کد خبر: ۴۷۱۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵ 03 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران درموضوع حج و اقدامات عربستان سعودی درخصوص زائران ایرانی حج امسال گفت: بنده در طول سالهای گذشته همواره تلاش کرده ام که دیپلماسی حج، بر دیپلماسی عمومی دو کشور ایران وعربستان تاثیرگذار باشد و معتقد هستم دو کشور می بایست بعنوان دو کشور تاثیرگذار درجهان اسلام و منطقه، مسائل خود را حل و فصل نمایند و اختلافات را کاهش دهند.

وی ادامه داد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران درموضوع حج نیز بر مبنای حل مشکلات بوده است و ما هیچ وقت، به دنبال تعطیلی حج نبوده ایم و سال گذشته نیز، اگر شرایط مطلوب و مناسب را برای زائران ایرانی فراهم می کردند، قطعا به حج مشرف می شدیم.

حجت الاسلام قاضی عسگر در خصوص تصمیم اعزام زائران ایرانی به حج سال ۹۶ اظهار کرد: پس از آنکه دعوتنامه ای از سوی وزیر حج کشور عربستان، برای اعزام زائران ایرانی دریافت داشتیم، ما نیز متعاقباً از آن استقبال کردیم و پس از چندین جلسه بحث و گفتگو، با تفاهم طرفین، برنامه های حج از سوی ایران آغاز شد. مقام معظم رهبری(حفظه الله) نیز در سخنان شان، براین مطلب که برگزاری حج ۹۶ تصمیم همه مسئولان نظام است و همه برای آن زحمت کشیدند تصریح فرمودند: امروز زائران ایرانی، با کمال آرامش و عزت، عازم حرمین شریف خواهند بود.

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: کشور میزبان هم تاکنون، به قول هایی که وعده داده بود، پایبند بوده و با شروع پروازهای زائران ایرانی نیز، در اولین گام نشان داد که به تعهدات خود ملتزم است و معاون وزیر حج عربستان، از نخستین کاروان زائران ایرانی، اعزامی از استان هرمزگان، درفرودگاه مدینه منوره، استقبال کرده و به آنها شاخه گل اهدا نموده است که امیدواریم این روند، تا پایان مراسم حج امسال ادامه یابد و زائران به راحتی اعمال خود را انجام دهند و به کشور بازگردند.

قاضی عسگر افزود: البته درحال حاضر ایران وعربستان  به دلیل برخی مسائل پیش آمده، ارتباط دیپلماتیک ندارند، با این حال معتقد هستم، در خصوص حل اختلافات سیاسی دو کشور، مذاکره بهترین شیوه است و دیپلماسی حج، می تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

در خصوص حل اختلافات سیاسی دو کشور، مذاکره بهترین شیوه است و دیپلماسی حج، می تواند در این زمینه تأثیرگذار باشدنماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با ابراز امیدواری نسبت به این موضوع که، با سفر زائران ایرانی به حج و تقویت ارتباطات، زمینه برای حل اختلافات بین کشورهای عربستان و جمهوری اسلامی ایران فراهم خواهد شد، افزود: امسال ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی به حج مشرف خواهند شد و همه تدابیر و هماهنگی های لازم، برای برگزاری حجی توأم با عزت، احترام و کرامت، برای حجاج محترم لحاظ شده است.

حجت الاسلام قاضی عسگر در خصوص حفظ امنیت و حرمت زائران ایرانی در حج امسال بیان کرد که، شعار حج امسال،«حج، معنویت، اقتدارملی وهمبستگی اسلامی است»؛ بنابراین، نگاه جمهوری اسلامی ایران به حج ؛ نگاهی فرا مذهبی و فرا فرقه ای خواهد بود  و معتقد هستیم همکاری و هماهنگی کشورهای اسلامی در تجمع عظیم حج، می تواند به حل بسیاری از مشکلات جهان اسلام کمک نماید.

وی عنوان کرد: همچنین حضور گسترده مسلمانان در موسم حج، بیانگر قدرت و اقتدار جهان اسلام نیز خواهد بود؛ کشورهای اسلامی باید تلاش کنند از فرصت حج و ظرفیت های سیاسی و فرهنگی این کنگره عظیم، برای بهبود روابط و هم فکری پیرامون حل مشکلات خود و نیز کمک به رونق اقتصادی کشورهای اسلامی، استفاده نمایند.

قاضی عسگر ادامه داد: هدف ما از حضور در حج نیز، همین موضوع، یعنی، تبلیغ در راستای وحدت امت اسلامی است؛ قدرت های خارجی برای ایجاد  اختلاف میان کشورهای اسلامی، به ویژه کشورهای منطقه و نیز مشوش جلوه دادن چهره اسلام، تلاش بسیاری می کنند و امروزه جهان اسلام، گرفتار توطئه های پیچیده ای است که هدف همه آنها، دامن زدن به اختلافات، بین مسلمانان شیعی و اهل تسنن و نیز کشورهای اسلامی است؛ لذا می بایست، دست دردست یکدیگر، فتنه ها و توطئه های دشمنان را خنثی نماییم.

وی با اشاره به اینکه، معنا ندارد مسائل فرقه ای را بپذیریم و با اشاره به جنایت های صورت گرفته در عراق، سوریه، لیبی و یمن و برعلیه مسلمانان مظلوم، یادآور شد: منشأ این درگیری ها، توطئه های قدرت های شیطانی هستند و می باید کشورهای اسلامی، نسبت به توطئه های دشمنان، که وحدت امت اسلام را برنمی تابند؛ هوشیار و آگاه باشند.

حجت الاسلام قاضی عسگر، همچنین به برخی هماهنگی ها و توافقات دوطرفه در برگزاری مراسم ها و تجمعات حج امسال، از جمله مراسم برگزاری دعای شریف کمیل اشاره کرد و افزود: بنای ما بر این نیست که کاری را انجام دهیم که خلاف امنیت حرمین شریفین باشد؛ به دلیل برخی مشکلات که از سوی مسئولان کشور سعودی مطرح شده بود، امسال مراسم دعای روح بخش کمیل، در هتل های محل اسکان زائران ایرانی، در شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه برگزار خواهد شد و ان شااالله برای سال های بعد، در این خصوص مذاکره خواهیم کرد.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان این مطلب که، دو طرف می بایست در خصوص حج، به تفاهم برسند؛ ادامه داد: برخی مسائل، مربوط به شرایط و ضوابط کشور عربستان سعودی است که می بایست رعایت شوند، کما اینکه، اتباع خارجی ای هم، که به ایران سفر می کنند، می بایست ضوابط و شرایط ایران اسلامی را رعایت نمایند.

قاضی عسگر گفت: در بُعد فقهی نیز، ما حج را یک فریضه الهی و دینی می دانیم و نمی توانیم و نمی باید هم بی دلیل، حج را تعطیل کنیم؛ در مورد ترک فریضه حج، بزرگان دین و حتی معصومان(ع)، هشدار داده اند و روایات متعددی از معصومین(ع) درباره اهمیت حج ذکرشده و موجود است؛ حتی روایاتی داریم که اگر زمانی، کسانی به حج نرفتند، دولت اسلامی از بیت المال هزینه نماید، تا عده ای به حج مشرف شوند تا خانه خدا و حرم امن الهی، از حج گذار خالی نماند.

امسال کشورعربستان، تدابیر جدیدی از جمله عریض تر کردن خیابان ۲۰۴ و همچنین افزایش امکانات امدادی و بهداشتی را اتخاذ کرده است و از سوی ایران اسلامی نیز، کاروان ها و زائران را برای انجام هرچه بهتر و منظم تر برگزارشدن مراسم، توجیه کرده استوی بیان کرد: کنگره عظیم حج، از بُعد سیاسی هم بسیار مهم است و می تواند مرکزی برای گفتگوی سران، مقام ها و شخصیت های کشورهای اسلامی و با هدف تقویت اتحاد اسلامی قرار گیرد؛ درچنین شرایطی نباید روی مسائل اختلافی دست بگذاریم، بلکه می بایست تلاش نماییم، تقریب مذاهب که ایده انقلاب اسلامی نیز هست را تقویت و ترویج نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر در پاسخ به پرسشی درخصوص تدابیر اتخاذ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تکرار حوادثی، مانند حوادث تلخ سال ۹۴ در مسجدالحرام و منا گفت: در حوادث سال۹۴، ایرانی ها مقصر نبودند و حادثه ای اتفاق افتاد که، قابل پیش بینی نبود؛ امسال کشورعربستان، تدابیر جدیدی از جمله عریض تر کردن خیابان ۲۰۴ و همچنین افزایش امکانات امدادی و بهداشتی را اتخاذ کرده است و از سوی ایران اسلامی نیز، کاروان ها و زائران را برای انجام هرچه بهتر و منظم تر برگزارشدن مراسم، توجیه کرده است.

وی افزود: درموضوع امور کنسولی نیز، با وجود قطع مناسبات سیاسی میان ایران و عربستان، قراراست هیأتی ۱۰ نفره از وزارت خارجه، به کشورعربستان اعزام شوند و براساس آخرین هماهنگی های انجام شده، اعضای این هیأت با ویزای دیپلماتیک به عربستان وارد شده اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: همچنین آموزش های امداد و نجات و برنامه های زمان بندی شده، برای رفتن به جمرات و برنامه های دیگری از این قبیل، برای حفظ و حراست از امنیت زائران محترم، اندیشیده شده است.

وی در خاتمه با بیان این نکته که امیدواریم زائران محترم ایرانی، با رعایت قوانین و مقررات و توجه به راهنمایی هایی که درچندین نشست توجیهی، با این عزیزان مطرح شده است، ضمن هماهنگی و همکاری در انجام امور حج، زمینه را برای اجرای هرچه بهتر و باشکوه تر برگزار کردن این کنگره عظیم فراهم نمایند، خاطر نشان کرد: امیدواریم زائران محترم، در اجرای صحیح توافقات و انجام خدمات رسانی بهتر به ضیوف الرحمن، همراهی و مساعدت نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار