کارشناس بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شستن سبزیجات برابر اصول و استانداردها را روشیم نامناسب برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های عفونی و انگلی دانست.
کد خبر: ۴۷۳۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ 06 August 2017
به گزارش تابناک : مهندس مجید تاجیک، کارشناس واحد بهداشت محیط معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن تاکید بر انجام ۱۴۵ هزار بازرسی، ۷۶۲۷۰ مورد کلرسنجی و ۶۶۲۴ مورد نمونه برداری میکروبی و شیمیایی آب در سال ۱۳۹۵، گفت: گروه بهداشت محیط معاونت امور بهداشتی دانشگاه با استفاده از ابزارهای مختلفی از قبیل نظارت و کنترل¬های بهداشتی بر مراکز تهیه، توزیع، عرضه، حمل و نقل، نگهداری و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی حساس به خصوص رستوران ها، اغذیه و ساندویچ فروشی ها و امثال آن و بررسی آنها از نظر بهسازی محیط، نمونه برداری و کنترل کیفی مواد غذایی، بهداشت فردی کارگران و ابزار کارشان اقدام به پیشگیری از بروز بیماری های روده ای می نماید.
 
وی همچنین ملزم نمودن متصدیان مراکز مذکور به ضدعفونی ظروف و سالم سازی سبزیجاتی که به صورت خام مصرف می شوند، جلوگیری از ادامه کار فروشندگان دوره گرد مواد غذایی با همکاری ارگان های ذیربط، ارائه روش های سالم سازی آب، کنترل میکروبی و شیمیایی سامانه های آبرسانی از طریق نمونه برداری و نظارت بر نحوه صحیح جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب را از دیگر ابزارهای اصلی و مهم در پیشگیری از بروز بیماری های روده ای دانست.
 
تاجیک در ادامه افزود: استخرهای شنا نیز در طول سال پایش شده و جهت جلوگیری از فعالیت استخرهایی که فاقد دستگاه تصفیه و کلرزنی مداوم آب است، از طریق دستگاه های ذیربط اقدام قانونی لازم صورت می¬پذیرد. همچنین برنامه ریزی های لازم جهت تشدید بازرسی ها و کنترل کیفی آب استخر در فصول گرم سال از مهمترین اقدامات در جلوگیری از بروز بیماری های منتقله از آب است.
 
به گفته کارشناس واحد بهداشت محیط معاونت امور بهداشتی دانشگاه، از آنجایی که برای آبیاری و تغذیه سبزیجات، در برخی موارد از آب های آلوده و کودهای انسانی و حیوانی استفاده  می¬شود، مصرف کنترل نشده آنها به صورت خام اعم از سبزی خوردن،‌ کاهو، هویج (همراه با سالاد یا به صورت آب هویج)، کلم، گل کلم و غیره باعث ابتلا ‌به انگل های روده و بیماری های عفونی روده ای مثل انواع اسهال ها می شود. به همین دلیل کارشناسان بهداشت محیط واحدهای بهداشتی تابعه در کلاس‌های آموزشی به مراجعین مراکز خدمات جامع سلامت توصیه و تأکید می کنند تا برای جلوگیری از ابتلا به انگل ها و بیماری های روده ای، سبزیجات خام را به روش صحیح  سالم سازی (پاکسازی، انگل زدایی، ضدعفونی، شستشو) کرده و سپس مصرف کنند و یا سالاد و سبزیجات بسته بندی با پروانه بهداشتی استفاده نمایند.
 
وی آموزش متصدیان و شاغلین مراکز و اماکن حساس در معرض بروز انواع آلودگی ها، یادآور شد: نیاز است تا متصدیان و تولیدکنندگان مواد غذایی حساس از طریق آموزشگاه های بهداشت عمومی، اصناف، چاپ و تکثیر پوستر و کلاس های آموزشی به شناخت و کنترل راه¬های انتقال بیماری های منتقله از آب و غذا بپردازند.





منبع : بهداشت نیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار