در میزگرد تخصصی پدیده بر لزوم پیوست فرهنگی اجتماعی تاکید شد
پدیده؛ ابرپروژه ای ملی که با وجود روزهایی پر از فراز و نشیب به گواه بیشترکارشناسان در هیچ برهه ای از زمان نمی توان آن را نادیده گرفت.
کد خبر: ۴۷۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ 15 August 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از سایت اخبار پدیده،پروژه ای ملی که خانواده ١٣۶هزارنفری سهامداران خود را وابسته و دغدغه مند خود کرد چه در روزهای اوج و چه در روزهایی که نه تنها برای سهامداران بلکه برای هیچ ایرانی خوشایند نبود.

کارشناسان اقتصادی واجتماعی پدیده را پروژه ای فوق منطقه ای می خوانند که توانست با جلب اعتماد عمومی در برهه ای از زمان سپهرملی پیدا کند.هرچند روزهای پراز روشنی و درخشش پدیده پایدار نبود، اما بزرگی پروژه به لحاظ وسعت، اشتغال و میزان جلب مشارکت واعتماد عمومی همچنان زبانزد و نام آشناست.

درمیان تمام خلأها ومسائل قانونی که طی سه سال اخیر پدیده را دچار کرد، این حمایت وپشتیبانی مسئولان ودولتمردان بود که می توانست مرحمی برآلام سهامداران باشد.حمایت وپیگیری که در روزهای اوج پروژه بسیار چشمگیر بود و در برهه ای دیگرمتاسفانه به دلایل موانع قانونی سلب شد.

هم اکنون پس از سه سال وقفه در اجرای پروژه وبا وجود پیشرفت های قابل ملاحظه ای که در جهت رفع موانع و مسائل قانونی انجام شده است، اقتصاددانان وجامعه شناسان معتقدند استمرار حمایت دولتمردان ضرورت دارد.ضمن اینکه نگاه به پروژه پدیده می بایست ارتقاء یابد و با تهیه پیوست فرهنگی و اجتماعی پدیده زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی این پروژه ملی نیز در جامعه مهیا شود.در نخستین میزگرد تخصصی پدیده که با موضوع تاثیرآغاز ساخت وساز دوباره بر پدیده بر رکود صنعت، تولید واشتغال برگزار شد درآغاز دکتر کریمویی عضو هیأت مدیره پدیده شاندیز به توضیح دستاوردهای اخیر پروژه پرداخت.

در یک سال گذشته دستاوردهای پدیده قابل قبول است

معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی گروه شرکت های پدیده گفت: پروژه پدیده در یک سال گذشته مشکلات و موانع زیادی برای ادامه کار داشت که خوشبختانه طی این مدت با تلاش تیم مدیریتی پروژه دستاوردهای زیادی داشته است.
دکتر حمیدرضا کریمویی افزود: اولین هدفی که ما در آغاز کار در پدیده به دنبال آن بودیم ایجاد شرایط قابل اتکا و قانونی در پدیده بود و خوشبختانه با تلاش هایی که صورت گرفت مشکلاتمان با ارگان های مختلف مرتفع شد و امروز می توانیم با جرات بگوییم که به این هدف مهم دست پیدا کرده ایم.

وی با اشاره به بدهی هایی که طی این سال ها گریبان پدیده را گرفته بود ادامه داد: بدهی های پدیده به اشخاص حقیقی و حقوقی مهم ترین مشکل ما بود که تعیین تکلیف شد و ما در این حوزه برای تسویه بدهی های خود حتی تخفیف های خوبی هم از بانک ها و موسسات مالی گرفتیم.

کریمویی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل کنسرسیوم نیز مرتفع شده است، افزود: ٢٠ درصد از مبلغ تعیین شده کنسرسیوم پدیده با عاملیت بانک صادرات به حساب پدیده واریز شده است که این مبلغ طی قسط های مختلف برای ساخت و ساز به حساب پدیده واریز می شود.

عضو هیئت مدیره گروه شرکت های پدیده با اشاره به اینکه مشارکت بخش خصوصی در اجرای برنامه های مالی شرکت مورد توجه ماست، گفت: هم اکنون در حال برنامه ریزی سایر ابزارهای مالی هستیم که صندوق سرمایه گذاری و اوراق منفعت از جمله این ابزارهاست. ضمن اینکه موافقت اولیه با انتشار اوراق مشارکت نیز گرفته شده و برای حضور سرمایه گذار داخلی و خارجی شرایط خوبی فراهم کرده ایم.

کریمویی با اشاره به اینکه پدیده هراسی یکی از مشکلات سر راه ما برای اجرای پروژه بود، تاکید کرد: مدیریت مالی و منابع در حاضر برای پدیده بسیار مهم است و این موضوع یکی دیگر از اهداف کنونی پدیده است. چرا که ما در نظر داریم در مباحث مالی با مدیریت صحیح به نتیجه های دلخواه سهامداران برسیم.

در سرمایه گذاری باید اخلاق رعایت شود

دانشیار گروه آموزشی علوم اقتصادی گفت: یکی از مباحث مهم در بحث سرمایه گذاری، رعایت اخلاق است و سهامداران و همچنین شرکت پدیده باید باید این موضوع را رعایت کنند.

دکترصباحی افزود: یکی از مهم ترین کمبودهایی که سهامداران در خصوص شرکت پدیده حس کردند و عدم وجود این مهم باعث به وجود آمدن حس بی اعتمادی و بی اخلاقی شد، عدم شفافیت در مسائل مالی و امور جاری پدیده بود.

دانشیار اقتصاد دانشگاه فردوسی با اشاره به گشایش اتاق مبادلات سهام پدیده به عنوان اتفاقی خوب در پدیده عنوان کرد: این اتفاق برای سهامداران متضرر بسیارخوب بود اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این اتاق نیازمند یک مدیریت با برنامه ریزی دقیق و مدون است ضمن اینکه باید سهام و قیمت آن نیز کنترل شود.

وی افزود: ورود افراد غیر حرفه ای و غیر متخصص به اتاق سهام پدیده باعث می شود دوباره سهام باز هم همانند گذشته حبابی شود و این به نفع پدیده نیست.

صباحی با اشاره به تامین مالی برای پروژه پدیده، تصریح کرد: پدیده یک پروژه ملی محسوب می شود که باید برای تامین منابع مالی آن تلاش شود. چرا که یکی از مشکلاتی که هنوز هم گریبان گیر پدیده است، بازپرداخت هایی می باشد که در زمان مدیریت سابق این پروژه از بانک ها و موسسات گرفته شده است. مدیران پدیده باید به این نکته توجه کنند که گرفتن کنسرسیوم خوب است اما برای بازپرداخت آن پروژه مجدد دچار مشکل نشود. 

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه هزینه های پدیده باید منطقی باشد، افزود: در زمان گذشته برای این پروژه بدون منطق هزینه می شد که باید این هزینه ها مدیریت شود و با کمترین هزینه بیشترین میزان رضایت در بین سهامداران فراهم شود.

پدیده در اشتغال و میزان امید به زندگی تعیین کننده است
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از جذابیت های پروژه پدیده ایجاد اشتغال است، بیان کرد: خوشبختانه پدیده نقش چشم گیری در ایجاد اشتغال و تولید داشته است، در گذشته ی نه چندان دور شمار زیادی از نیروی کار پدیده امید به آینده پیدا کرده و برای کار و آینده زندگی خود برنامه ریزی های بلند مدت کرده بودند که متاسفانه با توقف پروژه مشکلات زیادی برای آن ها ایجاد شد. امید است با آغاز مجدد پروژه این امید دوباره در بین جوانانی که جویای کار هستند زنده شود.

وی ادامه داد: ابر پروژه هایی همانند پدیده نقش زیادی در تولید و اشتغال، جذب توریست و همچنین جذب سرمایه گذار های داخلی و خارجی دارند.

پدیده در صنعت نیز حرف برای گفتن دارد

دکتر صباحی میزان تاثیرگذاری در صنعت را بستگی به میزان فعالیت پروژه دانست وافزود: میزان سرمایه ای که وارد شرکت می شود وهمچنین میزان فعالیت پروژه در رشد صنعت تاثیرگذار است.به طور قطع چنانچه سرمایه واعتبار بیشتری وارد مجموعه شود به طبع آن تاثیرگذاری بر صنعت نیز بیشتر می شود.

دانشیار گروه آموزشی علوم اقتصادی با اشاره به اینکه ٣٠درصد از هزینه های پروژه صرف نیروی کار می شود، خاطرنشان کرد: این موضوع بر اشتغال نیز موثراست و حتی میزان مصالح ومتریال مصرفی می تواند بار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را تعیین کند.

نفع عمومی در پروژه های اقتصادی تبیین شود

دکترصباحی درخصوص همراهی نقش تبلیغات و جذب سرمایه گذار گفت: دوراه وجود دارد، اولین راهکار این است که آسیب های ناشی از پدیده را شفاف کنیم تا هزینه ها به درآمد برای سهامدار تبدیل شود.دومین راهکار این است که برای سهامدار تبیین کنیم که سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی نفع عمومی دارد ودر دراز مدت به رشد کلان و فراگیر می رسد.

اعتماد و مشارکت در پروژه پدیده بازسازی شود

دانشیار گروه آموزشی علوم اقتصادی در ادامه تنها نگاه اقتصادی به هر پروژه ای را کارآمد ندانست و افزود: این نگاه تبعات فراوانی دارد، در علوم اجتماعی نیز سرمایه اجتماعی اهمیت فراوان دارد و مورد بحث است.پاشنه آشیل پدیده نیز همین موضوع است که متاسفانه در پدیده مورد ضربه واقع شد. اعتماد و مشارکت از هسته های اصلی علوم اجتماعی است، کما اینکه جمعیت زیادی از سهامداران دچار این بی اعتمادی شده اند وبرای ادامه راه می بایست بازسازی شود.

دکتر محسن نوغانی معتقد است: در هر جامعه اقتصادی چنانچه اعتماد گسسته شود، مشارکت نیز رو به افول می رود وچنانچه اعتماد افزایش یابد، مشارکت نیز در سطح جامعه رشد می کند.در حال حاضر چنانچه بخواهیم ضریب نفوذ را اافزایش دهیم، مدل و پیوست اجتماعی ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه با نگاه سازمانی خروجی به دست نمی آید، اضافه کرد: پروژه محوری نیاز پدیده است که توسط تیمی حرفه ای وکارآمد با تحقیق نسبت به وضعیت کنونی و پیشین پدیده به مدلی کار ساز در جهت جلب اعتماد عمومی دست یابند.
بالارفتن چگالی اقتصاد به تنهایی کافی نیست.

این استاد جامعه شناسی خاطر نشان کرد: چالش های اجتماعی دو نکته دارد، در خصوص پدیده وقتی اعتماد گسسته شود اقتصاد را دچار چالش می کند.ضمن اینکه اعتماد مشارکت و مشارکت سرمایه گذار می آورد.بنابراین لازمه این مدل اجتماعی کسب داده های دقیق در این حوزه است.

دکتر نوغانی با اشاره به اینکه بالارفتن چگالی اقتصاد به تنهایی در پروژه پدیده سبب افت چگالی سرمایه اجتماعی در پدیده شده، یادآور شد: به همین دلیل هم افزایی صورت نگرفت اما با هم افزایی این دو مقوله سرانجام قابل قبول و تأییدشده ای در انتظار پدیده خواهد بود. 

وی تمامی مشکلات و آسیب های اجتماعی کنونی پدیده را ناشی از نگاه تنها اقتصادی به پروژه دانست و افزود: همگرایی و هم افزایی مشارکت و اعتماد عمومی به مراتب ریسک نتیجه دهی پروژه را پائین می آورد،کما اینکه نگاه جامعه شناسی در پروژه ها نگاه آسیب شناسی و مددکاری است.

دانشیار گروه آموزشی علوم اقتصادی با اشاره به مشهد، کلان شهر مذهبی و شهری که متعلق به وجود حضرت علی ابن موسی الرضاع است، یادآور شد: به این شهر نمی توان تنها نگاه آکادمیک داشت.

تبلیغات و اطلاع رسانی دقیق صورت گیرد

به گفته این استاد دانشگاه فردوسی فعالیت های پدیده می بایست اطلاع رسانی دقیق شود، به عبارتی در جهت مدیریت افکار عمومی برنامه ریزی و برنامه سازی در دستور کار قرار گیرد.

وی به غلو تبلیغی به عنوان یکی از جلوه های اطلاع رسانی اشاره کرد و اظهار داشت: نه تنها غلو تبلیغی در برخی موارد کارآمد است، بلکه نقشه و طرح های دقیق اطلاع رسانی ضمن بالا بردن جذابیت در گام های کوچک با هدف اعتماد سازی جواب می دهد.

دکتر نوغانی همچنین با اشاره به وجود برخی تبلیغات منفی و تاثیر مخرب بر اذهان عمومی افزود: نشر نگاه های منفی می تواند باعث خنثی شدن تبلیغ خوب شود و باید در این برهه حساس در جهت تغییر نگاه های منفی با برنامه و هدفمند کار کرد.
تهیه پیوست فرهنگی را ضرورت بخشیم.

استادیار دانشگاه ومتخصص در برنامه ریزی شهری و آینده پژوهی نیز در این میزگرد با بیان اینکه پیوست فرهنگی، اجتماعی و آینده نگاری باید قبل از کلنگ زنی انجام شود، گفت: متاسفانه در پدیده این مهم جای کار فراوان دارد.

دکتر زهرا عنابستانی یادآور شد: در زمان جذب سهامدار با توجه به تحریم های موجود مردم چاره ای نداشتند و پدیده با افق روشن و شرایط عالی رشد قیمت سهام، مردم را به هیجانی تصمیم گرفتن وادار کرد. 

وی افزود: با وجود تمام موانع قانونی و مسائل پیش آمده در پدیده، هم اکنون جلب اعتماد بسیار مشکل است، هر چند خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته حجم بالایی از این مسائل مرتفع شده است.

وی با بیان اینکه پدیده به ترسیم آینده ای روشن نیازمند است، عنوان کرد: پدیده می بایست مکمل زیارت و به نوعی گردشگر زیارت باشد.

این استادیار دانشگاه اضافه کرد: چنانچه بخواهیم عدالت اجتماعی برقرار شود و قشر ضعیف جامعه بیش از این متضرر نشود، باید کاری کنیم، افزود: باید حمایت دولتمردان و مسئولین از مجموعه پدیده باز گردد و متاسفانه تاثیر زیاد آسیب های اجتماعی در این قشر فراوان است.

دکتر عنابستانی با اعتقاد بر اینکه تامین منابع اقتصادی تنها راه حل نخواهد بود، تاکید کرد: حتی با ورودسرمایه گذار مشکلات ادامه خواهد داشت و آثار منفی ملی این پروژه با انجام نشدن اقداماتی کارساز فراگیر وادامه خواهد داشت.

حل مشکلات پدیده دغدغه مسئولان شود

این استاد برنامه ریزی شهری با تاکید بر اینکه برای هر پروژه اقتصادی کار فرهنگی ضرورت دارد، تصریح کرد:شاید با اجرای زیرساخت های فرهنگی در مقاطعی ورود گردشگران مذهبی به کلان شهر مذهبی مشهد حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما سرمایه گذاری اجتماعی است و مدل بهره برداری از پروژه را ارتقا می دهد. در شرایط کنونی جامعه هزینه وسرگیجه گذاری برای مقابله با آسیب های اجتماعی نیز ضرورت دارد وآینده مهم نیز از پدیده بر می آید.

حمایت دولتمردان مقطعي نباشد

دکترعنابستانی باانتقاد ازحمایت و پیگیری دولت در برهه ای و بی تفاوتی در برهه ای دیگر عنوان کرد: وجود ١٣۶هزار سهامدار پدیده از سراسر کشور و تاثیرگذاری فراوان و فراگیر آن چه در زمان اوج و چه در زمان رکود حمایت مسوولان را ضرورت می بخشد. 

وی در پایان گفت: منتقدان پدیده در دوره های قبل که دولت حامی بود، کجابودند و چرا در آن زمان ضوابط قانون را پیگیری نمی کردند، به طور قطع در شرایط کنونی حل مشکلات پدیده و در مسیر پیشرفت قرار گرفتن پروژه همچون گذشته دغدغه مسئولان را می طلبد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار