کد خبر: ۴۷۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 13 August 2017
تابناک رضوی: (به بهانه انتشار برنامه تفصیلی دکتر غلامرضا انصاری پنجمین کاندید شهرداری مشهد آینده در فضای مجازی)
روز آخر ارایه برنامه هاست و با اینکه بنا نداشتم نقدها  تفصیلی بشود اما باز هم قافیه سخن از دست رفت و کار نقد به درازا کشید. پیش از این نقد و بررسی نه چندان کوتاهی! از چهار برنامه ارایه شده توسط  آقایان دکتر کلایی، دکتر حسین انصاری، جناب دکتر قربانی و جناب مهندس مسعودی در کانال منتشر کردم که هم متن برنامه ها و هم نقدهای بنده به ترتیب در پست های زیر قابل دسترسی هستند. در حاشیه این نقدها، موضعگیری های جالبی از سوی هواداران هر یک از دوستان و اساتید شناخته شده مدیریت شهری برای بنده پیش آمد که خود داستان جذابی است و ان شالله منتشر خواهد شد..
 
تقریبا دارم اطمینان پیدا می کنم که بنا نیست فایل های ارایه به صورت رسمی و وسیع منتشر شود و با اینکه خیلی منطق موضوع را درک نمی کنم باز هم دست به دامان دوست مشترکمان میشوم و با واسطه ایشان فایل ارایه این بزرگوار نیز در اختیار بنده قرار گرفت.  متن کامل این برنامه را قبل از همین پست در کانال منتشر کرده ام.....
 دکتر غلامرضا انصاری، شهرداری را بالنسبه می شناسد، شناختی که ظاهرا از درگیری چهارساله وی با مسایل کلانشهری مثل تهران، حاصل شده است. این شناخت را هم در متن برنامه ارایه شده و‌ هم در سخنان شفاهی ایشان بوضوح می توان یافت. حتی اگر گفته های منتقدین ایشان در باب غیبت های زیاد وی در شورای شهر تهران و سکوتش در قبال بسیاری از مسایل کلیدی را هم بپذیریم (که مستنداتی نیز بر آن وجود دارد) صرف برخورد و‌تنفس در یک فضای پر چالش و پر مساله مثل تهران، او را در مقام مقایسه، به شناخت دقیقتر و مصداقی تری از مسایل عمومی شهرداری ها رسانده است. ذکر دقیق و ساده بسیاری از این مشکلات و راه حل های بعضا قابل تاملی (که بسیاری البته فقط در تهران قابل اجرا بود و هست!) موید این موضوع است.

متاسفانه همان اشکال کلی موجود در برنامه های مهندس مسعودی، به طریق دیگری در برنامه جناب انصاری هم یافت می شود، یعنی نبود زمان و‌مکان در این برنامه ها، انگار نه انگار که این برنامه بناست در مشهد اجرا شود و در این بازه زمانی، البته با این تفاوت که انصاری مقتضیات کار در شهرداری را می داند و مسعودی ظاهرا خیر. آنقدر دوز تهران زدگی در برنامه ها بالاست که نام شورای اجتماعی محلات تبدیل به شورایاری (مدل محله محوری تهران) شده و  همان نسخه تهران برای تجمیع ریزدانگی ها به قطعات درشت در بافت های فرسوده، راهکار مشهد هم معرفی شده است. انسان وقتی این متون را می خواند احساس می کند وارد یک شهر بی تاریخ و بی زمان شده که اساسا یک شابلون ثابت پایتخت زده بناست برایش رقم بخورد.

دور بودن نویسنده از مقتضیات واقعیت های مشهد باعث شده در موارد متعددی مثل  تامین منابع مالی با استفاده از عوارض نوسازی دچار کلی گویی بر اساس شنیده ها گردد. برگزار نکردن جلسات کارشناسی با بدنه یا مدیران سابق شهرداری، کم آشنایی با مبانی فکری و نظری اداره شهر، ناشناخته ماندن بسیاری از ظرفیت های موجود و تجربه های متراکم سال های پیشین شهرداری و آشنا نبودن با فرصت ها و تهدیدهای فوریت دار مشهد سبب شده برنامه ارایه شده، از همین الان مستعد روی کاغذ ماندن را داشته باشد. 

برنامه عملیاتی یک مدیر، آنقدر به اولویت و واقعیت میدانی نزدیک است که بشود از همان روز اول آن را در اتاق کار نصب کرد و تمام مناسبات نرم افزاری و سخت افزاری سازمان را بر اساس آن شکل داد. بگذارید صریحتر بگویم که جناب انصاری و تقی زاده و سایر دوستان عزیز، برنامه شما باید بتواند در قبال تهدیدها و فرصت های مشهد کنونی (و نه یک کلانشهر فرضی مشابه به آنچه در کتب مدیریت شهری آمده است) حداقل جواب های راهبردی تک خطی ارایه دهد واگر نه برای همیشه روی کاغذ خواهد ماند. مسایلی از این قبیل که متاسفانه در برنامه اغلب دوستان حتی نامی از آنها هم برده نشده، حال آنکه درگیریهای جدی فضای کنونی مدیریت شهری مشهد بحساب می آید...
 تعیین تکلیف پهنه های مهم شهری مثل ارتفاعات جنوب و کمربندی جنوبی، بافت های فرسوده حرم مطهر و داخل شهر و ....
 رویکرد راهبردی پیشنهادی در توانمند سازی حاشیه و حریم مشهد
 تعیین راهبرد دقیق در قبال پهنه های بلند مرتبه سازی مشهد
 نحوه طراحی و‌سازوکار حضور حقیقی مردم و نخبگان در مدیریت شهر
تعیین موضع در قبال ماهیت بسته های سرمایه گذاری  متناسب با مشهد و پیوست اقتصادی مشهد و دهها مورد مشابه که ان شالله در نقد برنامه جناب تقی زاده به برخی دیگر از آنها اشاره خواهم‌کرد.
دکتر سعید شعرباف 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار