کشاورزانی که یک سال زحمت و تلاش بی‌وقفه خود را برای ثمردهی محصول خود متحمل شده‌اند این روزها باید شاهد حضور واسطه‌گرانی باشند که با غیر‌‌واقعی نشان دادن قیمت خرما سعی برهم زدن تعادل بازار دارند و سود زحمات یکساله کشاورزان به جیب دلالان سرازیر می‌شود.
کد خبر: ۴۷۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ 15 August 2017
شهرستان ریگان  یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان است و شغل و منبع درآمد اکثر مردم آن کشاورزی است. شغلی که در واقع سخت‌ترین و پردردسرترین شغل در این شهرستان محسوب می‌شود.

از اکثر باغات این شهرستان فقط محصول خرما برداشت می‌شود و اقتصاد قشر کثیری از مردمان این منطقه وابسته به این محصول بوده و از فروش خرما تامین می‌شود اما متاسفانه این محصول با داشتن سختی‌های زیاد از زمان کاشت تا برداشت تا کنون نتوانسته رونق اقتصادی برای کشاورزان خود به ارمغان آورد و این روزها درست در فصل برداشت خرما و ثمردهی نخلستان‌ها همچنان شاهد تکرار داستان تلخ دست بردن دلالان در جیب کشاورزان هستیم.

در واقع کشاورزانی که یک سال زحمت و تلاش بی‌وقفه خود را برای ثمردهی بهترمحصول خود متحمل شده‌اند این روزها باید شاهد حضور دلالان باشند و در حقیقت این واسطه‌گران با غیر‌‌واقعی نشان دادن قیمت اصلی خرما سعی برهم زدن تعادل بازار را دارند.

عدم وجود "بازار مستقیم" خرید و فروش محصولات کشاورزی و وجود دلالان و واسطه‌ها باعث شده که کشاورزان و مصرف‌کننده هر دو متضرر شده و سود زحمات یکساله کشاورزان به جیب دلالان سرازیر شود.

باید یک‌سال شرمنده زن و بچه‌هایمان باشیم

حسن آژیر نخلدار ریگانی در این زمینه ، اظهار داشت: تمام طول سال پای این نخل‌ها عرق می‌ریزیم و در پایان این دلالان هستند که نفع می‌برند و با این وضعیت امسال نیز نخلداران متضرر می‌شوند و باید یک‌سال شرمنده زن و بچه‌هایمان باشیم.

وی افزود: دلالان بازار خرما را قبضه کرده‌اند و ما هم از ترس فروش نرفتن خرماهایمان، با قیمت ناچیزی خرما را به دلالان می‌فروشیم و حتی پولی که هزینه کرده‌ایم هم دستمان را نمی‌گیرد.

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه در این زمینه اظهار‌ داشت: به کشاورزان توصیه می‌کنم خرما را با قیمت پایین نفروشند، امسال با توجه به ریزش و خشکیدکی خرما در منطقه، خرما کم است.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه الان زمان مناسبی برای فروش خرما نیست، عنوان کرد: کشاورزان می‌توانند با نگهداری خرما در سردخانه‌ها و عرضه تدریجی خرما به بازار، خرما را در زمان مناسب آن بفروشند.

نیکزادی‌پناه با اشاره به وجود سردخانه‌های فراوان در منطقه افزود: با وجود این سردخانه‌ها هیچ دلیلی برای فروش خرما در فصل برداشت وجود ندارد و اگر نخلداری برای نیاز به منابع مالی قصد فروش محصول به دلالان را دارد می تواند اعلام کرده تا ما وی را برای دریافت وام ضروری معرفی کنیم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار