افزایش حمل و نقل مسافر توسط خودروهای شخصی، محرومیت از بیمه و فقدان یارانه های دولتی از مهمترین مشکلات صنف رانندگان تاکسی در قزوین است.
کد خبر: ۴۶۷۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱ 26 July 2017
میثم مالمیر: با توجه به مشکلات اقتصادی که امروزه در جامعه حاکم است، نبود سیاست گذاری های مشخص و مدیریت مشاغل باعث شده تا فرد بیکار به دلیل موفق نشدن در پیدا کردن شغل مناسب، خود را با دیگر فعالیت های اقتصادی هماهنگ کند به همین دلیل مشاغلی که آسان تر و کم هزینه تر باشد در الویت انتخاب فرد بیکار قرار می گیرد.

این روزها تقاضا برای فعالیت در واحدهای صنفی، مسافرکشی و خرید و فروش ماشین رو به افزایش است و این موضوع سبب شده تا با ازبین رفتن تعادل میان عرضه و تقاضا، فعالیت اقتصادی با افزایش منابع و نابودی مواجه شود.

در این میان شغل رانندگی تاکسی و مسافرکشی از همه مظلوم تر واقع شده چراکه از هرگونه تایید و گذر از مراحل بوروکراسی معاف است و فرد می تواند با خودروی شخصی خود نسبت به جابجایی مسافران درون شهری اقدام کند.

این موضوع موجب شده علاوه بر فعالیت بیش از ۳ هزار و ۸۰۰  دستگاه خودروی تاکسی در قزوین، حجم قابل توجهی از مسافرکشان شخصی در کنار آنها رقابت کنند و به لحاظ گسترش این کار در سال های اخیر، معیشت رانندگان تاکسی در معرض خطر قرار گرفته که در این گزارش بخشی از مشکلات رانندگان تاکسی در شهر قزوین بازگو می شود.

درآمد کم، هزینه های سرسام آور

یک راننده تاکسی در شهر قزوین به خبرنگار گفت: هر راننده تاکسی اگر فعالیت متوسطی داشته باشد، باید در هر ماه روغن گریبکس خودرو را تعویض کند که هزینه آن برای خودروهای معمولی ۶۰ هزار تومان و برای خودروهای آریو ۱۰۰ هزارتومان است.

اگر راننده ای هم از تعویض روغن امتناع کند، قطعا با قفل شدن سیستم موتوری ماشین روبرو شده و هزینه آن به مراتب بیشتر می شود.

علیرضا کبابی زادگان گفت: در گذشته رانندگان تاکسی از سوبسیدهای دولتی برخوردار بودند و درهر دوره معین، لاستیک و بنزین دریافت می کردند اما در حال حاضر با آزاد شدن قیمت سوخت و نداشتن کمترین امکانات دولتی، کسب درآمد برای رانندگان تاکسی دشوار شده و درآمد راننده تاکسی با متوسط روزانه  ۴۰ هزارتومان ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان می شود که با واریز کردن بیمه و تعویض روغن و هزینه های جانبی، یک میلیون تومان برایش باقی میماند که بااین مبلغ باید اجاره خانه، شهریه تحصیلی فرزندان و خوراک و پوشاک خانواده تامین شود.

معضل مسافرکشی توسط خودروهای شخصی

عضو هیئت مدیره سازمان تاکسیرانی قزوین گفت: مسافرکشی توسط خودروهای شخصی یکی از مهمترین مشکلاتی است که دامنه فعالیت آن در قزوین به مراتب بالاتر از استان های دیگر است و این پدیده اکنون به عنوان معضل بزرگی در صنف تاکسی شناخته می شود و باعث شده تا معیشت این قشر عظیم تحت تاثیر قرار گیرد.

نبود امنیت شغلی رانندگان تاکسی

محمدحسین ولایی ها گفت:اگرشغلی امنیت و جایگاه اجتماعی داشته باشد، هرگز مورد تعرض دیگر افراد قرار نمی گیرد به عنوان مثال شخصی که می خواهد کارمند شود باید ابتدا مراحل استخدام را طی کند، کسی که خواهان کسب و کار است باید ابتدا برای دریافت جواز اقدام کند اما برای حمل و نقل مسافر یا به عبارتی دیگر مسافرکشی، نیازی به هیچ یک از این موارد نیست و هر فردی با یک خودروی شخصی می تواند به راحتی جلوی پای شهروندان توقف کرده و به مقصد مورد نظر حرکت کند و این موضوع باعث شده تا راننده هر روز با استرس های فراوانی روبرو شود و کسب درآمد را در رقابت با خودروهای شخصی پیش ببرد.

نداشتن امنیت روانی و کاهش کیفیت خدمات

وی افزود:به هم خوردن تعادل فکری وروانی راننده، کاهش کیفیت خدمات، از دست دادن انگیزه و پیامد های سوء دیگر در بین رانندگان تاکسی، همگی ناشی از نداشتن امنیت لازم در شغل آنهاست. جالب تر اینکه در ایستگاه های تاکسی هم راننده از امنیت لازم برخوردار نیست و راننده شخصی در پیش چشمان او مسافر سوار می کند.

سفره رانندگان، گنجایش این همه بیکار را ندارد!

ولایی ها با اشاره به اینکه مسئولان استان قزوین شرایط رانندگان تاکسی را درک نمی کنند عنوان کرد: همین که حرف از مسافرکشان شخصی به میان می آید، کمبود شغل و موضوع بیکاری مطرح میشود که مردم به خاطر بیکاری مسافرکشی می کنند اما سوال اینجاست؛ آیا مسئولان قبول می کنند که شخصی حقوق ماهیانه آنها را نصف کند و درکنارشان یک صندلی بگذارد؟ چرا هر شخصی که بیکار می شود نمی تواند برای خودش کسب و کار ایجاد کند، همسفره راننده تاکسی می شود؟

وی اظهار داشت : موضوع زمانی بغرنج می شود که فرهنگسازی در این خصوص انجام نمی شود و اتفاقا مردم تمایل بیشتری به سمت رانندگان شخصی دارند. درحالیکه از منظر انتظامی، امنیت مسافر در تاکسی به مراتب بیشتر است چراکه هرخودرو تاکسی کد سرویس و پلاک مخصوص به خود را دارد و به راحتی قابل پیگیری است لذا از ماموران انتظامی، صدا و سیما و هر نهاد فرهنگ ساز دیگرخواهشمندیم به این موضوع ورود پیدا کنند و در بازگو کردن مشکلات موجود پیش قدم باشند.

۸۰۰ خانوار محروم از بیمه!

عضو هیئت مدیره سازمان تاکسیرانی شهر قزوین در ادامه گفت:بیمه رانندگان تاکسی از دیگر مشکلات این قشر است و امروز در همه کشور دیده می شود به طوری که بیمه رانندگان تاکسی از سال ۹۲ قطع شد و همچنین آن دسته از رانندگانی که تعداد آنها تقریبا ۶۰ نفر است با توجه به پرداخت بیمه های خود از سال ۹۰، اکنون بدون دلیل بیمه آنها قطع شده و مسئولان هم می گویند اسم رانندگان در سایت موجود نیست. درحالی که شخص از سال ۹۰ به مدت ۵ سال در لیست بیمه قرار داشت و چنین موضوعی توجیه منطقی ندارد.

ولایی تاکید کرد:نداشتن بیمه برای رانندگان تاکسی باعث شده تا حدود ۸۰۰ خانوار از پوشش بیمه محروم باشند و با مراجعه روزانه خود به متولیان بخش حمل و نقل درون شهری، پیگیر مشکلات خود هستند.

دردسرهای قسط یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومانی «آریو»!

مدیر تعاونی تاکسیرانان ضمن اشاره به معضل جدید خودروهای آریو توضیح داد: خودروهای جدید آریو با قیمت ۶۰ میلیون تومان به واسطه سازمان تاکسیرانی به رانندگان تاکسی تحمیل شد و اکنون همین رانندگان که جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ نفر را تشکیل داده اند، باید ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان قسط پرداخت کنند.

در شرایطی که راننده تاکسی باید اجاره منزل را پرداخت و کالاهای مایحتاج زندگی را تامین کند با این وضعیت کسب وکار درمانده شده و هیچکدام از وعده مسئولان از قبیل ایجاد شغل خاص برای خوردوهای تاکسی و مزایای جانبی خبری نیست.

رنگ نارنجی، فرزند نوظهور تاکسی ها!

ولایی ها با تاکید بر اینکه مشکل دیگر رانندگان تاکسی در شهر قزوین ۳ رنگ بودن خودروهاست، افزود: مصوبات سازمان تاکسیرانی ۲ رنگ را پیشنهاد کرده که یکی زرد خورشیدی با شطرنجی مشکی(برای خودروهای خطی و گردشی) و دوم سبز فسفری با شطرنجی مشکی برای بانوان است؛ اما رنگ نارنجی آن که امروزه در آژانس ها مورد استفاده قرار می گیرد باعث شده تا فرد هنگام تردد به مانع بزرگی به نام پلیس راه برخورد کند زیرا این رنگ هنوز برای خیلی از استانها گمنام است و دربیشتر مواقع پس از جریمه شدن و ساعت ها معطلی در زیرآفتاب، با تماس سازمان تاکسیرانی شهر قزوین می تواند رنگ نارنجی را توجیه کند.

عضو هیئت مدیره سازمان تاکسیرانی یادآورشد: این تبعیض ها باعث شده تا امروزه تاکسی زرد با قیمت ۴۵ میلیون تومان به فروش برسد اما همان خودرو با رنگ نارنجی ۱۰ میلیون زیر قیمت فروخته شود. حتی این خودروها اجازه فعالیت در سطح شهر را ندارند و تنها می بایست درون آژانس ها کار کنند.

هزینه هایی که فرد انجام می دهد به مراتب همانند دیگر خودروهاست ولی درآمد آن بسیار پایین است.

نبود سازوکار قانونی برای برخورد با مسافرکشان شخصی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین در پاسخ به این سوال که سرانجام اقدامات قضایی برای برخورد با مسافرکش های شخصی به کجا رسید، پاسخ داد: سازمان تاکسیرانی قدرت قهریه و برخورد با خودروهای شخصی را ندارد و این موضوع نیازمند دستور قضایی است.

این برخوردها باید از طریق سازمان پلیس راهور انجام شود که دلیل آنها برای دخالت نکردن در این موضوع، مشکلات معیشتی افراد و بیکاری آنها از کارخانجات است.

عبدالعلی دربندی زاده گفت: در این خصوص مکاتبات زیادی با دادستان عمومی و انقلاب قزوین صورت گرفته ودستوراتی مبنی بر همکاری پلیس راهور درحل این مشکل داده شده که این دستور برای ۴ ایستگاه شامل، تقاطع ولیعصر، میدان آزادی، تقاطع بازار و میدان ۲۲ بهمن که به عنوان خط قرمز تاکسیرانی محسوب می شود.

تقویت حمل ونقل عمومی و کاهش مشکلات این بخش نیازمندحمایت جدی از رانندگان تاکسی در ابعاد مختلف است و در این میان رسیدگی و توجه به معیشیت و رفع نیازهای روزانه رانندگان تاکسی و ساماندهی مسافر کش های شخصی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار