شهردار منطقه ثامن مشهد در نشست با اصحاب رسانه خبرداد:
شهرداری منطقه ثامن گفت: ناهماهنگی میراث فرهنگی با شهرداری مشهد، 7 میلیارد تومان هزینه برای تغییر مسیر شارستان به طرح تحمیل می کند.
کد خبر: ۴۷۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ 08 August 2017
به گزارش تابناک رضوی، محمود عیدی در نشست خبری روز گذشته خاطر نشان کرد: خانه قلابدوزها نمونه‌ای از این مورد است. این خانه به عنوان میراث فرهنگی ثبت نشده و در دست ثبت هم نبود. اما پس از تخریب بحث‌ها بالا گرفت و از آن به عنوان اثر تخریب شده فرهنگی یاد شد.
شهردار منطقه ثامن مشهد با تاکید بر اینکه بیشترین هزینه را شهرداری در خصوص حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی تقبل می‌کند، افزود: برای نمونه شهرداری مشهد برای مرمت خانه داروغه، 3.5 میلیارد تومان هزینه کرد. همچنین از خانه توکلی نیز در این راستا می‌توان یاد کرد.
وی پیرامون خانه تاریخی امیری خاطرنشان کرد: برای مرمت خانه امیری توافقی بین شهرداری مشهد، سازمان میراث فرهنگی و سرمایه‌گذار صورت گرفت و قرار شد از حیاط آن به عنوان پیاده رو استفاده شود چون حیاط این خانه در مسیر پیاده‌رو است.
شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به بروز مشکلاتی در رابطه با مرمت این خانه تاریخی، عنوان کرد: با وجود اینکه سرمایه‌‎گذار خانه را خریداری کرده و نقشه تهیه شده است، میراث از انجام کار ممانعت می‌کند.
وی به موضوع کشمکش‌های سازمان میراث فرهنگی و شهرداری پیرامون ثبت یا عدم ثبت آثار تاریخی پرداخت وخاطر نشان کرد: زمانیکه طرح در سال 74 تهیه شد میراث فرهنگی تنها 4 اثر را به عنوان اثر فرهنگی معرفی کرد اما پس از تهیه طرح 37 اثر از سوی سازمان میراث به عنوان آثار تاریخی معرفی شد. 
شهردار منطقه ثامن مشهد افزود: این در حالی است که طرح تهیه شده و مسائل مختلف بر روی آن تعریف شده است از جمله تعیین معابر، سرمایه‌گذاری‌ها و غیره.
شهردار منطقه ثامن با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی برخی مساجد را که حائز کسب شرایط آثار تاریخی نیست، به عنوان اثر تاریخی معرفی می‌کند، گفت: برخی از این موارد بعضا به لحاظ استحکام پر خطر شناخته شده و کسی به آن رسیدگی نمی‌کند به همین دلیل نسبت به این رویکرد میراث فرهنگی اعتراضی صورت گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: این خوب است که نسبت به میراث فرهنگی شهرمان دغدغه وجود دارد، اما نباید این دغدغه‌مندی منجر به فریز کردن کار شود و هزینه این دغدغه‌مندی را مالک بپردازد، آن هم در پلاک‌هایی که بعضا 11 مالک و ورثه دارد و همگی خواستار فروش ملک خود هستند، مجموعه این رفتارها منجر به این می‌شود که آثار تاریخی نه تنها حفظ شوند که  منجربه تخریب این آثارنیز می شود.
عیدی بااظهاراین مطلب که برنامه ششم توسعه کل کشور تنظیم شد، اما هیچ اتفاقی برای منطقه ثامن مشهد رخ نداد.،افزود: بودجه 96 شهرداری نیز تعریف شد اما بازهم هیچ اقدامی برای تسریع در نوسازی صورت نگرفت به این منظور از کسانی که امکان انجام کاری در این زمینه دارند، توقع وجود دارد که کمک کنند.
وی با اشاره به نامه 200 نفر از نخبگان پیرامون وضعیت اورژانسی اطراف حرم مطهر اشاره کرد و گفت:
عمده منابع شهرداری‌ها بر پایه اقتصاد زمین و صدور پروانه استوار است و هرگونه تغییری در این زمینه رخ دهد، اثرات خود را در تامین منابع شهرداری نشان می‌دهد به همین دلیل ممکن است کار با کندی پیش رود.
شهردار منطقه ثامن مشهد دغدغه اصلی طرح نوسازی اطراف حرم مطهر را تسریع و پیشرفت در اجرای طرح  عنوان کرد و گفت: و ادامه داد: از کسانی که صاحب کرسی هستند انتظار داریم علاوه بر دغدغه‌مندی که دارند حرکتی کنند و کمکی به نوسازی طرح داشته باشند.
شهردار منطقه ثامن مشهد خاطر نشان کرد: در دولت قبل مصوباتی برای تسریع در اجرای کار گذرانده شد که هیچ کدام از آنها عملیاتی  نشد ، فقط رقم 39 میلیارد تومان بابت سود اوارق مشارکت به منطقه ثامن در چند سال گذشته داده شد.
عیدی با تاکید بر ضرورت عزم ملی در این زمینه افزود: اگر به دنبال این هستیم که مشکلات طرح نوسازی اطراف حرم مطهر مرتفع  شود ، ضرورت دارد اقدامات لازم پیگیری و دنبال شود. 
وی با بیان اینکه 20 سال است از شروع طرح نوسازی منطقه ثامن می‌گذرد، افزود: عمده منابع شهرداری‌ها بر پایه اقتصاد زمین و صدور پروانه استوار است و هرگونه تغییری در این زمینه رخ دهد، اثرات خود را در تامین منابع شهرداری نشان می‌دهد به همین دلیل ممکن است کار با کندی پیش رود.
شهردار منطقه ثامن مشهد افزود: تراز منطقه ثامن را تراز صفر معرفی و تامین منابع این منطقه به صورت خودگردان تعریف شد، به همین دلیل با توجه به کاهش منابع شهرداری‌ها، اولویت بر بازگشایی معابر قرار گرفت.
عیدی با اشاره به بهره‌برداری از سواره رو پروژه شارستان قطاع 4 تا ابتدای شهریور ماه امسال، گفت: مسیر پیاده‌رو این پروژه تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
وی مساحت کل پروژه شارستان را 231 هزار مترمربع بیان کرد و از 200 میلیارد تومان هزینه تملک و اجرای این پروژه شده خبرداد. 
شهردار منطقه ثامن مشهد پیشرفت طرح نوسازی در احداث ره باغ‌ها، پارکینگ‌ها و بازگشایی معابر در منطقه ثامن را معادل 50 درصد دانست و افزود: در تهیه طرح اول و دوم نوسازی اطراف حرم مطهر، میزان مشارکت مردم در تهیه طرح بسیار پایین دیده شده و با وجود مذاکره با نخبگان و رفع ایرادات در طرح جدید این مشکل همچنان وجود دارد اما چون طرح ابلاغ نشده نمی‌توان تحلیلی نسبت به آن ارائه کرد. 
عیدی با اشاره به اینکه ساختمان‌های پرخطر منطقه شناسایی شده، اظهار کرد: 40 اخطار در این زمینه صادر شده تا رفع خطر صورت گیرد. حتی 2 مورد از ساختمان های پرخطر را باهمکاری دستگاه قضایی ورود پیدا کردیم.
وی در باره یکی از بازارهای قدیمی این منطقه، گفت: با توجه به اینکه نوع کالاهایی که در یکی از بازارهای قدیمی وجود دارد خطری است و بنا فرسوده است، با دستگاه قضایی در حال مذاکره هستیم و احتمال دارد این بازار تعطیل شود. 
شهردار منطقه ثامن مشهد با بیان اینکه نمای ساختمان‌های منطقه ثامن دارای کارگروه ویژه‌ای است، عنوان کرد: این کارگروه نحوه اجرای نماها را مورد بررسی قرار می‌دهد. 
عیدی با اشاره به تغییر رویکرد شهرداری در باره صدور مجوز تعمیر برای منازل طرح، اظهار کرد: برای تعمیرات سعی شده 99 درصد درخواست‌ها را پاسخگویی کنیم و مجوز برای ساختمان‌هایی که با تعمیر امکان مقاوم سازی حداقلی وجود دارد، صادر کنیم.
 
وی در باره وضعیت ترافیکی اطراف حرم مطهر ، گفت: درخواستی آستان قدس رضوی دارد مبنی بر اینکه که زیرگذر حرم مطهر مسدود شود و بار ترافیکی به شارستان منتقل شود و طرح ترافیکی نیز مهرآذان مشاورطرح نوسازی دردست تهیه دارد. 
شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به طرح‌های ترافیکی در این خصوص نهایی و ابلاغ نشده است، اظهار کرد: ضرورت دارد هم‌‍فکری بیشتری در این زمینه شود تا طرح واحدی شکل گیرد. 
عیدی در ادامه  افزود: کارگاه بودن، شرایط زندگی در منطقه ثامن را دشوار کرده و آرامش را از بین می‌برد، به همین دلیل تلاش میکنیم درآمدی جذب کنیم تا طرح نوسازی بتواند قالب و شکل خاص خودرا هر چه سریع‌تر بگیرد ضمن اینکه تسهیلاتی را برقرار کردیم تا این امکان میسر شود. 
وی با اشاره به اجرای طرح باغ بام در سطح منطقه، افزود: 4 باغ بام در فضایی به مساحت 4 هزار و 500 مترمربع در این راستا به بهره‌برداری رسیده و با وجود کمبود فضای سبز و محدودیت وجود زمین مناسب برای تبدیل به فضای سبز این مهم اجرایی شده است.
سید محسن رهنما ، معاون اجرایی شهردار منطقه ثامن مشهد نیز درادامه با اشاره به موضوع تکدی‌گری در این منطقه  گفت: شهرداری وظیفه جمع‌آوری و ساخت اردوگاه یا ساماندهی متکدیان را دارد. 
با اشاره به جمع‌آوری میانگین 8 متکدی در شبانه‌روز از سطح منطقه، تاکید کرد: اما با وجود جمع‌آوری متکدیان، آنها بارها آزاد شدند و دوباره به فضای شهر برگشتند.
وی بر لزوم همکاری همه دستگاه‌های دخیل در این امر تاکید کرد و گفت: این کار سبب می‌شود جمع آوری متکدیان به سامان واقعی برسد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار