معاون منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی کشور:
معاون منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آمار دقیقی نشان دهد سرانه مطالعه در کشور چقدر است وجود ندارد.
کد خبر: ۴۷۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۶ 07 August 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از خبرگزاری تسنیم،سیدباقر میرعبدالهیان در اختتامیه هفتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی که در هتل میثاق مشهد برگزار شد، با بیان اینکه آمار دقیقی از سرانه مطالعه در ایران وجود ندارد اظهار داشت: آنچه در رابطه سرانه پایین مطالعه کشور مطرح می‌شود بیشتر شایعه است تا نقل از واقعیت.
وی تاکید کرد: در این آمارها ایرانیان افرادی که بسیار کم کتاب می‌خوانند بیان می‌شود هرچند که گروهی هم به‌شدت با این نظر مخالف هستند اما متأسفانه این نقل مشهور است.
معاون منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی کشور با طرح این سؤال که در چنین فضای چگونه می‌شود کار موفق فرهنگی درزمینهٔ مطالعه انجام داد، اظهار داشت: برای اینکه کار فرهنگی تأثیرگذار باشد باید چند موضوع ازجمله اینکه نباید محدود به یک گروه سنی خاص باشد، نباید تنها منوط به یک دستگاه باشند بلکه باید همه مسئولان پای‌کار بیایند و این جشنواره خراسان رضوی به‌خوبی توانستند این نکته را رعایت کنند.
سیدجواد حسینی معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: باید به بحث کتاب‌خوانی به‌صورت زنجیره‌ای نگاه کرد چراکه این چرخه از نویسندگی به‌عنوان پدیدآورند شروع می‌شود و تا به دست خواننده برسد این چرخه ادامه دارد و یک نویسنده برای این‌که بتواند خوب بنویسد باید مطالعه زیادی داشته باشد.
وی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم سرانه مطالعه را در کشور بالا ببریم بایدشان و منزلت نویسنده و مترجم و خواننده و کتابدار و کتاب‌فروش و... را افزایش دهیم. 
حسینی با طرح این سؤال که رشد فرهنگ کتاب‌خوانی چه باید کرد؟ بیان کرد: برای پاسخ به این سؤال در ابتدا باید زنجیره فرهنگ کتاب‌خوانی را ترسیم شود که این زنجیره شامل نویسنده، کتاب‌فروش یا کتابدار، خواننده کتاب و درنهایت فرهنگ‌سازی برای رشد فرهنگ کتاب‌خوانی است. 
وی افزود: دلیل اهمیت جایگاه نویسندگی این است که این کار با خواندن کتاب شروع می‌شود و به همین دلیل رسالت پیامبران با خواندن آغازشده است و همواره این تأکید را در دیدگاه پیامبران شاهد هستیم.
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با اشاره به که اهمیت خواندن کتاب آن‌چنان است که شریعتی به فرزند خود توصیه می‌کند که اگر می‌خواهی گرفتار استبداد نشود تا نفس داری بخوان، اظهار کرد: اگرچه خواندن مرحله پایانی این زنجیره است، چراکه تا خواندن اتفاق نیافتد، نوشتن نیز اتفاق نمی‌افتد.
حسینی با ابراز خوشحالی از اینکه سالانه چهار هزار عنوان کتاب در استان چاپ می‌شود، خاطرنشان کرد: افزایش تعداد عنوان کتاب‌ها از افزایش تولید معنا در استان نشان می‌دهد که این خود گواه افزایش خواند در استان است. 
وی با بیا ن اینکه شمار کتاب در کشور ما به‌صورت میانگین هزار 500 جلد است در حالی این رقم در ترکیه 50 هزار جلد است، بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که ما در حوزه نشر وضعیت مناسبی نداریم وقتی فروش کتاب بالا برود سرانه مطالعه هم بالا می‌رود.
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی به تلاش برای مشارکت نظام‌مند مردم درزمینهٔ فرهنگ کتاب‌خوانی اشاره کرد و افزود: مشارکت 54 درصدی کودکان و نوجوانان در جشنواره کتاب‌خوان رضوی نشان می‌دهد ما راه درستی در بحث حرکت نظام‌اند برای مطالعه برداشته‌ایم.
حسینی اظهار کرد: امیدواریم این جشنواره سبب رشد وضعیت کتاب‌خوانی در استان شود و انجمن‌ها و مجموعه‌های غیردولتی در خصوص کتاب را گسترش دهیم.
وی بیان کرد: را افزایش دهیم که این مسئله ما را در آینده به نقاط خوبی خواهد رساند که این موضوع وقتی معنی بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم ما تشکیل می‌دهند.
حسین اکبری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی عنوان کرد: باهدف ترویج فرهنگ و سبک زندگی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور جزو برنامه‌های موضوعی جشنواره بین‌المللی و هنری امام رضا(ع) است.
وی ادامه داد: هفتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با مشارکت دستگاه‌ها اجرایی رسانه‌ها و کتابخانه‌ها و کتابداران در سراسر استان دهه کرامت به کار خود پایان داد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بیان کرد: این مراسم به منظور پاسداشت تلاش هم کسانی است که خود مخاطب این فرمایش امام رضا (ع) دیده‌اند که فرمودند: «خداوند رحمت کنند»، اباصلت پرسید «امر شما چگونه احیاء می‌شود» و امام در پاسخ فرمودند: «علوم ما را بیاموزد و و آنگاه آنرا نشر و به دیگران بیاموزد».
اکبری اظهار کرد: در این جشنواره کتاب‌های «ده قصه از امام رضا (ع)» اثر مژگان شیخی، «ماه غریب من» اثرمجید ملأ محمدی، «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» محمدرضا شرفی، «بانوی ملکوت» علی کرمی جهرمی، «چلچراغ شیراز» جلیل عرفان منش و «امام رضا (ع) و زندگی» مهدی

امام پور, [۰۷.۰۸.۱۷ ۰۰:۱۸]
[Forwarded from امام پور]
غلامعلی به مسابقه گذاشته شد.
وی مسئله مهم در این جشنواره محور بودند کتابخانه عنوان و ابراز کرد: کتابخانه‌ها به عنوان پایگاه‌های ترویج فرهنگ رضوی با خامادمان ارزشمند خود یعنی کتابداران به طور متواضعانه در سطح استان فعالیت کردند به طوری که در این دوره از جشنواره شاهد فعالیت‌های متنوعی مثل حضوردر مناطق زلزله زده و مراسم ویژه شب قدر و... بودیم که درجای خود بسیار تاثیرگذار بود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ابراز کرد: فعالیتهای فوق باعث مشارکت 72 هزار 692 نفر را در این جشنواره شد که از این تعداد 68 هزار 918 نفر بصورت مکتوب و 3 هزار و 774 نفر به صورت آنلاین و مجازی شرکت کردند.
اکبری بابیان اینکه 62 هزار و540  نفر در قالب انفرادی در این مسابقه شرکت و 7 هزار و 378 نفر به‌صورت خانوادگی در این جشنواره حضور پیدا کردند، اظهار کرد: از نکات قابل‌توجه در این مسابقه حضور دو هزار و 236 خانواده و 2 هزار و 732 نفر از اتباع خارجی که عمدتاً افغانستانی بودند در استان مشارکت داشتند.
وی حضور زندانیان را از نکات بسیار خوب این مسابقه عنوان کرد و افزود: در این مسابقه 828 زندانی، 631 نفر از دستگاه‌های اجرایی و 5 هزار 135 نفر از کتابخانه‌های عمومی مشارکتی شرکت کردند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بابیان اینکه در خراسان رضوی، مجموعاً 640 هزار نفر در این مسابقه حضور یافتند که البته تعدادی از این شرکت‌کنندگان از این استان نبودند، بیان کرد: این تعداد باعث شد سهم 11 درصد از کل شرکت‌کنندگان کشور از آن خود کنند.
 در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: کتاب‌خوانی رضوی از دو جهت مقدس است یکی ازاین‌جهت تلاش درزمینهٔ کتاب به فرموده مقام معظم رهبری جهاد فرهنگی است و دیگری برگزاری این جشنواره درزمینهٔ فرهنگ رضوی است که این خود به‌تنهایی ارزش و اهمیت زیادی دارد.
سیدسعید سرابی با بیان اینکه این موفقیت و ادامه این راه نیازمند همت بلند همه مسئولان و همکاران دارد، بیان کرد: امیدواریم این موفقیت‌ها در قالب جشنواره هشتم کتاب‌خوانی رضوی نیز ظهور و بروز کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار