اولین جشنواره لیمو رودان با هدف حمایت از باغداران، ارائه توانمندی‌های بخش کشاورزی و صنایع روستایی و همچنین معرفی لیموترش رودان به‌عنوان محصولی با کیفیت مطلوب و مؤثر در رونق اقتصادی استان هرمزگان برگزار شد.
کد خبر: ۴۷۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶ 15 August 2017

به گزارش تابناک : سطح زیر کشت لیموترش در استان هرمزگان بیش از  ۹ هزار و ۹۰۰ هکتار است که این میزان ۲۶ درصد از سطح زیر کشت مرکبات استان را شامل می‌شود و سطح زیر کشت لیموترش در منطقه رودان 6 هزار و ۲۵۰ هکتار با تولید سالانه بیش از ۱۳۸ هزار تن است.

شهرستان رودان رتبه نخست تولید لیموترش در استان هرمزگان را دارد و تأمین  ۴۲ درصد از تولید لیموی کشور را به خود اختصاص داده است. طی سال‌های اخیر بیماری جاروک جادوگر و خشک‌سالی‌های متمادی، خسارت‌های زیادی به بهره‌برداران وارد کرده است، اما با مدیریت مناسب مردم، اصلاح باغ‌های آلوده و قدیمی و جایگزین کردن نهال‌های اقتصادی و مقاوم در مقابل بیماری، رودان همچنان قادر به تولید لیموترش با چشم‌انداز حضور در بازار جهانی است.

شهرستان رودان ظرفیت‌های زیادی در بخش کشاورزی دارد که می‌تواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نقش‌آفرینی کند.

در حاشیه این مراسم، نایب‌رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا‌‌، اظهار کرد: رودان پایتخت لیموترش کشور خواهد شد که تحقق این امر مهم نیازمند حمایت مسئولان، نمایندگان و باغداران است؛ مردم رودان و هرمزگان باید قدر محصول لیمو را بدانند چراکه منبع درآمد بسیار عالی است.

احمد کیخا با اشاره به قیمت مناسب لیمو در دیگر کشورها و مهیا شدن شرایط صادرات تصریح کرد: حتی در استرالیا که در بحث کشاورزی و باغداری از کشورهای پیشرفته است نیز لیمو به قیمت بسیار خوبی به فروش می‌رسد و باغداران رودانی باید به فکر صادرات محصول خود باشند و دولت نیز از آن‌ها حمایت کند.

وی در خصوص مشکلات باغداران و وجود بیماری جاروک جادوگر لیموترش با بیان اینکه مشکل نسخه یکسان پیچیدن برای کل کشور است درحالی‌که نوسازی و نگهداری یک باغ دارای هزینه زیادی است، خاطرنشان کرد: بیماری‌های نباتی همواره دغدغه نماینده شرق هرمزگان بوده و باید برای مردم جنوب که بسیار سخت‌کوش و با توقع بسیار پایین هستند تلاش زیادی شود و بنده نیز با تمام وجود برای پیشرفت این منطقه تلاش خواهم کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان  نیز در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد:  امیدواریم این جشنواره نقطه عطفی برای کشاورزی استان و ایران باشد و همه با هم برای رونق کشاورزی در منطقه تلاش کنیم.

حسین هاشمی تختی با اشاره به اینکه تابه‌حال ٢٠ هزار هکتار از باغات را در این منطقه از دست داده‌ایم و بنده که خود نیز کشاورزم و باغ لیمو دارم امسال محصولی نداشته‌ام، افزود: متأسفانه در بخش تسهیلات بانکی با شرایط حال حاضر کشاورزان را تشویق به پول ندادن می‌کنیم؛ باغداران و کشاورزانمان گرفتار هستند و باید تصمیمات مناسبی برای رفع مشکلات این قشر لحاظ شود و امیدوارم که این جشنواره باعث تحول بخش کشاورزی در منطقه شود.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس  نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه رودان خواستگاه لیموترش در کشور است و باید امکانات صادرات و تولید آن مهیا و مشکلات آن مرتفع شود، خاطرنشان کرد: لیموی رودان تبدیل به یک برند کشوری شده و همه باید تلاش کنیم تا این محصول مهم و ارزشمند برای باغداران به برندی در دنیا تبدیل شود تا رونق صادرات را شاهد باشیم.

سیده فاطمه ذوالقدر با بیان اینکه زمانی شهرستان رودان 2 درصد لیموی دنیا را تأمین می‌کرد اما امروزه به دلیل وجود بیماری جاروی جادوگر بخش زیادی از باغات این شهرستان امحا شده است و باغداران رودانی با مشکلات زیادی رو به شده‌اند، افزود: تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات باغداران و کشاورزان به کار خواهیم گرفت و در کنار نمایندگان هرمزگان در پی رفع مشکلات این منطقه خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان  نیز در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: کشاورزان هرمزگان با بدهکاری زیاد زمین‌گیر شده‌اند و عدم همکاری سیستم بانکی با اغلب کشاورزان باعث شده که کشاورزان بدهکار باقی بمانند از نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس می‌خواهیم که فکری به حال تسهیلات بخش کشاورزی کنند.

ناصر حیدری پوری با اشاره به اینکه با جابه‌جا کردن اعداد به نتیجه نمی‌رسیم و باید برای نجات‌بخش کشاورزی تلاش کنیم، چراکه صدای کشاورزان به جایی نمی‌رسد، اظهار کرد: باید ذخیره ژنتیکی لیموترش ایران را حفظ کنیم و برای تحقق این مهم باغداران نیاز به حمایت‌های ویژه‌ای دارند چراکه بار مسئولیت کشاورزی هرمزگان بسیار سخت است.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات کشاورزان و باغداران در این استان تلنبار شده و از سال ٧٠ تاکنون تنها بولدوزر به باغ‌ها برده‌ایم و نتوانستیم آن‌ها را احیا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه فرصت تولید مرکبات در سطح استان هرمزگان یک فرصت طلایی است، افزود: در خوزستان نخیلات احیا شدند، اما هرمزگان مثل همیشه در این مورد هم نادیده گرفته شد؛ دولت و نمایندگان باید توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی این منطقه داشته باشند.

فرماندار رودان  نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه لیموی شهرستان رودان، جایگاه شاخصی را در استان و کشور دارد، اضافه کرد: علیرغم پتانسیل بالای شهرستان رودان در تولید لیموترش در سطح کشور، جشنواره لیمو برای اولین بار است که در این ناحیه برگزار می‌شود و انتظار می‌رود در مقابل در راستای حل مشکلات تولیدکنندگان اقدامات مؤثری صورت پذیرد.

احمد محمودی با اشاره به اینکه امیدوارم در آینده نه‌چندان دور شاهد رسیدن به اثرات مثبت و اهداف این جشنواره در رودان باشیم، تصریح کرد: زحمات متولیان برگزاری اولین جشنواره لیمو رودان قابل‌تقدیر و ستایش بوده و قطعاً تلاش‌هایشان به بار خواهد نشست و مشکلات باغداران و تولیدکنندگان لیموترش شهرستان به طور تخصصی و ویژه بررسی خواهد شد.

اسحاق مداح، نماینده باغداران رودانی نیز در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که بحث خریدوفروش لیمو در شهرستان و استان پیشرفت کرده و باوجوداینکه لیمویی باقی نمانده و مشکلات زیادی داریم ولی با همکاری مدیر جهاد کشاورزی رودان و استان شاهد پیشرفت‌هایی هستیم و امیدوارم وعده‌های مسئولان منحصر به حضور در جشنواره نباشد. 

به گزارش ایسنا، برپایی نمایشگاه جنبی عرضه محصولات کشاورزی و صنایع وابسته، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش کشاورزی در منطقه، اجرای برنامه‌های شاد و متنوع، رونمایی از تمبر یادبود لیموترش و تقدیر از فعالین بخش کشاورزی و عوامل برگزاری جشنواره از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار