سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مراسم آیینی قوچ گذار برای اولین بار در کشور و در شهرستان کلات برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۷۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ 02 August 2017
به گزارش تابناک خراسان رضوی، محمدرحیم رهنما با بیان این مطلب افزود: مراسم قوچ گذار جشنی بسیار ریشه دار و کهن محسوب می‌شود که در باستانی ترین نوشته های جهان به نیکی از آن یاد شده است و برپاکنندگان آن نیز ستوده شده اند.
او افزود: مراسم آیینی قوچ گذار برای اولین بار در کشور و در شهرستان کلات خراسان رضوی برگزار می‌شود در این مراسم بازی های محلی، موسیقی و رقص محلی و آیینی تدارک دیده شده است و با توجه به اینکه برای اولین بار این مراسم آیینی برگزار می‌شود جذابیت‌های ویژه ای خواهد داشت ضمن اینکه مراسم آیینی قوچ گذار به عنوان مراسمی آیینی به زودی در فهرست آثار معنوی به ثبت خواهد رسید.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مراسم آیینی قوچ گذار روز یکشنبه 15مرداد ماه با مشارکت فرمانداری و بخشداری شهرستان کلات برگزار می‌شود.
گفتنی است در مراسم آیینی قوچ گذار بانیان مراسم که همان صاحبان گله‌ها هستند محل مناسبی را در نظر گرفته و از دوستان و آشنایان خود دعوت می کنند این مراسم از صبح زود و با ساز و دهل محلی آغاز می‌شود.همراه این ساز رقص چوب که رقص محلی نیز است صورت می‌گیرد.
همچنین گله داران در این مراسم از چوپان خود تقدیروتشکر می‌کنند و در صورت به توافق رسیدن گله دار با چوپان همان چوپان مجدد گله را به مدت یک سال دیگر محافظت می‌کند و در صورتی که به توافق نرسند چوپان جدیدی این مسئولیت را عهده دار می‌شود.
گله دارها در این مراسم فتیر که با روغن زرد توسط زنان تهیه شده در مکان جشن جمع کرده و بین چوپانها تقسیم می‌کنند وهر گله دار با توجه به تعداد گله خود کله قند هم به چوپان خود می‌دهد از سنت های دیگر این مراسم آیینی برگزاری کشتی چوخه و در بعضی مواقع اسب دوانی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار