نگاهی به گزینه‌های روی میز شورای پنجم برای شهرداری مشهد
لیست 6 نفره کاندیداهای شهرداری مشهد امروز در حالی به سه نفر خواهد رسید که این افراد از آنچه شورای پنجمی‌ها به‌عنوان مؤلفه‌های لازم برای مدیریت شهری مشهد برشمرده بودند، فاصله‌دارند.
کد خبر: ۴۷۸۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷ 14 August 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، شعارهای جوان‌گرایی منتخبان شورای پنجم در مشهد، چه در دوران تبلیغات انتخاباتی و چه پس‌ازآنکه نامشان از صندوق‌های رأی مشهد بیرون آمد، بسیار بود. امیر شهلا که خود به‌تازگی 40 ساله شده و بیشترین رأی را آورده، در مناسبت‌های مختلفی از نیاز مشهد به مدیران شهری جوان سخن گفته است؛ دیگر منتخبان نیز به فراخور درباره این امر اظهارنظر کرده‌اند و هریک سخنی گفته‌اند، هرچند اغلب این اظهارنظرها در خصوص جوان‌گرایی به تخصص‌گرایی ختم شده است.

مثلاً مجتبی بهاروند، منتخب شورای پنجم، در گفت‌وگویی مفصل با روزنامه اتفاقیه، به این امر نیز پرداخته است که شهرداری مشهد نیازمند مدیران متخصص و جوان است و البته از شایسته‌سالاری غفلت نخواهند کرد هرچند پس‌ازآن به این نکته اشاره می‌کند که در کشورهای توسعه‌یافته فردی که 30 سال سابقه فعالیت داشته، دوباره بر سرکار نمی‌گمارند. بهاروند در همین مصاحبه به ارائه لیستی از افراد با سابقه سیاسی به‌عنوان شهردار مشهد هم اشاره می‌کند و نسبت به آن انتقاداتی را بیان می‌کند و می‌گوید: «اگر شهردار آینده مشهد صرفاً سوابق سیاسی داشته باشد، جزو مخالفان این گزینه خواهم بود.»

به نظر می‌رسد مؤلفه‌هایی که منتخبان شورای پنجم برای انتخاب شهردار آینده مشهد مدنظر گرفته‌اند، علاوه بر جوان‌گرایی، تخصص و اجتناب از سیاسی‌کاری است، با این مؤلفه‌ها اگر به بررسی سوابق اجرایی و سیاسی این 6 گزینه تصدی شهرداری مشهد بپردازیم، ممکن است به نتایج متفاوتی دست‌یابیم.

مسن‌ترین فرد در این لیست قاسم تقی‌زاده خامسی  است و جوان‌ترین آن محمدرضا کلائی که 37 سال سن دارد.

 شهردار 62 ساله در راه ساختمان شهرداری مشهد

تقی‌زاده خامسی با 62 سال سن مسن‌ترین فرد در این لیست است، هرچند فاصله چندانی با نفر دوم ندارد که غلامرضا انصاری است و 61 سال سن دارد.

تقی‌زاده کارشناس ارشد عمران است و به‌عنوان مدیرکل آب منطقه‌ای استان تهران فعالیت کرده است. او 6 سال معاون خدمات شهری کرباسچی، شهردار سابق تهران بوده و کاندیدای حضور در دوره سوم شورای شهر تهران بوده که مردم او را انتخاب نکردند.

در کارنامه فعالیت اجرایی تقی زاده، معاونت فنی و عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز ذکرشده است. هرچند به نظر می‌رسد وی بسیاری از مؤلفه‌های مدنظر منتخبان شورای پنجم برای تصدی سمت شهرداری مشهد را دارد، اما یکی از مؤلفه‌های مهم، یعنی جوان بودن را ندارد.

انصاری، شهرداری سیاستمدار

دومین کاندیدای شهرداری مشهد با احتساب سن، غلامرضا انصاری است. آخرین مدرک دانشگاهی او دکترای مدیریت و علوم آزمایشگاهی است، عضو شورای شهر چهارم تهران بوده و سابقه نمایندگی مجلس در دوره چهارم را هم در کارنامه خود دارد. انصاری 61 ساله در سال‌های 76 تا 80 رئیس سازمان بهزیستی کشور بوده و به‌عنوان سفیر ایران در ترکمنستان در سال‌های 84 تا 87 خدمت کرده است.

انصاری سیاستمدار است؛ او قائم‌مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی است و به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب شناخته می‌شود، شاید از معدود اصلاح‌طلبانی باشد که به دوره چهارم شورای شهر تهران راه‌یافته است.

یکی از مؤلفه‌هایی که برای تصدی سمت شهردار در یک شهر موردنظر قرار می‌گیرد، مدت‌زمان سکونت وی در آن شهر است که انصاری به نظر می‌رسد با وجود اشتغال در کشورهای دیگر و حتی ریاست یک سازمان ملی، بازهم ساکن مشهد بوده است.

از پارس جنوبی تا شهرداری مشهد

معرفی کاندیداهای شهرداری مشهد را با احتساب سن ادامه می‌دهیم. حمیدرضا مسعودی، دیگر گزینه تصدی شهرداری مشهد 55 ساله است و در بجنورد به دنیا آمده و حدود 30 سال از عمر خود را در مشهد گذرانده است؛ گرایش سیاسی او مانند دیگر کاندیداهای شهرداری مشهد، اصلاح‌طلبی و در حال حاضر مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی است، در منابع مختلف، مهم‌ترین سمت وی همین فعالیت در پارس جنوبی شمرده‌شده است.

کرسی شهرداری مشهد در انتظار یک استاد دانشگاه؟!

حسین انصاری دیگر کاندیدای انتخابی منتخبان شورای پنجم برای تصدی سمت شهرداری مشهد، 46 ساله، متولد فردوس و گفته می‌شود حدود 27 سال در مشهد زندگی کرده است؛ دکترای علوم، مهندسی آب و مدیریت پروژه دارد و عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد است. مدیریت اتاق فکر خراسان رضوی و مشاوره شهردار را هم در کارنامه فعالیت علمی و اجرایی خود دارد اما مهم‌ترین سمت اجرایی او را عضو هیأت مدیره سازمان پارک‌ها عنوان کرده‌اند.

از استانداری به شهرداری، تنزل یا ترفیع

وحید قربانی که مدیرکل فعلی دفتر امور روستایی استاندار خراسان رضوی است، 40 ساله است و در سبزوار به دنیا آمده است. مدرک دکترای جغرافیای برنامه‌ریزی روستایی دارد و زمانی هم به‌عنوان کارشناس امور شوراهای اسلامی دفتر امور شهری و روستایی استاندار خراسان رضوی فعالیت کرده است؛ او جوان هست اما آیا سوابق اجرایی کافی برای تصدی سمت دومین کلان‌شهر مشهد را دارد؟

«لغو تحریم شادی» تابلوی معرفی جوان‌ترین کاندیدای شهرداری مشهد

اما محمدرضا کلائی که با شعار «لغو تحریم شادی در مشهد» شناخته می‌شود، دانشجوی دکترای اقتصاد است و مهم‌ترین سمتی که داشته، فعالیت به‌عنوان مدیرکل نظارت و ارزیابی اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. کلائی مدرس دانشگاه فردوسی است و سابقه پژوهشگری در مرکز پژوهش‌های مجلس را نیز در کارنامه خود دارد؛ او در حال حاضر معاون برنامه‌ریزی صندوق بازنشستگی فولاد است و در میان نقاط برجسته مدیریتی وی، نام و نشانی از مدیریت شهری به چشم نمی‌خورد. شاید بتوان گفت تنها مؤلفه‌ای که کلائی برای تصدی پست شهرداری مشهد دارد، جوان بودن او است!

به نظر می‌رسد مؤلفه‌هایی که منتخبان شورای پنجم مشهد طی روزهای گذشته برای شهردار مشهد برشمرده‌اند، همگی در این 6 گزینه یافت نمی‌شود؛ در گفت‌وگوهایی که از این 15 نفر در مناسبت‌های مختلف منتشر شده، بر جوان بودن شهردار یا حداقل پیروی از جوان‌گرایی و همچنین سیاسی نبودن وی تأکید بیشتری صورت گرفته است.

حال باید دید شهرداری که لیست امید مشهد به‌عنوان شهردار دومین کلان‌شهر کشور انتخاب می‌کنند، دارای کدام مؤلفه است، این انتخاب می‌تواند روشنگر نگاه شورای پنجمی‌ها برای مدیریت شهری باشد و از طرفی، پایبندی آنان را به گفته‌های پیشین خود بیش از گذشته نمایان می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار