هشدارهای کنگره ملی سرطان:
کنگره ملی سرطان طی روزهای 21 و 22 خردادماه با حضور اساتید و کارشناسان مختلف حوزه سرطان در بیمارستان رضوی برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳ 13 June 2015
به گزارش تابناک از خراسان رضوی و به نقل از ستاد خبری کنگره ملی سرطان، یک متخصص رادیوتراپی و انکولوژی در این کنگره گفت: به طور کلی در دنیا بیماری سرطان به علت افزایش جمعیت و افزایش سن امید به زندگی رو به افزایش است.

دکتر مهدیه دیانی افزود: در ایران نیز علاوه بر این دو عامل ، تبعیت از سبک زندگی ماشینی اثرگذاری بیشتری در گسترش و شیوع سرطان ها داشته است.

وی بیان کرد: سرطان پستان در ایران اوضاع کمی متفاوت تر از کشورهای توسعه یافته دارد به طوری که سن ایجاد سرطان پستان در این کشور یک دهه جلوتر از دیگر کشورهاست

وی اظهار کرد: سرطان پستان تهدید بزرگی بر سلامت زنان است و بر اساس گزارش سایت مرکز تحقیقات درمان سرطان های توپر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این بیماری شایع ترین سرطان در زنان است که 32 درصد از موارد سرطان زنان را شامل می شود.

این متخصص ادامه داد: از مشکلاتی که برای تشخیص این نوع از سرطان وجود دارد این است که این سرطان در سنین جوانی اتفاق می افتد و تشخیص در آن شرایط بسیار مشکل است.

وی بیان کرد: متاسفانه در سطح کشور اقدامات کنترل و غربالگری مناسب انجام نمی گیرد، فرهنگ‌سازی در این خصوص انجام نگرفته و دانش زنان در زمینه شناسایی این نوع سرطان کم است.

دکتر دیانی گفت: به علت عدم وجود سیستم غربالگری مناسب در کشور، سرطان های پستان در ایران در مراحل پیشرفته شناسایی می‌شوند و این در حالیست که عامل تشخیص زودهنگام برای درمان سرطان فوق العاده مهم است.

وی یادآور شد: به علت تشخیص دیرهنگام سرطان پستان در کشور، مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز در ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بالاست.

وی گفت: بر اساس آمار منتشر شده 24 درصد زنان ایرانی به ویژه در رنج سنی 40 تا 50 سال مبتلا به سرطان پستان هستند لذا زنان بالای 40 سال حتما باید سالانه ماموگرافی انجام دهند، از این رو توصیه می شود که رسانه ها و جامعه پزشکی بیشتر در خصوص این موضوع اطلاع رسانی کنند.

تشخیص دیرهنگام سرطان پستان / سرطان؛ سومین عامل مرگ و میر در ایران / سرطان‌زایی فست‌فود و کنسرو
رشد 200 درصدی ابتلا به سرطان در کشور طی 15 سال

یک متخصص جراحی مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این کنگره گفت: ابتلا به سرطان در کشور ما طی 15 سال اخیر با افزایش 200 درصدی همراه بوده است و امروزه سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشورمان به شمار می آید.

غلامرضا بهادرخان با بیان اینکه مهمترین علت افزایش سرطان را می توان تغییر هرم سنی دانست، افزود: سرطان ها در سنین بالاتر بیشتر بروز می کنند و جامعه ما نیز به سمت افزایش سن و میانسالی حرکت می کند و به تبع آن بیشتر درگیر این بیماری خواهد بود.

وی بیان کرد: عامل دیگری که آمارهای سرطان را در کشور صعودی نشان می دهد، ارتقاء امکانات تشخیصی و آگاهی بیشتر مردم نسبت به سرطان ها است زیرا در گذشته گفته می شد که بیمار به مرگ طبیعی فوت کرده است در حالی که علت بیماری و مرگ تشخیص داده نشده بود.

وی با بیان اینکه عوامل فیزیکی زیادی همچون انواع اشعه ها از جمله عوامل مؤثر بر افزایش سرطان است، افزود: در گذشته، افراد فقط در برابر اشعه های نور خورشید قرار داشتند، در حالی که امروزه انواع امواج رادیویی و مغناطیسی روی بدن افراد اثر می گذارد از سوی دیگر عوامل شیمیایی که در تغذیه افراد وجود دارد نیز از دیگر عوامل محسوب می شوند.

وی چهارمین عامل موثر بر افزایش سرطان را کاهش فعالیت دانست و گفت: در حقیقت، سبک زندگی به سمتی حرکت کرده که افراد کمتر ورزش می کنند و این سبک زندگی افراد را به سمت چاقی سوق می دهد لذا وزن بالا نیز از دیگر عوامل سرطان شناخته شده است.

وی افزود: فست فودها و غذاهای پر چرب و کنسروها که دارای نگهدارنده های سرطان زا هستند، همگی از عوامل شیوع سرطان محسوب می شوند.

تومورهای مغز و سیستم عصبی جزو 10 سرطان شایع در ایران

دانشیار رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این کنگره گفت: بر اساس گزارش های ارایه شده موارد بروز ثبت سرطان در کشور ما تومورهای مغز و سیتم عصبی جزو ده سرطان شایع میان زنان و مردان است.

دکتر کاظم انوری افزود: کلینیک و پاراکلینیک در تشخیص صحیح انواع تومورهای مغزی مکمل یکدیگر هستند و همکاری بین رشته ای چند تخصصی به ویژه بین نوروسرجری، انکولوژی، رادیولوژی، پاتولوژی، نورولوژی به تشخیص و مدیریت درمان بهتر این بیماری کمک خواهد کرد.

وی افزود: از نظر درمانی برخی تومورهای خوشخیم مانند مننژیوما یا تومورهای هیپوفیز که تحت درمان جراحی یا بدون درمان تکمیلی قرار گیرند احتمال موفقیت بالا است، برخی تومورها مانند گلیومای گریدبالا علیرغم جراحی رادیوتراپی و کموتراپی احتمال عود زیاد است.

انوری گفت: علیرغم سیر بسیار تهاجمی برخی از این تومورها معمولا در محل اولیه خود عود می کنند و احتمال عود بیماری در نقاط دورتر از محل اولیه و یا سایر نواحی سیستم عصبی مرکزی ناچیز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در سالیان گذشته تحقیقات گسترده ای در حوزه نوروسرجری و نوروانکولوژی بر روش های درمانی تومور انجام شده است که احتمال کنترل موضعی را افزایش می دهد.

وی افزود: از جمله این روش ها می توان به استفاده از تکنیک های بهتر جراحی، تصویربرداری حین عمل، استفاده از جراحی کم تهاجمی، افزایش دوز رادیوتراپی با استفاده از روش های سه بعدی یا IMRTدر طراحی درمان، تجویز عوامل دارویی برای افزایش حساسیت به رادیوتراپی را نام برد.

تشخیص دیرهنگام سرطان پستان / سرطان؛ سومین عامل مرگ و میر در ایران / سرطان‌زایی فست‌فود و کنسرو

جامع نگری در حوزه سرطان راهی برای پیشگیری از ابتلا

عضو هیئت علمی بیمارستان خاتم الانبیاء و دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در این کنگره گفت: ابتلا به سرطان افزایش یک باره ای در کشور داشته و این موضوع بسیار نگران کننده است.

دکتر امیر قائمی افزود: برگزاری این همایش ها باعث آشنایی با سیر و گستره افزایش سرطان و هرم جمعیتی مبتلا به این بیماری شده و مطمئنا باعث جامع نگری محققان و جامعه پزشکی کشور و در نتیجه، بهبود شرایط و وضعیت سرطان کشور می شود.

وی مهمترین سودآوری کنگره های این چنینی را هم افزایی ها برای تمام افراد جامعه پزشکی و درمانی کشور بیان کرد و گفت: قطعا جامع نگری در حوزه سرطان نتایج مفیدی را در افزایش راندمان درمان بیماران سرطانی و تدوین روش های پیشگیری ایجاد می کند.

وی بیان کرد: از آن جا که استان خراسان رضوی را می توان قطب علمی و پزشکی کشور دانست، ورود بیمارستان فوق تخصصی رضوی به عرصه های آموزشی و پژوهشی حوزه سرطان در افزایش سطح علمی پزشکان شرق کشور و در نهایت کل کشور با توجه به پتانسیل بیمارستان رضوی بسیار مؤثر واقع خواهد شد.

فقدان برنامه مشخص برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

متخصص و جراح کلورکتال بیمارستان رضوی نیز در این کنگره گفت: در زمینه پیشگیری از سرطان های کلورکتال (روده بزرگ) تا به حال کاری انجام نشده به جز موارد خاص و معدود و برنامه مشخصی در این زمینه وجود ندارد و بیشتر تمرکز متخصصان بر روی درمان بوده است.

دکتر رضا روشن روان افزود: به دلیل شیوع این بیماری و کاهش سن ابتلا به آن، پزشکان و محققان بیشتر مشغول درمان سرطان هستند و هنوز فعالیت منسجمی برای گسترش و ترویج روش های پیشگیری انجام نشده است.

وی ادامه داد: شیوه معمول پیشگیری از سرطان روده بزرگ در دنیا به این صورت است که افراد جامعه بعد از 50 سالگی کولونوسکوپی می شوند و این جزو برنامه بیمه ای افراد می باشد و به صورت رایگان انجام می شود اما در ایران متاسفانه این درمان تحت پوشش بیمه نیست و قیمت آن برای عموم مردم گران است.

وی افزود: از طرف دیگر بسیاری از مردم آگاهی لازم نسبت به انجام کولونوسکوپی بعد از سن 50 سالگی ندارند، بنابراین پیشگیری در کشور ما در مرحله مقدماتی و ضعیف قرار دارد و به ندرت افراد این کار را انجام می دهند که آن هم با هزینه شخصی خود انجام می گیرد.

وی در خصوص انجام این شیوه تشخیصی توضیح داد: کولونوسکوپی در هر مرکزی که متخصص گوارش داشته باشد قابل انجام است، هر فرد سالم بعد از 50 سالگی و هر فردی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارد، بعد از 40 سالگی باید کولونوسکوپی را انجام دهد تا از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.

دکتر روشن روان با اشاره به اینکه کولونوسکوپی یک روش ساده ای است که برای راحتی بیمار از بی هوشی خفیفی استفاده می شود، خاطر نشان کرد: کولونوسکوپی به صورت سرپایی انجام می شود و حدود 15 دقیقه زمان می برد اما آنچه تاکنون مانع گسترش این روش تشخیصی بوده، عدم آگاهی مردم است.

متخصص و جراح کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این کنگره گفت: تنها عاملی که به طول عمر بیماران سرطان های روده بزرگ کمک می کند، جراحی است و شیمی درمانی و رادیوتراپی به عنوان درمان های کمکی استفاده می شوند و تا به امروز جراحی نقش اول را داشته است.

دکتر حسین یوسف فام افزود: تمام تلاش این است که بتوانیم در کنار افزایش طول عمر بیمار، کیفیت زندگی را نیز بهبود ببخشیم، پیشرفت های زیادی در این زمینه صورت گرفته و امروز تشخیص و درمان سرطان با دقت بیشتری صورت می گیرد تا بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد.

وی بیان کرد: درباره شناسایی سرطان با دو مرحله شروع بیماری و شروع علایم مواجه هستیم، در مرحله شروع بیماری، غده ی سرطانی به شکل یک پلیپ بسیار کوچک در روده ایجاد می شود و 10 سال طول می کشد تا این پلیپ تبدیل به سرطان شود.

به گفته وی در این مرحله، اگر پلیپ بیمار از طریق غربال گری تشخیص داده شود به راحتی می تواند بدون هیچ عارضه ای درمان شود بنابراین توصیه می شود افراد بالای 50 سال به صورت مرتب مورد بررسی سرطان روده قرار بگیرند.

وی ادامه داد: مرحله دوم شروع علائم بیماری است که در این مرحله نیز اگر تشخیص سریع صورت بگیرد، امکان درمان های مؤثر وجود دارد اما عموما برخی علائم سرطان روده مثل خون ریزی مقعدی با علایم بیماری هایی همچون هموروئید اشتباه گرفته می شود و با انجام درمان های سطحی هموروئید، زمان مؤثر برای درمان سرطان از بین می رود.

دکتر حسین فام علت اصلی شیوع سرطان روده ی بزرگ را تغییر سبک زندگی مردم دانست و افزود: کاهش فعالیت، کمبود ورزش در جامعه، کاهش مصرف فیبر غذایی و افزایش مصرف مواد سرطان زا مثل فست فودها و مواد حاوی نیترات، کاهش مصرف موادی حاوی آنتی اکسیدان مثل سبزیجات تازه و عوامل محیطی همچون وجود اشعه های مضر و دود و سرب و مواد سرطان زای شیمیایی موجود در هوا همگی از جمله عوامل مؤثر برشیوع سرطان است.

تشخیص دیرهنگام سرطان پستان / سرطان؛ سومین عامل مرگ و میر در ایران / سرطان‌زایی فست‌فود و کنسرو

ماشینی شدن زندگی مردم خطر افزایش سرطان ریه و کولورکتال را افزایش می دهد

استادیار بخش جراحی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش گفت: با توجه به تغییر سبک زندگی مردم و تبعیت از زندگی ماشینی در آینده با افزایش بیشتر سرطان های ریه و کولورکتال روبرو خواهیم شد.

دکتر علی محمد بنان زاده افزود: اگر چه سرطان معده هنوز هم در مردان ایرانی جزو شایع ترین سرطان هاست اما با تغییر رویه و سبک زندگی مردم و به ویژه استفاده از غذاهای پرچرب و با پروتئین زیاد و همین طور روند زندگی ماشینی و آلودگی هوا سرطان های ریه، کولون و رکتوم رو به افزایش است.

وی بیان کرد: متاسفانه مردم نسبت به بیماری سرطان اطلاعات کافی ندارند در صورتی که در مورد سرطان هایی مثل سرطان کلون و رکتوم بیمار درد خاصی را احساس نخواهد کرد مگر این که سرطان خیلی پیشرفت کرده باشد.

وی گفت: اگر بیمار نسبت به اوضاع اجابت مزاج خود دقت کافی را داشته باشد، یا به وجود خون در مدفوع دقت کرده و سریع به پزشک گزارش دهد، ممکن است بتوان سرطان را در مراحل اولیه شناسایی کرد و از وخیم شدن اوضاع جلوگیری کرد.

وی در خصوص درمان سرطان در مراکز درمانی مطرح در دنیا گفت: در مراکز درمانی پیشرفته دنیا بیمار تحت حمایت یک تیم پزشکی درمان می شود که این موضوع در خصوص سرطان بیشتر مورد نیاز است.

با مشاهده نخستین علایم خطر به متخصص مراجعه کنید

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این کنگره گفت: فارغ از تغییر سبک زندگی و تغییر تغذیه، بهتر است با دیدن کوچکترین علامت به پزشک مراجعه کنند.

دکتر احمد ایزد پناه افزود: افراد با مشاهده علایمی مثل خون ریزی در زمان دفع، دل دردهای مبهم، تغییر در رنگ چهره و گرایش به سفیدی و رنگ پریدگی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند تا تشخیص در زمان مناسب انجام شود.

وی در ارتباط با شیوع سرطان در ایران و اقدامات مطالعاتی پیرامون آن اظهار داشت: متاسفانه شیوع سرطان در جامعه در حال زیاد شدن است و از سال قبل که این مسأله مشاهده شد، بحث بیماریابی را در کل جامعه مطرح کردیم که بر اساس آن، قبل از اینکه علایم بیماری در افراد ظاهر شود، علت یابی کنیم.

ایزد پناه ادامه داد: برای علت یابی سرطان، بیماران مراجعه کرده به بیمارستان را در دو دهه اخیر مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم در دهه دوم، میزان ابتلا به سرطان بسیار بیشتر شده است؛ شاید بتوان علت آن را تغییر ذائقه ایرانی از نظر غذا دانست زیرا در دهه اخیر افراد از گیاه خواری و خوردن میوه و سبزیجات تازه، به مصرف گوشت و روغن های اشباع شده تغییر مسیر داده اند.

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص برنامه های شناسایی بیماران گفت: افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا به این بیماری هستند جزو افراد پر خطر محسوب می شوند و باید 10 سال زودتر از زمان مبتلا شدن فرد اول، مورد بررسی قرار بگیرند.

وی افزود: این بررسی هر پنج سال یکبار باید انجام شود و برای سایر افراد جامعه نیز یک آزمایش ساده بر روی محتوای روده بزرگ انجام شود که اگر علایم گویای ابتلا به پلیپ مشاهده شد فرد برای درمان صحیح باید به متخصص ارجاع داده شود.

ایزد پناه افزود: اگر در این مرحله فرد شناسایی شود، با یک درمان بسیار ساده می توان ریشه بیماری را از وجود فرد از بین برد و از بروز سرطان پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: هزینه بررسی در کل جامعه، بسیار پایین است زیرا آزمایش بسیار ساده ای بر روی نمونه مدفوع انجام می شود و بسیار ارزان تمام می شود اما کرونوسکوپی درمان گرانی است و تنها باید افرادی که احتمال پلیپ روده دارند آن را انجام بدهند.

تشخیص به موقع راه نخست درمان سرطان

یک متخصص جراحی مغز و اعصاب نیز در این همایش گفت: در درمان سرطان، تشخیص به موقع و زودهنگام حرف اول را می زند.

دکتر حمیدرضا اقبالی افزود: سرطان های مغز و اعصاب اگر چه جزو سرطان های شایع نیستند؛ اما عمدتا جزو سرطان های پرخطر به شمار می روند که عمدتا در صورت عود پس از انجام اقدامات لازم بهترین روش جراحی مجدد است.

وی اظهار کرد: جراحی نیز عوارضی به همراه دارد اما معمولا تومورهای بدخیم عود کننده تا چهار بار جراحی را نیز نیاز دارند و پزشکان باید متوجه باشند که گاهی تجویز روش های دیگر و پرهیز از جراحی مجدد عواقب بدی چون مرگ را برای بیمار به همراه دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما مردم تا زمانی که درد امانشان را نبرد و کارد به استخوان نرسد برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه نمی کنند؛ این فرهنگ باید عوض شود چون در درمان سرطان ها این مراجعه دیرهنگام بدترین لطمات و صدمات را به بیمار وارد خواهد کرد و درمان را سخت و مشکل می کند.

وی یکی از چالش های پیش روی تشخیص برای جراحی مجدد بیمار را تشخیص افتراق بین بافت های مرده و بافت تومورال دانست و گفت: امروزه روش های اسکن پزشکی هسته ای که در بیمارستان رضوی نیز وجود دارد در این زمینه های خیلی کمک خواهد کرد علاوه بر این استفاده از سی تی اسکن با تزریق و MRI با تزریق وریدی نیز بسیار مناسب است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار