دبیر جایزه جهانی گوهرشاد در گفتگو با خبرگزاری فرهنگ رضوی؛
سال گذشته برای نخستین بار جایزه جهانی گوهرشاد باشکوهی خاص در جوار بارگاه رضوی و با حضور بانوان خیر از ایران و چند کشور دیگر برگزار شد. با وجود اینکه اولین دوره برگزاری این جایزه بود اما می توان گفت همایشی قابل قبول در مشهد الرضا برپا شد.
کد خبر: ۴۶۷۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ 26 July 2017
تابناک رضوی: امسال قرار است دومین دوره این همایش جهانی دهم مردادماه در مشهد برگزار شود. با دکترعلی سروری مجد دبیر جایزه جهانی گوهر شاد درباره این همایش به گفتگو نشستیم.
آقای دکتر سروری مجد در دومین جایزه جهانی گوهرشاد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ چه چهره هایی به این همایش بین المللی دعوت شده اند و چه تفاوتی همایش با سال گذشته خواهد داشت؟
این همایش مانند سال گذشته برگزار می شود؛ اتفاقاتی که پس از برگزاری مراسم پارسال تا الان افتاده است، این است که سایت را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی راه اندازی کرده ایم. الان درصدد هستیم که روسی و اردو را هم اضافه کنیم. کانال تلگرامی راه اندازی کرده ایم. در اینستاگرام فعال هستیم. منابع اطلاعاتی خودمان را امسال زیاد کرده ایم. یعنی مثل پارسال که بیست مرکز را پیش بینی کرده بودیم که از آن ها استعلام بگیریم و رزومه های شخصیت های نیکوکار و فرهیخته را جمع آوری کنیم، امسال همان استعلام ها را انجام داده ایم، ضمن اینکه خودمان هم با شخصیت های حقیقی و حقوقی جداگانه مذاکره کرده ایم و از آنها خواسته ایم افرادی به ما معرفی کنند. حدود تقریبا شصت رزومه از داخل و شصت روزمه از خارج مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله اول، از این 120 نفر، تقریبا 18 نفر داخلی و 18 نفر خارجی گزینش و در کمیته انتخاب مطرح شدند، ما حدود 9 جلسه کمیته انتخاب داشتیم که رزومه ها یکی یکی بررسی شد و این افراد را معرفی کردند و در واقع یک نوع پرزنتی از شخصیت ها و اقدامات نیکوکارانه افرادی که معرفی شده بودند، داشتند. با 17 داور داخلی و خارجی رزومه ها بررسی شده اند و امتیاز گرفته اند.
در مورد هر پرونده تقریبا 13 -14 داوری وجود دارد. براساس فرم های ارزیابی که طراحی شده و به تصویب رسیده بود، این ها داوری و امتیاز داده شدند. ما از مجموع امتیازها میانگین گیری کردیم و باز به جلسات آوردیم و شخصیت ها را اولویت بندی کردیم. جمعا هشت نفر داخلی و هشت نفر خارجی را به ترتیب اولویت انتخاب کردیم. یعنی چند مرحله بررسی وجود داشته است تا این افراد به مرحله نهایی رسیده اند.
حدود یک ماه قبل از برگزاری مراسم کار انتخاب گزینه هایمان به پایان رسید. از آن موقع بحث تبلیغات شروع شد. که در رسانه ها و سایت ها ، دیروز در روزنامه قدس و امروز در روزنامه خراسان کار تبلیغاتی شروع شد. از طرفی هم تیزرهای تبلیغاتی که برای معرفی جایزه جهانی گوهرشاد تهیه شده بود و مستنداتی که در مورد شخصیت های برگزیده شده سال قبل تولید شده بود، از امروز به تدریج در تلویزیون پخش می شود. ما امسال فرصت بیشتری داشتیم تا منابع اطلاعاتی خودمان را گسترش دهیم. با حوصله راجع به تک تک محورهای هشت گانه بحث کنیم و به یک تعریف مشخص برسیم و فرم ارزیابی ویرایش شده جدید داشته باشیم تا جلسات را با حوصله و دقت بیشتری برگزار و اداره کنیم.
نهایتا ما امسال همچنان چهار برگزیده خارجی و چهار برگزیده داخلی داریم که به آن ها اعلام کرده ایم. الان مستندسازان تلویزیونی مشغول ساخت مستند معرفی این افراد هستند که ان شاءالله روز مراسم که از اسامی آن ها رونمایی خواهد شد، این تیزرها در مراسم پخش می شود، همچنین مانند سال گذشته ویژه نامه ای چاپ می شود که زندگینامه این شخصیت ها در آن ویژه نامه درج می شود.
مستندات تلویزیونی مفصل تری از زندگینامه آن ها نیز در حال ساخت است و بعد از مراسم در اختیار رسانه ها قرار می گیرد. امسال غیر از مسئولین استانی، تعدادی از مسئولین کشوری نیز در این همایش حضور دارند، ضمن اینکه شرکت کنندگان در مجمع جهانی بانوان مروج فرهنگ رضوی ، تعدادی از علما و شخصیت های اهل سنت و مجمع تقریب مذاهب اسلامی و برگزیدگان دوره اول در این مراسم حضور خواهند داشت.
ما به دنبال شبکه سازی بین بانوان خیر و فرهیخته دنیا هستیم، پارسال هشت نفر برگزیده شده اند، و امسال هم هشت نفر. ولی خیرین خیلی بیشتر از این ها هستند. خود ما امسال 120 رزومه از نیکوکاران فرهیخته داشتیم. مسلما در کل دنیا خیلی بیشتر از این ها هستند. ما در صدد هستیم که یک شبکه فراگیر بین المللی برای بانوان نیکوکار و فرهیخته برای انتقال تجربیات و شبکه سازی در موضوعات فرهنگی و فرهنگ سازی نیکوکاری و تکثیر نیکوکاران در سطح دنیا ایجاد کنیم.
یکی از سوالات ما از نیکوکاران این است که شما چه کرده اید و چه می کنید که امثال شما در آینده حداقل ده برابر شوند. فرهنگ سازی و تکثیر نیکوکاران بسیار برای مهم است.
*آقای دکتر این افراد چه داخلی و چه خارجی در چه عرصه هایی فعال بودند؟ 
همه خیر هستند از داخلی ها یک نفر در محور ایثار و شهادت، ضمن اینکه نیکوکار و خیر هم است، فعالیت های نیکوکارانه زیادی داشته است. یک نفر در محور فرهنگی و امور خیریه. یک نفر در امور عمرانی ویک نفر در مدیریت و کارآفرینی سرآمد بوده. اما خارجی ها یک نفر در زمینه محور مدیریت و کارآفرینی، یک نفر در امور فرهنگی، یک نفر در زمینه آموزشی و علمی و پژوهشی و یک نفر در زمینه امور عمرانی سرآمد بوده..
همایش سه شنبه ده مرداد برگزار می شود؟
بله؛ در صبح دهم مرداد در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار می شود.
*آقای دکتر برنامه جنبی هم دارید؟
بله؛ مانند پارسال یک برنامه حرم شناسی و بازدید از موزه ها برای آن ها پیش بینی شده است. یک جلسه با خیرین، نیکوکاران و امدادگران مشهد برایشان پیش بینی شده است که تجربیات نیکوکارانه خودشان را در اختیار دیگران قرار دهند و بحث و تبادل نظر و گفتگو صورت بگیرد، منتهی نه با جمعیت زیاد. در واقع انتقال تجربیات نیکوکارانه به کسانی که در این زمینه علاقه مند و در حال کار هستند. برخی از این ها هم چون خارجی هستند از ما تقاضا کرده اند که خیلی به جلسات متعدد و تفریحی نپردازند، بیشتر از فرصت زیارت استفاده کنند و ما این درخواستشان را اجابت کرده ایم. ضمن اینکه مراسم شب شعر، روز یکشنبه هشت مرداد، ساعت شش تا هشت بعدازظهر در سالن همایش های روابط عمومی آستان قدس رضوی واقع در پارکینگ باب الجواد.ع برگزار خواهد شد.
نمایشگاهی در کنار سالن برگزاری مراسم از اقدامات نیکوکارانه بانوان که اسنادش در مرکز اسناد آستان قدس رضوی جمع آوری شده است، به نمایش در می آید و کسانی که در طول تاریخ خدمات نیکوکارانه ای داشته اند، به جامعه نخبگانی و بانوان فرهیخته و نیکوکار ایران و جهان معرفی شوند.

*آقای دکتر آیا کتاب هم در مورد این خانم ها چاپ می شود یا خیر؟
یک ویژه نامه درباره زندگی نامه این افراد و کارهایشان در دست چاپ است که در مراسم توزیع خواهد شد.
*به چه زبان هایی ؟
فارسی، انگلیسی و عربی و هدایای فرهنگی هم در اختیار مهمانان قرار خواهد گرفت.
و کلام آخر....
آنچه برای ما مهم است و از رسانه ها انتظار داریم، فرهنگ سازی برای موضوع نیکوکاری بانوان است. وقتی در این مورد با شخصیت های مختلف، خانم ها، آقایان و فرهنگ دوستان صحبت می شود، جایش را در ایران و جهان اسلام خالی می بینند و آستان قدس رضوی براساس منشور هفتگانه مقام معظم رهبری با این اقدام سعی کرده این خلأ را پر کند. مهم این است که بدانیم این جریان را بایستی دائما در رسانه ها گوشزد و این شخصیت ها را دائما معرفی و الگوسازی کنیم و جوانان و نوجوانان را به این امر سوق دهیم و به جهان اعلام کنیم. یک بانوی فرهیخته می تواند ضمن انجام وظایف خودش، وظایفی که یک خانم در خانواده به عهده دارد، نقش اجتماعی بسیار فعال و پررنگ در محیط و منطقه خود و چه بسا در دنیا داشته باشد. این الگویی است که ما از زن مسلمان و فرهیخته ارائه می کنیم. رسانه ها این را پررنگ تر کنند و شخصیت های مشابه این اشخاص را در طول تاریخ و در دوره معاصر شناسایی و معرفی کنند، به همین دلیل ما اسم آن را گوهرشاد گذاشته ایم. چون خود ایشان هم شخصیت فرهیخته، ادب دوست و هنر دوست
و نیکوکار بوده است. ولو اینکه سنی مذهب هم بوده است به عنوان خادم امام رضا علیه السلام، مال و وقت و عمرش را گذاشته است و این خدمات نیکوکارانه را انجام داده است و مسجد به این عظمت و باشکوهی را ساخته است که در جهان واقعا از کم نظیرترین مساجد به شمار می رود و موقوفات قابل توجهی برای عمران این مساجد که ششصد سال است آباد است و در حال استفاده است، تدارک دیده است. یعنی این عقل مدیریتی و این تدبیر و هوشمندی در این بانوی نیکوکار متجلی است و ما دائما باید این ها را معرفی کنیم و امثال این افراد را در طول تاریخ شناسایی کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار