبازان شهرستان ساکن روستا هستند و حتی هزینه رفت و آمد به فاروج را برای شرکت در کلاس ها ندارند در این شرایط نمی توانیم شهریه ای بابت شرکت آنان در کلاس ها مطالبه کنیم .
حاجی پور اظهار کرد: 12 تا 15 نفر در رشته ورزش والیبال نشسته فعالیت دارند اما فعالیت آنان از 10 روز گذشته تعطیل شده است.
وی با اشاره به اینکه پیش از تعیین سالن روزشی شهدا، والیبال نشسته در یکی از سالن های ورزشی آموزش و پرورش دایر بود افزود: با توجه به تعین سالن شهدا، برای تجمیع ورزشکاران، سالن ورزشی آموزش وپرورش را تحویل دادیم اما حالا از آنجا رانده و از این جا مانده شده ایم.
این ورزشکار رشته والیبال نشسته افزود: تعدادی از معلولان شهرستان فاروج که ساکن در قوچان هستند هم برای روحیه بخشی به ورزشکاران تازه کار همراه تیم شده اند.
حاجی پور گفت: در هفته گذشته 2 روز به هیات فرصت داده شد که قرارداد امضا و یا اینکه سالن را ترک کنند که با توجه به خالی بودن حساب هیات، امکان امضای قرارداد نبود و ورزشکاران دوباره به گوشه انزوای خود برگشتند.
وی با اشاره به پیگیری ها برای برطرف کردن این مشکل گفت: بهزیستی هم اعتباری برای تامین هزینه های امضای قرارداد ندارد.
حاجی پور گفت: برنامه هیات جذب همه معلولان و جانبازان شهرستان به ورزش بود حتی با برنامه بکارگیری وسیله نقلیه ای برای انتقال معلولان از سطح روستاها به سالن ورزشی که با موانع ایجاد شده شاهد تعطیلی کامل ورزش همان تعداد ورزشکار جذب شده هستیم.
وی به بدهی 30 میلیون ریالی هیات برای تامین وسایل ورزشی هم اشاره کرد و گفت: ورزش معلولان در شهرستان نهال نو رسی است که نیازمند توجه است تا همان بارقه های اندک رشد آن رو به افول نرود.
حاجی پور به دیدارش با فرماندار شهرستان برای پیگیری مشکل تامین سالن ورزشی هم اشاره کرد و گفت: پاسخ فرماندار شهرستان نامه زدن بهزیستی برای پیگیری این مشکل بود که همچنان منتظر نتیجه پیگیری ها هستیم.

*مردم برای ورزش باید هزینه کنند
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فاروج نیز گفت: واگذاری رایگان سالن ورزشی در سطح استان و کشورامر انجام نشدنی است.
علی اکبر کیوان اظهار کرد: سالن های ورزشی در اختیار بخش خصوصی است و نمی توانیم 'وقت گل' سالن را به این ورزشکاران واگذار کنیم اما ساعتی از وقت سالن را برای فعالیت ورزشکاران تیر و کمان، تنیس روی میز و والیبال اختصاص دادیم و حتی توپ هم در اختیار ورزشکاران والیبالشان قرار دادیم .
وی با اشاره به اینکه 15 نفر معلول در این هیات نیاز به اختصاص یک سالن ندارند گفت: برای فعالیت تیم والیبال این هیات سه نفر از این شهرستان و 2 نفر از آن شهرستان می آورند.
کیوان افزود: براساس آمار ورزشکاران یک وقت از سالن هم برای آنان کافی است و با توجه به هزینه های سالن، این هیات هم باید در مزایده شرکت ویکی از سالن ها را به اجاره خود در آورد.
وی گفت: رویکرد دریافت امکانات ورزشی رایگان غلط است و مردم باید مثل سایر حوزه ها در بخش ورزش هم هزینه کنند.
وی اظهار کرد: همانطور که مردم برای رفتن به باغ وحش و سینما هزینه پرداخت می کنند، باید برای سلامتی شان هم هزینه کنند و تا زمانی که این رویکرد قانون نشود، شاهد اتفاقات خوب در حوزه ورزش شهرستان نخواهیم بود.
طبق آخرین آمار تعداد معلولان در شهرستان فاروج 900 و شمار 190 نفر است که افزون بر 400 نفر از آنان معلول جسمی و حرکتی هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار