فائزه هاشمی در مصاحبه‌ای گفته است: «وزرای دولت یازدهم پیش پدر می‌آمدند و مشورت می‌گرفتند ولی البته حسن روحانی از ایشان مشورت نمی‌گرفت».
کد خبر: ۴۷۶۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ 10 August 2017
تابناک رضوی به نقل از سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

**فائزه هاشمی: روحانی از پدرم مشورت نمی گرفت
فائزه هاشمی در مصاحبه با روزنامه قانون گفت: «وزرای دولت یازدهم پیش پدر می آمدند و مشورت می گرفتند ولی البته حسن روحانی از ایشان مشورت نمی‌گرفت».

وی در پاسخ به این سوال که «چه توصیه ای به حسن روحانی دارید؟» گفت:

«مردم در دور دوم، انتظار حرکت بیش از پیش دارند. مدیران باید شاخص های مدیریتی داشته باشند وما نیاز به مدیران واقعی داریم تا بتوانیم از ظرفیت برجام استفاده کنیم.نیروهای ضعیف از دولت باید بروند و اینکه افراد ضعیف از پستی به پست دیگر می‌روند جای تامل دارد».

در روزهای گذشته نیز فاطمه هاشمی در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان انتقادات تندی نسبت به روحانی مطرح کرد. وی در این مصاحبه گفت:

« شخص رئیس جمهور که امروز رای‌ شان را گرفته‌ اند، آقای هاشمی را فراموش کرده‌ اند، آقای روحانی هیچ شباهتی به آقای هاشمی ندارد...آقای روحانی نمی‌تواند جا پای آقای هاشمی بگذارد، چون اصلا نه تفکر آقای هاشمی را دارد و نه شجاعت ایشان را و نه پشتکار و فعالیتی که آقای هاشمی داشتند. هیچ‌کدام از آنها را آقای روحانی ندارد. ساده‌ترین چیزی که می‌توان مقایسه کرد این است که آقای هاشمی از ساعت 6 صبح فعالیت خود را آغاز می‌کرد و ده ونیم، یازده شب کار خود را به پایان می‌رساند. فقط 10 دقیقه برای اینکه یک خواب کوتاهی در بعدازظهر داشته باشند زمان استراحت ایشان بود».فاطمه هاشمی بااشاره به ارتباطات قوی مرحوم هاشمی و فرصتی که برای رجوع افراد به او می‌گذاشتند گفت: «تمام افراد در سطوح مختلف نه‌فقط در سطح وزیر بلکه از رئیس‌اداره و مدیرکل و معاونان هم به ایشان زنگ می‌زدند و ایشان به آنها جواب می‌داد، نامه‌ها را هم سریعا دستور پیگیری می‌دادند، ولی آقای روحانی هیچ کدام از این کارها را انجام نمی‌دهد، حتی با وزیران خود هم وقت ملاقات نمی‌گذارد و وزیران ایشان هم در همین دولت از ایشان گله دارند».
گفتنی است کارشناسان مسائل سیاسی، دلیل اصلی انتقادات تند و تیز این روزهای خانواده مرحوم هاشمی به روحانی را معلول عملکرد رئیس جمهور در انتخاب وزرا -که برخی اصلاح طلبان آن را پشت پا زدن رئیس دولت به موازین اصلاح طلبی ارزیابی کرده اند- می دانند. البته با تورق دفتر تاریخ می بینیم که مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال ۶۸ با وجود حمایت چپ های سنتی (مجمع روحانیون مبارز) بلافاصله پس از تکیه بر صندلی ریاست جمهوری، به جز وزارتخانه های بازرگانی، علوم و ارشاد، هیچ گزینه دیگری از جریان چپ را به مسئولیت های کابینه ای و حتی در سطح معاونین خود نگمارد. بنابراین شاید بهتر باشد بگوییم روحانی لاقل به جهت توجه به رویه خود، شباهت قریبی به هاشمی دارد.

**روزنامه اصلاح طلب: از دیدن فهرست وزرای پیشنهادی، متعجب، غمگین و دلواپسیم
روزنامه بهار در یادداشتی با عنوان «دلواپسی بزرگ برای کابینه دوازدهم» نوشت:

«اعلام اسامی کابینه دوازدهم واکنش های مختلفی را ایجاد کرد که اغلب منفی بود...بخشی از آن ناشی از عدم تجانس بین وعده های رئیس جمهور، به عنوان مثال در موضوع استفاده از زنان و اقلیت های قومی و مذهبی است.بخشی از این واکنش ها هم به علت عدم توجه کافی روحانی به حامیان سیاسی اش می تواند باشد.اما شاید بتوان گفت دلواپسی بزرگ برای کابینه ای که روحانی برای دولت دوازدهم برگزیده است، نه عدم جسارت کافی در این کابینه است، نه در عدم حضور اقلیت ها و زنان و نه در سهم نه چندان زیاد اصلاح طلبان حامی روحانی. دغدغه و دلواپسی اساسی برای کابینه دوازدهم هیچکدام از این موارد نیست. از انتخاب های حسن روحانی، غمگین، متعجب و دلواپسیم. به این دلیل که آنچه روحانی وعده اش را به مردم داده است، بسیار بعید است که با چنین کابینه ای محقق شود».

گفتنی است در روزهای گذشته روزنامه‌های اصلاح طلب با تیترهایی انتقادی همچون «کابینه افولی»، «کابینه خنثی»، «اندکی تغییر»، «بیم‌های پررنگ کابینه امید» و... به بررسی وزرای پیشنهادی معرفی شده از سوی روحانی به مجلس پرداختند.

اظهارات اصلاح طلبان و واکنش رسانه های این جریان بیانگر این است که نوع چینش کابینه دوازدهم و فهرست وزرای معرفی شده به مجلس، آنها را راضی نکرده است. فهرست وزرا بر یک مساله صحه گذاشت و آن چیزی نبود جز اصرار روحانی بر استقلال از اصلاح طلبان. برخی تحلیلگران معتقدند که روحانی تمام تلاش خود را بکار بسته تا اصلاح طلبان را به عنوان یک اقلیت ضعیف و مدیریت پذیر زیر دست خود نگه دارد.

در هفته های اخیر اصلاح طلبان با هجمه رسانه ای سنگین صراحتا اعلام کردند که باید سهم قابل توجهی از کابینه دوازدهم دریافت کنند. در همین رابطه «احمد شیرزاد» عضو فراکسیون افراطیون اصلاح‌طلبان مجلس ششم نیز گفته بود که پیروزی روحانی معجزه او نبوده و ما درویشانه و کریمانه بدون گرفتن سهم کنار نمی‌رویم.

اصلاح طلبان در فشار خود به روحانی برای چینش کابینه تا آنجا پیش رفتند که برخی منابع خبری از خروج قهرگونه اسحاق جهانگیری از دولت در اعتراض به انتخاب وزرا خبر دادند و محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر خاتمی نیز در حساب کاربری خود در یکی از صفحات اجتماعی روحانی را تهدید کرد که اگر کابینه آن طور که آنها می‌خواهند نباشد پشت او را خالی می‌کنند!

**هشدار درباره تاثیرگذاری پول های کثیف در انتخاب شهردار تهران
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان«آزمون بزرگ شورای شهر» نوشت:

«همان طور که در خصوص بستن لیست اولیه شورا خبر آمد که بعضی ها با دریافت پول می‌توانند افراد را جا به جا کنند یا لااقل این طور ادعا می‌کنند، ترس و نگرانی از تلاش برای چنین بازی هایی بر سر مدیریت تهران بی رمق این سال ها نیز وجود دارد».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار