رئیس اتاق بازرگانی ایران و خراسان رضوی:
رئیس اتاق بازرگانی ایران و خراسان رضوی گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که از گذشته داشتیم و هنوز داریم پرورش سوگلی های و نورچشمی های اقتصادی است.
کد خبر: ۴۷۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 11 August 2017
 
به گزارش تابناک رضوی، غلامحسین شافعی در نشست خبری که به مناسبت هفته خبرنگار برگزارشد، خاطر نشان کرد: باحضور فعالان اقتصادی و اصناف و اتاق های بازرگانی سراسر کشور و تشکل های اقتصادی، ملاک ها و معیار خود را جمع بندی و به رئیس جمهور اعلام کردیم و مهمترین مسئله این بود که دولت در چه نقطه ای قرار دارد و به چه نقطه ای می خواهد برسد.
 
وی افزود: ارزیابی ما درباره ثبات اقتصادی کلان در کشور  و کنترل تورم ،ارزیابی مثبتی است ، اما ارزیابی ما از اجرای اصل 44 و بالابردن سهم خصوصی،ارزیابی بسیار بسیار منفی ای است.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران و خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از خواسته های بخش خصوصی،موضوع جدا شدن دولت از اقتصاد است، افزود: بخش های دولتی  امکان رقابت سالم با بخش خصوصی را فراهم نمی کند و این دوگانگی با گروههای ذی نفوذ در تصمیم گیری های اقتصادی عرصه را تنگ کرده است.
 
وی گفت: مانع بزرگ در توسعه اقتصادی برای سرمابه گذاری داخلی و خارجی وجود دارد و آن شرایط نامناسب و فضای غیررقابتی  در کشور است.
 
شافعی با بیان اینکه رانتی که توسط نورچشمی ها استفاده می شود، میدان را برای عرصه رقابت اقتصادی درکشور فراهم نمی کند افزود: این رانت فضای کسب و کار و قوانین و مقررات ما را دچار تورم بالا می کند و تورم مقرراتی که درهم تنیده شده است، دامان مناسبی را برای فساد در کشور فراهم می کند.
 
وی گفت: هر مجوز  و قانون اضافه ای که برداشته شود، دیوار فساد در کشور فرو می ریزد، ما نیازمند این هستیم که فضای کسب و کار را مساعد کنیم.
 
شافعی خاطر نشان کرد: قوانین در شرایط خاصی در کشور تصویب می شوند،بعد که شرایط تغییر می کنند، متاسفانه هنور آن قوانین هستند و در نتیجه  دچار تورم بالای مقررات در کشور هستیم و متاسفانه بسیاری از این مقررات با یکدیگر متناقض هستند.
 
وی در ادامه  از وزیر اقتصاد خواستار شد این موضوع را به صورت جدی پیگیری و از حضور بخش خصوصی برای مقررات زدایی استفاده کند. 
 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: بخش خصوصی بعد از انتخابات مرتب این تقاضا را داشته که وزرای اقتصادی نظرات فعالان اقتصادی در نظر بگیرند  ودولت باید برنامه اقتصادی چهار ساله آتی کشور را ارائه کند و انتخاب را بر اساس برنامه ارائه شده انجام دهد تا افرادی  انتخاب شوند که بتوانند این اهداف را محقق کنند.
 
وی خاطر نشان کرد:  از نظر بخش خصوصی موضوع ارائه برنامه بر شخص ارجحیت دارد و اگر این برنامه ارائه شود قطعا هماهنگی مناسبی میان تیم اقتصادی شکل خواهد گرفت. 
 
شافعی با بیان اینکه دولت باید به کارش بپردازد و بیشتر وظایف نظارتی را دنبال کند و تلاش کند بدنه خود را کوچک کند.افزود: بانکها باید تبعیت بی چون و چرا از بانک مرکزی داشته باشند اما در شرایط فعلی این موضوع درست و صحیح رخ نمی دهد. ظرفیت اقتصادی کشور نیازمند این همه بانک نیست و بسیاری از بانکها باید ادغام شوند.
 
وی درباره  سرمایه گذاری مردم در موسسات مالی و اعتباری در مشهد گفت: اسم موسسات اعتباری به اسم ائمه اطهار بود و خیلی وقتها تداعی می کرد وسرمایه گذاران فکر می کردند سرمایه گذاری در این موسسات اعتباری باعث می شد فکر کنند با این سرمایه گذاری ثواب می برند، اما اینکه چرا اینهمه موسسه مالی و اعتباری در مشهد متمرکز شدند را تا به حال فکر نکردم.
 
شافعی با اظهار امیدواری از اینکه دولتمردان  و وزرای اقتصادی  از گفتار بکاهند و به کردار بپردازند، گفت: یکی از مشکلات  دولت عیالواری است که اینهمه وزنه به آن آویزان است، بلکه دولت باید سیاستگزار و ناظر باشد و تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار کند.
 
وی درادامه درباره تفکیک وزارتخانه ها گفت: درمسایل اقتصادی باید از تصمیمات وصله پینه ای بپرهیزیم و اثرات تصمیم گیری هرچیزی را درجامعه مورد بررسی قرار دهیم.
 
شافعی در پایان درباره اثرات برجام خاطر نشان کرد: بعد از برجام، نگاه جهانی روی ما و در صحنه مذاکرات تغییر کرد و تصور غلط از ایران در صحنه جهانی زدوده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار